Airpang

Direktlänk till inlägg 18 april 2012

Liten blir stor igen...

Av Johnny Ottosson - 18 april 2012 10:00


En lång och en kort..


En skillnad på 100 mm syns tydligt...  


Idag så skiftade jag åter en gång över från kaliber 22 till originalets kaliber 25 varpå 22-pipan ånyo hamnade på Royale. Det är väldigt intressant att växla hastigt mellan dessa båda pipor på samma vapen med en mekanism som är ställd för precis samma effekt.


Jag har tidigare konstaterat att 50 fpe betyder 35 fpe bara igenom den kortare pipan och den trängre kalibern. Likaså var det intressant att laborera med de två olika shroudrören, en original för 400 och en original längre för 500 modellen. Shroudrörets placering har stor betydelse inte bara för den praktiska precisionen utan även för ljudnivån.

En annan sak som står klart fort är att den tyngre diabolen hos kaliber 25 ger en märkbart större rekyl. Man tror/tycker lätt att dessa vapen är "rekylfria" men detta är en sanning med modifikation, i synnerhet på effektstarka vapen. Något som också skiljer märkbart är flyktljudet när diabolen skär luften under sin färd mot målet, en grov kaliber kan här aldrig bli lika tyst som en mindre kaliber. Slutligen så har vi den kanske mest tydliga skillnaden, anslagsljudet! Kaliber 25 slår HÅRT jämfört med kaliber 22, skillnaden är mycket större än vad man först tror, trots att man är väl medveten om skillnaden "på pappret". 

Ljudeffekten vid anslaget är rejäl hos kaliber 25 och effekten står inte heller långt efter, stora sjok av bark slits loss på trädet bakom måltavlan där kaliber 25 bara smätter in. Trots att man är van vid kaliber 25 sedan tidigare så frapperas man av den övertydliga skillnaden mellan kalibrarna trots att kaliber 22 ingalunda är klen med 45 joule.

Nästa intressanta iaktagelse var att när jag sköt en dot upp på 80 meter jämfört med rakt på vid 50 meter så träffade jag rakt på målet både med kaliber 22 och kaliber 25. Detta trots att kaliber 22 skickar av en 16 gn JSB med 995 fps när kaliber 25 skjuter en 30 gn Exterminator med blott 850 fps...

 
 
Ingen bild

Lasse - Onsala LK

18 april 2012 17:47

Ändrade du något på förspänningen på hammarfjädern när du bytte pipan?

På min Elite när jag bara bytte pipa till .22 pipan utan att röra någonting så ligger jag på 277,7 - 277,4 M/sek (8 skott)
Vad den lämnar med .25 pipan har jag ingen aning om.

Varför kan du aldrig använda M/sek när du skriver? Så att vi vanliga fattar ;o)

Johnny Ottosson

18 april 2012 21:18

Jag rörde aldrig förspänningen.

Vapnet är ställt efter 25 pipan och ger då 900 med King och 850 med Exterminators.

När jag bytte till 500 mm 22 pipa så fick jag 988-1001 med 16 gn JSB.

Att räkna MPS för luftvapen är som att gradera en skrivbordslinjal med kilometer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards