Airpang

Direktlänk till inlägg 7 maj 2013

En tanke...

Av Johnny Ottosson - 7 maj 2013 19:27



 

Fokus på fjäder?



När jag läste resultatlistan från tävlingen i Onsala så slog det mig att mycket få fjädervapen var representerade. Anledningen till detta tror jag beror på följande:


1) Vapen under 10J tävlar nu mot vapen på upp till 16J. Banorna är längre och därmed tiden knappare än någonsin samtidigt som det numera kostar 70 kr att gå en runda - vem vill då tävla i ett sådant distinkt underläge som 60% av anslagsenergin utgör?


2) Fri Fjäder - alltså fjädervapen med effekt högre än 10J - är utslagna av kravet på licensuppvisande. Få personer har och än färre väljer att "slösa" en svår-att-få-tag-på licens för ett fjädervapen när det finns så många roliga PCP på marknaden, dessutom till bättre (relativt sett) andrahandsvärde.


3) Öppna riktmedel tillåter både PCP och fjäder i samma klass och man blandar också effekten där. Detta gör att en vanlig licensfri fjäderbössa har svårt att hävda sig i konkurransen.


Samtidigt så vet jag att det finns massor med fina fjädervapen runt om i landet som aldrig kommer ut på tävlingarna och ibland så kommer därmed inte heller dessa vapens ägare ut, ibland för att de bara har ett enda vapen som inte fungerar i tävlingarna av ovanstående skäl och ibland för att man tycker att byråkratin och alla papperskrav (licenser, Grönt Kort, avgifter etc) avskräcker. I ytterligare några fall så tror jag det beror på att man helt enkelt inte känner sig konkurrenskraftig mot mer tävlingsvana deltagare som dessutom har "bättre" och dyrare vapen med mer avancerade och dyrare riktmedel.


Oavsett vilket så är konsekvenserna att utbytet i verkligheten mellan dessa entusiaster uteblir och tävlingsarenan förvandlas än mer till en sluten krets för de där tillhörande, något som jag inte tror är gangfullt för hobbyn.


Jag anser att Tomaz, Gunther mfl har gjort ett jättebra jobb med den internationella anslutningen, visst - tävlingsformen passar kanske inte mig personligen, men ett bra jobb har de gjort och jag tror att den tävlingsformen har ett bra berättigande i landet. Den ger också hobbyn en stor legal legitimitet. Nackdelen jag befarar är ju tyvärr en viss elitism och som en inteckning för detta så tar jag de allt färre tävlingsdeltagarna.


Låt oss nu leka med tanken: en ny tävlingsform, en ren fjädertävling. Tre klasser; 1) Fjäder upp till 10J, 2) Fri fjäder, "no questions asked", 3) Öppna riktmedel med max 10J och fjäder.


Back to basic liksom, ingen tävlingsavgift, enbart kikarsikte med fast eller tejpad parallaxjustering, stående eller sittande skytte med ingen rumpa på marken. Vi kör med 30 mål så att man hinner gå alla tre klasserna samma dag utan att stressa och med tid över för inskjutning, socialt småprat och allmänt banskytte i goda vänners lag.


Öppna riktmedel går med "korn o skåra" samtidigt som man får köra två klasser med samma vapen så att någon som har exempelvis ett 10J vapen även kan köra Öppna Riktmedel med samma vapen. Skjutplats i närheten av GBG för vettiga kommunikationer (tåg/buss/bil).


Finns det något intresse för något i stil med ovanstående?


Hör av er i kommentarsfältet om ni skulle kunna tänka er att hänga med på något dyligt...



 
 
Ingen bild

Ogster

7 maj 2013 20:40

Om öppna riktmedel har fri effekt plus att man får ändra paralaxen så är jag intresserad.
10j känns som en begränsning och vid en jakt situation skulle jag inte skjuta mot ett djur som ser suddigt ut så att göra det på en tävling känns lika fel.

Johnny Ottosson

7 maj 2013 21:24

Ett alternativ kan vara en klass för Öppet fri fjäder och en för Öppna riktmedel 10J , förutsatt att man får tillräckligt med deltagare.

Annars tycker jag att man bör prioritera 10J eftersom dessa vapen är vanligare.

Dra bara ner förstoringen tillräckligt så blir de flesta kikarsikte tydliga oavsett parallax.

 
Ingen bild

Tomaz

8 maj 2013 00:04

Jag har absolut inte haft någonting med nya reglerna att göra som du påstår.
Men när de kom, så anpassade jag min utrustning och gav det en chans...
Jag och många med mig upplevde en mycket rolig tävlingsdag i Onsala där själva skyttet kom i fokus, precis som det ska vara.
Field Target i Sverige har gått ifrån att vara en informell fritidsaktivitet, till att bli en sport antagen av skyttesportförbundet.

Johnny Ottosson

9 maj 2013 10:30

Nja...

Här luktar det lite falsk blygsamhet tror jag..

;-)

Jag tror att din eventuella input har varit mycket värdefull och det tycker jag är helt utmärkt.

 
Ingen bild

Pistol Mike

8 maj 2013 23:09

"Field Target i Sverige har gått ifrån att vara en informell fritidsaktivitet, till att bli en sport antagen av skyttesportförbundet"
citat av Tomaz

Bara för att FT har blivit en sport inom SSF så betyder ju inte det att dom har "köpt upp" alla rättigheter till skytteformen FT.

Svenska Luftskytte Förbundet kan ju också ha FT på sitt schema och då som en i första hand rolig informell fritidsaktivitet istället för en strikt seriös sport för elitister.

Ideen med en klass för licensfria fjäderbössor under 10J med öppna riktmedel tycker jag är allatiders. borde finnas mängder med sådana gamla luftgevär som bara står och väntar på att få luftas på en lite rolig oseriös tävling/fritidsaktivitet.


Mvh Micke

Johnny Ottosson

9 maj 2013 10:27

Ja, så ser jag saken också.

Det ena utesluter inte det andra.

Syftet är ju inte att konkurrera eller kanibalisera på varann utan att beredda hobbyn och erbjuda en sportgren för varje smak.

 
Ingen bild

Silwer

9 maj 2013 00:24

Öppna riktmedel har aldrigdragit folk förr.

I princip ingen som har npt FT intresse har bara nåt sånt iaf.

Och avundsjukan mot de som betalt mer för sina grejor är löjlig mest, de får ett licensvapen kringvhalsen värt i princip inget, det är ju det valet, bra grejor eller sp billiga chhemtunade att man kan skrita ut bössan flr att få licensen fri igen.

Johnny har ingen dyngrep för den typ av skytte han föredrar, vilketvinte ör FT.

Johnny Ottosson

9 maj 2013 10:25

I onsalatävlingen våren 2011 så drog Öppna Riktmedel 9 stycken deltagare, hösttävlingen sammma år i Onsala drog 8 st deltagare.

Kollar vi sedan på Laxå samma år så har vi på vår respektive höst 11 respektive 12 deltagare.

Ditt påstående om att öppna riktmedel inte drar folk stämmer helt enkelt inte.

I många av tävlingarna så har öppna riktmedel mer deltagare än flera andra klasser, ibland mer än flera klasser tillsammans.

Därav att TVÅ stycken deltagare i Onsala våren 13 var remarkabelt.

Begränsningen i resurser har inget med avundsjuka att göra, min önskan är att fler deltagare ska komma och det sker bara om fler personer känner att de har en möjlighet att komma in i gemenskapen.

 
Ingen bild

Batistuta

9 maj 2013 12:08

"I många av tävlingarna så har öppna riktmedel mer deltagare än flera andra klasser, ibland mer än flera klasser tillsammans."

Gör du inte det lite enkelt för dig nu. Veboreglerna sa ju att du inte fick gå två rundor med samma bössa utan att ta av kikarsiktet. Självklart innebar det fler deltagare i denna klass.

Idag har inte många intresse av en sån klass eftersom regeln att ta av kikarsiktet inte finns längre. Fler har även mer än en bössa för FT idag.

Johnny Ottosson

9 maj 2013 20:57


Så, vi är alltså ense om att de nya reglerna motarbetar klassen Öppna Riktmedel?

 
Ingen bild

Silwer

10 maj 2013 03:51

Hehe, det klart det påverkade om det var så och många gick fler varv då.
Personligen har jag inget mot öppna riktmedel, egentligen är det den enda klass isf som jag skulle få delta i med ett vapen över 10j. :-)

Frågan är om man ska dra växlar så hårt ännu på allt, jag tror inte allt är hugget i sten för alltid.

Kommer folk och verkligenvill gå rundan med sina ironsights bössor från förr måste väl nån tänka om ändå.

Jag har dock svårt att se det, fjädervapen i licensklass var oftast så få att man nog kommitppå pallen utan en träff.

I övrigt skjuter jag gärna utan kikarsikte, men det kan jag roa mig själv med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards