Airpang

Direktlänk till inlägg 21 juli 2013

Mix..

Av Johnny Ottosson - 21 juli 2013 10:00


Diverse reflektioner..


  Ljuddämpare, Airstripper och kornsikte i en och samma enhet...


Noterar att Andrew Hugget har presenterat en ny produkt, en "extra allt" att pryda framdelen av ett PCP med. Här finns det mesta man kan önska i ett och samma paket, möjligtvis utom ett smakfullt utseende.


Vidare så noterar jag att Laxå kommer att köra ytterligare en variant av tävling, denna gång så är det inte SM utan ett RM, alltså något man kallar för "Riksmästerskap"? Bititeln är "Scandinavian Open", vars innebörd är en smula dunkel. Vill man kanske antyda en förhoppning även om deltagare ifrån våra grannländer kanske?


Antalet klasser är dock spektakulärt många, inte mindre än 11 (!!) stycken, inklusive specifika klasser för damer och veteraner. Tänk, jag som i min enfald trodde att skytte var en gränsöverskridande tävlingsform där alla kunde tävla mot varann på lika villkor - oavsett kön och vuxen ålder. För säkerhets skull så har man garderat sig med en brakslapp om att minst tre stycken tävlanden krävs för att en klass ska gå av stapeln. Det blev ju lite konstigt vid en tidigare tävling när någon utsågs till svensk mästare (?) i en klass med bara en deltagare. Tävlingsledningen här har förbehållit sig rätten att samköra flera klasser i brist på deltagare, lite oklart dock om just vilka som slås ihop.


Nästa ögonbrynshöjare är prislappen - all time high med 250 kr !!


Sug på den ni! Dessutom krävs föranmälan, men det framgår dock inte om den är bindande eller om anmälningsavgiften gäller valfritt antal klasser alternativt om man förväntas betala 250 kr per klass. Lite mer frågetecken än utropstecken i inbjudan med andra ord.


Med tanke på kostnaden, säg kanske 750 kr för tre klasser (vilket ju är normalt) samt obligatorisk föranmälan, som kanske inte återbetalas vid återbud, för att åka (i mitt fall) 25 mil bort i okänt väder (risk för hällregn etc) så kan jag inte göra mer än häpna, höja på ögonbrynen och rycka på axlarna.


Lycka till där !!


Nä, nu orkar jag inte bry mig mer om alla dessa udda tävlingar som pluppar upp här och där hela tiden. Svenskt mästerskap hit och Riksmästerskap dit, traditionella regler här och nya regler med stoppur och rumpkudde där. Säsongen hittils har inte direkt givit mersmak med alla olika bud om vad som gäller hit och dit. Till detta så kommer dessutom krav på grönt kort nästa år när vi har skapat ännu mer byråkratiskt krångel till oss själva.


För min del så ska det i alla fall bli klubbtävlingar hemmavid precis som i gamla goda tider och kanske ett sista besök på Onsala till hösten eftersom det förmodligen blir sista gången man får vara med utan officiell certfiering.


Även om jag inte direkt har deltagit i alla tävlingar igenom åren så har det ändå varit kul att vara med någon gång då och då och jag ser det som en förmån att få ha upplevt en tid då vi sköt på Hova Jaktskyttebana helt utan föranmälningar, deltagaravgifter, tidtagarur, rumpkuddar eller liciensdiskussioner. Vi bara åkte dit med våra gevär, vi sköt och vi hade kul. Dessutom så träffade vi nya människor hela tiden och inte bara samma gamla herrklubb gång efter annan. Visst har får hobby förändrats stort under de gångna femton åren...


 

Klassiska diaboler..


För att fortsätta dagens tema av konstigheter och ocker så noterar jag att Fondprodukter sätter distinkt olika pris på Crosman Premiers, väljer man den tyngre varianten så kostar den 259 kr och väljer man den lättare så kostar den bara 179 kr. I båda fallen 1250 st i kaliber 177. Det intressanta är att Crosman själva begär precis samma pris för vilken vikt som - $24.59 och samma sak gäller även hos olika US handlare.


Frågan är anledningen, marginalförstärkning eller högre fraktpriser?



 
 
Ingen bild

Anders Günther

21 juli 2013 10:49

Varför anordnar du inte en sådan träff. Du har skrivit rätt mycket om att det skulle vara som förr. Men om det är så du vill ha det så får du ta och arrangera ett sådant.
Du verkar ha läst inbjudan så om du nu har funderingar, varför har du inte ringt.

Johnny Ottosson

21 juli 2013 11:11


Nja..

Det är ju inte min uppgift att styra upp precis allting i den här hobbyn.

Ta nu möjligheten att klargöra oklarheterna här på bloggen så kan jag gärna fronta det som ett huvudinlägg, om du så önskar.

Sedan hade jag iofs önskat att anmälan var kristallklar redan ifrån början men ibland blir det ju inte så, det har jag den största förståelse för.

Ett tydliggörande som jag personligen är ganska nyfiken på är varför anmälningsavgiften är 250 kr när man så sent som förra året tog 1/5 så mycket?

Saker och ting kanske har blivit fem gånger så dyrt för klubben de sista 12 månaderna, vad vet jag?

Föranmälan är också ett intressant ämne, på BR kan jag kanske förstå det iom skjuttider och så men varför för en vanlig FT-tävling?

Är det för att säkerställa att det finns tillräckligt med stoppur tillgängliga för alla, eller finns det någon annan högre tanke?

Slutligen så är jag i grunden positiv till all förändring som innebär en förbättring. Förändring är nyttigt och nyskapande. Det nya reglementet må kännas lite fånigt, men det köper jag gärna för värdet av en internationalisering, ink 16J osv.

Sedan ifrågasätter jag gärna varför kostnadsbilden förefaller ha sprungit iväg så våldsamt liksom varför alla klasserna har förökats så enormt samt varför man plötsligt har ett behov av föranmälan?

Det finns ju liksom inget skäl att göra saker omständligare än vad det är från början.

 
Ingen bild

Batistuta

21 juli 2013 12:10

Angående klubbtävlingar så har vi i Mörrum en tävling i FT den sista lördagen i varje månad dit alla är välkomna. Utveckling när den är som bäst innebär valmöjligheter och du har väl ungefär lika långt hit som till Laxå. Så känner du för det är du mer än välkommen :)

Själv fick jag förhinder att närvara vid RM, Scandinavien Open annars hade jag varit med där.

 
Ingen bild

Anders Günther

21 juli 2013 14:20

250kr för 2 dagar. Mycket pengar? Sedan om man räknar vad vinsten/nedlagd arbets timma, till föreningen, så blir det inte mycket.
Föranmälan är för att vi ska kunna meddela om någon klass måste strykas och de som har anmält sig får välja om man vill ha tillbaks pengarna eller gå in i någon annan klass.
Vet inte om det är byråkrati att ta Föranmälan till en tävling.

Johnny Ottosson

21 juli 2013 16:18


Jag ifrågasätter inte det rimliga med 250 kr för två dagars evenemang.

Det jag undrar är varför det plötsligt blev fem gånger dyrare ifrån ett år till nästa?

Gick man kolossalt back förra året eller har man lagt ner fem gånger så mycket tid och pengar i år?

Innebär strykningarna att man inte behöver förbetala sin anmälningsavgift?

Om inte, får man tillbaka pengarna om man får förhinder?

En föranmälan, utan vettigt skäl, anses nog som byråkrati, ja.

Ett alternativ till förbokningar är ju att inte köra hela 11 (!) st klasser utan köra på färre klasser så att man fyller de man har?

 
Ingen bild

kj

21 juli 2013 15:00

har för mig att det fanns ett skyttegille i skånetrakten,där vem som helst med en billig fjäderbössa,eller dyr pcp fick komma och skjuta,i en grusgrop,gratis var det väl,med lite enkla regler,lite sånt skulle vara roligt om nån fixa till,lite varstans i landet,än dom löjliga regelstyrda tävlingarna,det är min åsikt.

 
Ingen bild

thorgus

21 juli 2013 15:53

Alltså, det ena behöver ju inte utesluta det andra - men i just det här fallet så rör det sig om en av SvSF sanktionerad tävling och följer då givetvis det av SvSF sanktionerade regelverket.

Det finns följdaktligen inget formellt hinder att man arrangerar en tävling efter eget behag om man så önskar - dock kommer denna inte att godkännas av SvSF - men som sagt det finns inget som hindrar ett sådant arrangemang.

Vad gäller startavgiften så har jag inte nåt emot att pynta 250:- för två dagars tävlande - att skava runt fler varv än ett/dag är inte aktuellt för min del.

Dessutom är min personliga åsikt att det är väldigt roligt att det arrangeras tävling med inbjudning till våra skandinaviska grannar - skall bli riktigt skoj att att få möjligheten att språka lite luftskytte med dessa.

 
Ingen bild

Regulatorn

21 juli 2013 17:25

Se nu till så att SvSF anvisningarna om kommuniceringen av drogpolicyn sköts på ditt forum efter tävlingen !

 
Ingen bild

Silwer

21 juli 2013 20:19

Jag tror det finns en kil mellan de som vill tävla mest och snacka sen, och de som vill ha "plinkingträff" som förr, men varför inte annordna just nåt så öppet då, alltså där folk kan dyka upp med sin HW35a och skjuta lite?

De här tävlingsträffarna borde inte förstöra allt för alla eller hur?

Appropå Crossman Premiers så håller jag ned om att det är som vanligt dålig stil att ta ut mer för de tyngre, inte vet jag om de vill ha mer avans på de de säljer färre av eller nåt.

Har nån fö testat en kolfiberdämpare typ den DS kör med Airstream?

Hur bra är de jämfört med de mot aluminium egentligen, de väger nästan inget och går även in över shrouden en bit.

Inte för att jag behöver en men man undrar ju.

Johnny Ottosson

21 juli 2013 20:23

Jag vill absolut betona att jag inte har något emot att man väljer att tävla som man gör.

Personligen så tänker jag dock inte delta.

Jag testade Phonix Phantom kolfiberdämpare förra året, här i bloggen?

 
Ingen bild

Silwer

21 juli 2013 20:54

Ok få kolla det, jag har alltid tänkt tat kolfiber funkar sämre.

Jo jag är inte så tävlinghet heller, men ja ghar aldrig heller provat så jag vet inte hur det är.

Det är fler som vill ha mindre tävlingsbetonade träffar, de hade ju en i Norrland för ett tag sen som inte vra blodigt allvar och de verkade ha skoj iaf.

Så tja det är väl bar att fixa nåt för de som är driftiga och vill att alla oavsettt vapen och nivå ska våga komma.

 
Ingen bild

Erik

21 juli 2013 22:37

Kan inte det högre priset bero på att den svenske återförsäljaren får betala mer i frakt för att ta hem dem (eftersom de är tyngre) och därför behöver ta ut mer? Bara en tanke....kanske är ute och hojar.....
Ang FT: Tycker Gunther o co gör ett superjobb!

Johnny Ottosson

22 juli 2013 06:13


Visst kan det vara på det sättet, frågan är dock varför de kostar lika mycket på alla andra marknader?

Visst gör Gunther o Co ett bra jobb, det jag slår ner på är bara finputsning som man enkelt kan göra ännu bättre.

Bara idén att försöka vända sig till folk utanför hobbyn igenom att annonsera på ett slutet forum är ju...lite udda...

 
Ingen bild

Superbee

21 juli 2013 22:50

Och vad blir nu konsekvensen av att du påpekat prisdiffen på CPL/CPH...? Känner man Fondprodukter så höjer de priset på CPL... Tråkigt att det inte finns en mer entusiastisk och engagerad agentur för Crosman i Sverige :(

Johnny Ottosson

22 juli 2013 06:10


En del medarbetare på FP är nog så engagerade, tyvärr så verkar man dock ha en ledning som gillar pengar mer än luftvapen.

Rätt väg är naturligtvis att köra samma pris på CPH som på CPL.

 
Ingen bild

Silwer

21 juli 2013 23:44

Ja man hade kunnat tagit det för ett misstag om man inte vetat om Fondprodukters avtal med BSA om att inte tillåta parralellimport ens av privatpersoner i Sverige, eller för den delen priserna som är helt godtyckliga på Hatsanvapnen, de har satt dem i pris efter FX men det är helt påhittat då priserna i andra länder kan skilja väldigt och då har dessa ändå givetvis lagt på sitt.

Man kan skylla på lagerhållning och sådant givetvis, mne ingen har någonsin givit ett klart svar från det hållet.

Det kan inte var omöjligt med import av luftvapen och sen lägga på 40-50% på priset säg, hur kommer AA hit tex, det lönar sig egentligen inte tat importera en vanlig AA mot tat köpa den hos Hurricane och det säger ju en del.

BSA kommer inte sälja ett skit, de bet sig själva i arslet rejält, det blir Gamofjäädervapnen bara.

Och ärligt jag stödjer inte sånna här grejor då vill jag veta vad tusan det handlar om, det är inte längre före EUs tid.

En massa larv om att man minsan får lära sig polska och bulgariska då om man nu vill köpa utomland är dumheter, engelska går utmärkt, det är bar ett jävla skådespel alltihop, och det tror de folk som vi ska gå på?

 
Ingen bild

-Jonas-

22 juli 2013 12:54

Skillnaden blir 80kr i pengar, 213 gram i vikt som är värt ca 3kr i råvarupris...vilket gör att frakten skulle vara 77 kr extra för de tunga diabolerna...

 
Ingen bild

Erik

22 juli 2013 18:49

-Jonas- : Ja - det känns liiite mycket kanske ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards