Airpang

Direktlänk till inlägg 18 april 2013

Sitt första PCP...

Av Johnny Ottosson - 18 april 2013 21:30


   

 

Nyköp i Sverige




 

Air Arms S200S


I dagarna så fick jag en fråga ifrån en ny entusiast som ville köpa sitt första PCP. Precis som allt fler så hade han blivit intresserad av FT/HFT samt även bänkskytte och nu var det dags att lyfta plånboken, frågan var bara till vad?


Enligt hans egen beskrivning så var förutsättningen att vapnet skulle vara ärligt licensfritt men kanske, högst kanske, möjligtvis skulle kunna tänkas uppgraderas till 16J inför en kommande tävlingsklass med den effekten. Vapnet skulle vara "bra" samt välfungerande för det tänkta användningsändamålen liksom möjligt att enkelt köpas över disk här hemma i Sverige.


Generellt sett när någon frågar om vapenval så brukar min första naturliga motfråga vara vilken budget som gäller. Grundprincipen är att budgeten minst bör vara dubbelt upp mot kostnaden för det tänkta vapnet. För ett enskilt PCP så bör man därför budgetera minst 10.000 kr ifall man önskar fabriksnya svensksålda varor.


Jag räknar då vapen (5000 kr), fyllkälla (2-3000 kr), kikarsikte (1000-2000 kr) och övriga tillbehör ca 500 kr.


Under de givna förutsättningarna så hade jag valt en kaliber 177 Air Arms S200 från Hurricane. Till den så hade jag valt ett fyllkitt för tusenlappen och en begagnad fräsch dykflaska för max 2000 kr. Återstår gör optik för 1500 kr samt ett fäste och en väska för totalt 500 kr. Där tror jag man får så mycket som möjligt för pengarna, givet de förutsättningar som frågeställaren angav.


När det gäller kaliber så tycker jag att 177 är det mångsidigaste valet för ett endavapen och i synnerhet om det enbart ska användas med 10 eller upp till möjligtvis 16J. Lilla S200 är sedan ett fruktansvärt bra vapen, det må vara fult och simpelt konstruerat av en idag mycket åldersdigen grundkonstruktion men det är fortfarande lika smidigt och välbyggt som när det lanserades för mer än ett decennium sedan. Därtill så har 200-serien ett unikt signum, en sanslöst fin praktisk precision i relation till sin blygsamma kostnad.


CZ200T  



Fördelen med versionen som Tobbe säljer, till skillnad ifrån exempelvis den CZ-version som jag själv har ägt och som man förvärvar igenom privatimport, är att hans variant är en fullpower och enkelt strypt bara med hammarfjädern och venturiskruven. Man behöver alltså inte borra pipans transferport på den varianten för att få upp full effekt om detta så önskas. En annan fördel är att man får QF för fyllningen och slipper det eviga "skruva av och skruva på" med tuben som CZ-versionerna lider av. Detta dock till priset av en utebliven manometer, som ingår på CZ200. Andra förluster mot CZ är att man får den, även för 200-serien, exceptionellt fula nya endelsstocken liksom mindre justerbarhet jämfört med CZs Target-version. Mest saknar jag dock själv railen på undersidan av förstocken.

 
 
Ingen bild

Lasse K

18 april 2013 23:12

Ja, det där är en riktigt trevlig bössa. Jag har inte ångrat mitt inköp av min S200TA!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards