Airpang

Direktlänk till inlägg 23 april 2012

Allätare...

Av Johnny Ottosson - 23 april 2012 10:00


Accepterar allt och träffar allt...?


I går så hade jag min Elite som tema för bloggen och med anledning av detta så testade jag lite skott över uppmätta 50 meter för att analysera utfallet i OnTarget. Jag använde de fyra diaboler som skjuter bäst i just mitt vapen:

Resultatet med de fyra bästa rundnosdiabolerna..

Den första raden, träffbilderna vänster och höger på översta raden, är skjuten med Exterminators. Nästa rad är skjuten med HN Baracuda, den tredje raden var JSB King och den sista var Benjamin Domes. Den första träffbilden med Exterminators höll sedvanligt hög kvalité, dock med en flyer. Den andra träffbilden var emellertid inget vidare, men så blir det ibland.

HN Baracuda är en solid performer, båda grupperna var mycket täta och fina. JSB King levererade också två täta och fina träffbilder, notera att siktet är ställt efter HN Baracuda och Kings är 50 fps snabbare men träffar ändå såpass nära. Slutligen så sköt jag Benjamin Domes, den första gruppen där spretade lite men den andra var helt okej.

Här kommer träffbilden analyserad via OnTarget:

   Totalt 0.788 MOA och 11.50 mm CTC som genomsnitt av 8 träffbilder med 4 olika diaboler!

Ett mer allätande vapen än Elite tror jag inte man kan hitta med kaliber 25, på detta sätt så är den unik på marknaden. Rundnosdiaboler skjuter dock alltid bra eller bäst i de absolut flesta vapnen, frågan är nu hur bra en Elite kan prestera med hålspetsdiaboler, i detta fall Predator Pellets respektive klassiska Crow Magnum.

Även här uppmätta 50 meter, övre raden Predator, nedre raden CM.

Många hålspets/flatnosdiaboler flyger ganska yvigt och är därmed känsliga för sid- och motvind. Crow Magnum är dessutom föga aerodynamisk utan tenderar till att tappa fart ordentligt varpå den lätt kantrar vid anslaget och blir terminalt instabil. Flera av träffarna för Crow Magnum visar tydligt att diabolen träffar med långsidan i målet och jag kan försäkra att det levande mål som påskjuts med en en tvärflygande Crow Magnum lär klappa ihop på platsen. En hårdare slående diabol än Crow Magnum i kaliber 25 är nog svårt att tänka sig hos small bore airguns. Den träffar helt enkelt som en kastad tegelsten..

Predator Pellets har en helt klart bättre BC och träffbilderna är betydligt mer pålitliga och förutsägbara jämfört med Crow Magnum på ett sådant drygt avstånd. Vi ska ju alla komma ihåg att 50 meter är ett ordentligt långt avstånd och i synnerhet så med skyddsjaktsdiaboler egentligen avsedda för betydligt kortare avstånd, kanske bara 20-25 meter, alltså hälften av fulla 50 meter. 

Man kan tydligt se hur Predators antingen flyger stabilt rak på eller driver av ordentligt, notera också att anslagshålen är helt runda, Predators träffar rakt på och de är terminalt stabila. Med tanke på förutsättningarna och det dryga avståndet så blev resultaten mycket tillfredsställande;

Enligt OnTagret så blev resultatet för alla fyra träffbilderna ett snitt av MOA 1.862 och dryga 27 mm CTC.

Hur ska man då sammanfatta det hela? FX Airguns Elite ÄR onekligen fantastiskt förlåtande mot olika sorters diaboler. Testa vilket vapen ni än önskar och skjut 8 grupper på mätta 50 meter med 4 olika sortes diaboler med ett genomsnittligt slutresultat på under 12 mm, mätt enligt OnTarget. Jag tvivlar på att något annat vapen klarar detta.

Orsaken tror jag ligger i det faktum att man laddar direkt in i pipan, diabolen skyfflas inte brutalt till startläge med en trubbig matarpinne i stjärten och diabolen behöver inte heller passera över de skarpa kanterna till en pipplacerad transferport. Hos Elite så kommer lufttrycket stabilt och jämnt rakt bakifrån, mjukt fördelat över diabolens hela drivspegel.

Fördelen av den skonsamma hanteringen både vid laddningen och när diabolen lämnar pipan via Smoothtwist-tekniken är än mer tydlig hos de för långa avstånd ofördelaktligt utformade hålspetsdiabolerna. Träffbilder för två helt olika sorters diaboler, totalt 20 skott, på precis över en inch är imponerande.

 
 
Ingen bild

sven

23 april 2012 17:23

Ja lufttrycket trycker ju på stabilt och jämnt rakt bakifrån som en fjäderbössa, men det är väl snarare pipan som är allätare för det hänger nog mest på pipan och på inte så mycket på gevärs modellen eller hur.
Och 2x5skott per sort säger ju inte så mycket och det skulle faktiskt kunnat vara så att alla var skjutna med samma kulsort.

Men det är ivfsh bra samlat för att vara utomhus på 50m :)

 
Ingen bild

Fläsket

23 april 2012 21:00

Det hade onekligen varit intressant att se vad vapnet presterar med diaboler som inte alls passar bössan.. Ett bra vapen kan ju även prestera dåligt.

Johnny Ottosson

23 april 2012 21:34

Absolut.

Jag har lite Gamo Hunter liggande och de är sällsynt usla.

 
Ingen bild

Fläsket

23 april 2012 22:53

Jag läste någonstans att någon Jakttidning eller vad det var, hade provat ett luftgevär av god kvalité, varpå den "goda" skytten hade stora problem att träffa kulfånget! Ska man hålla på och betygssätta vapen, så ska man först o främst ha kunskap om att luftvapen är som bortskämda snorungar, dvs kräsna med vad man stoppar i dom!

 
Ingen bild

Thomas

24 april 2012 08:28

Skulle vara kul om du testade Eunjin.
Dessa tycker jag är helt överlägsna i min .25a.
Nackdel, DYRA.
Annars Exterminator och Jsb på klar andraplats, men känns lite lätta nu.

Johnny Ottosson

24 april 2012 18:14

Visst vore det något värt att testa, jag ska beställa dem av Tobbe för nästa leverans.

Rapport kommer.

 
Ingen bild

Thomas

24 april 2012 20:55

Ja det skulle va kul att se hur dessa går i Fx´n.
Kul om du testar dessa med=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards