Airpang

Direktlänk till inlägg 20 april 2012

Regulatorer....

Av Johnny Ottosson - 20 april 2012 10:00


Glädje eller bekymmer..?


Regulatorer har varit ett populärt samtalsämne på olika forum den senaste tiden och som ett resultat av att regulatorer har uppstått som tillval för de olika vapnen ifrån FX Airguns så har många entusiaster också börjat greja med dem. Precis som man alltid har trixat med borrningar av transferportar, utbyte av hammarfjädrar och liknande så är det lika logiskt att regulatorer blir nästa komponent som utsätts för modifieringar och omjusteringar.


Ett problem är dock att regulatorer är inte speciellt förlåtande för hobbyskruvande..

Om vi tänker oss ett vanligt PCP utan regulator så tänker vi oss vidare tre olika variabler, hammarfjädern (dess förspänning), transferporten (dess olika storlekar) och arbetstryck (min- o maxtryck). Tänk nu att varje variabel har 5 parametrar, vi kan alltså exempelvis ställa hammarfjädern i fem fasta lägen. I verkligheten så har ju justermånen helt steglös och bjuder därmed betydligt fler och mer diffusa lägen än i just detta exempel.

På det här fiktiva vapnet så finns det alltså 5 x 5 x 5 = 125 olika justeringslägen.

Tänk er nu en regulator därtill, den erbjuder i sig självt tre olika variabler (maxtryck, minimumtryck & flöde).

Nu ser vi på 5 x 5 x5 + 5 x 5 x 5 olika inställningslägen, jag antar att ni börjar se poängen...?

Nu är som sagt justeringen inte en fråga om givna fasta lägen utan en glidande skala vilket gör antalet justeringsmöjligheter nästan obegränsade. Det är med andra ord enormt svårt att ställa in allt rätt, detta trots att man igenom erfarenhet och kunskap kan utesluta en stor del av de mest osannolika justeringslägen.

De regulatorer som FX Airguns nu använder är inställda ifrån fabrik med hjälp av en mycket sofistikerad utrustning, antalet regulatorer är inte fler än att Fredrik själv ställer in dem. Förutom sin utrustning så använder han mer än tjugo års erfarenhet av regulatorer och saluför därför sina produkter över hela världen med detta bakom sig.

Hur kan då en mekarglad klåpare och tillika hemmaskruvare som har svår att överhuvudtaget identifiera mer eller mindre vad som är fram eller bak på en regulator tro att denne kan "tuna" regulatorn till att fungera bättre än vid leverans?!?

Sunt förnuft här, mina vänner - sunt förnuft!

 
 
Ingen bild

Daniel

20 april 2012 12:20

Känner du till om FX justerar regulatorn på olika sätt beroende på om den sätts in i en licensfri eller fullfart?

Johnny Ottosson

20 april 2012 19:23

Jag frågade Fredrik om detta och regulatorn ska egentligen justeras in även efter det unika vapenindividen för att bli helt perfekt.

Då detta inte alltid är görligt av praktiska skäl så tillämpar man istället olika inställningar för olika effektuttag.

 
Ingen bild

ocy

20 april 2012 15:19

Tja, frågan är ju berättigad, det är klart att det borde ju finnas regulatorer som är optimerade till givna förutsättningar t ex. olika kalibrar, 16J, 45J och herrejosses Joul. eller är jag helt ute och cyklar? (givetvis så är ju inte regulatorn i sig avsedd för att effekt bergränsa ett vapen, men till en given effekt inställning borde en rätt inställd regulator ge optimal prestanda, minimal luft förbrukning och dessutom låta minst.)

Johnny Ottosson

20 april 2012 19:24


Helt korrekt antaget där.

 
Ingen bild

Stefan

20 april 2012 15:25

Det blir nog än fler variabler än så: 5x5x5 x (gånger, inte plus) 5x5x5 = 15625 olika kombinationer. Och såklart ju fler och mindre steg man delar upp det i så går anatlet möjligheter mot oändligheten! Man blir ju helt matt av att bara tänka påt :)

 
Ingen bild

hotshot

20 april 2012 16:12

Og det betyr i praksis: man tester IKKE alle kombinasjoner, ingen har tid til det. Men man kan bestemme seg for en "filosofi" med utgangspunkt i noen fornuftige parametre. Hvis du har tenkt å regulere et luftgevær, så kan du jo finne ut om det har et "sweetspot" mht. trykk og justere regulatoren med dette som utgangspunkt. Ell er du kan velge et regulatortrykk og optimalisere geværet til dette.
Men hvis du klarer å simulere det hele med software........

 
Ingen bild

Görgen

20 april 2012 17:59

Nu har jag i och för sig inte en FX regulator i min Cyclone men jag har ställt in den efter Fredriks rekommendationer som jag fick av han när vi pratades vid en gång. Att inte skjuta med regulator trycket, utan låta bössan självreglera istället under ett konstant regulator tryck vilket ger bättre jämnhet. Så jag har regulator trycket inställt så att bössan har en max utgångshastighet som är 8-12 m/s högre än den hastighet jag skjuter med där bössan också går riktigt bra.

 
Ingen bild

hotshot

20 april 2012 21:40

Å la børsa selvregulere litt ved regulatortrykket vil gi noen ekstra skudd på slutten når trykket synker under regulatortrykk og gi litt ekstra kapasitet. Det fører ofte til økt hastighet på noen skudd litt før slutten av skuddstrengen, ganske vanlig taktikk......

 
Ingen bild

Jazz

20 april 2012 23:47

Nu är jag lite nyfiken eftersom jag aldrig sett en Royal regulator. En regulator är ganska känslig för smutts. Detta borde göra det orimligt dyrt om man varje gång vid regöring ska lämna in den. Eller går den att regöra själv utan att lämna in den?

 
Ingen bild

Axelsson

21 april 2012 07:44

Villken regulator har du som kräver rengöring då och då? Låter helt galet

 
Ingen bild

Superbee

21 april 2012 09:41

Alla som har en maskinteknisk ingenjörsutbildning vet att man inte testar alla kombinationer, man använder sig utav (DOE) flerfaktor-tvånivåanalys eller någon annan vedertagen matematisk metod.

Så detta med regulatorer är väldigt mycket längre från "rocket-science" än vad man kan tro. Dock instämmer jag att man kan förvilla sig totalt om man inte vet vad man håller på med :)

mvh

Ingenjören

 
Ingen bild

Silwer

25 april 2012 00:18

At justera regulatorer utan maonometrr på båda sidorna så man ser var den arbetar har jag aldrig lyckats knäcka, jag förstår givetvis att man av tidigare erfarenhet kan göra justeringar men att ge sig på nåt man inte vet nåt om på frihand?

Jag är inte nån civilingejör i området så jag begriper tyvärr inte hur en del på forumen gör sina justeringar.

Menar inte att de gör fel, jag ba rförstår inet hur det går till utan utrustning alls.

Hur vet man hur fjäderbrickorna ska stackas, hur vet man hur mycket slaglängden ska ställas osv?

För en regulator som inet fungerar som en regulator är värdelös imo, får man inte ur en "rak" skjutomgång från början till slut så ser jag inte vitsen.

Nu påstås det en del från de olika parterna här då de kan vara osams eller nåt, men lite raka besked vore kul ibland.

Jo jag har en gammal plog med regulator och nej jag törs inte göra ett skit med justeringarna och jag ha rnoterat att tex ställa på hammarfjädern inte gör nån skillnad, slacka på den går men jag tror inte regulatorn blir så jämn längre om jag sänker särskilt mycket, min uppfattning om mekaniksa regulatorer är att de är ganska snäva nämligen, när de väl är injusteradee och då som skrevs ovan görna ihop med vapnets block och pipa så får man leva med sitt val mer eller mindre iaf om mna vill ha det bästa ur det man har.

Undantaget är förmodligen Daystates elektroniska reg isf som verkar gå att ställa om mjukvarumässigt, om den nu fungerar som den ska?.

Varje vapentyp och regulatortyp är ju i sig unika så inget övergripande finns ju, men som sagt det ha rblivit en hel del hemregulerande nu på senare tid och jag hänger inte med i vad som görs riktigt, ibland verkar de inte få ut fler skott tex än utan regulatorn även om de de får ut är jämnare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards