Direktlänk till inlägg 14 februari 2012
Brittiskt?
Alla BSA har samma nippel....utom R10 som har en längre. Varför?
Exakt hur brittisk är R10? En del entusiaster frågar sig, inte sällan skadeglatt, exakt hur brittisk en specifikt brittisk bössa är och hur tänker man då? Jo, brittiska konstruktioner, vapen såväl som exempelvis fordon, har ofta typiskt brittiska särdrag, man har alltså tänkt rätt men det blir ändå fel i slutänden. Alternativt så är man bara udda, inte sällan på ett helt obegripligt och ologiskt sätt ungefär som den fyrkantiga ratten i bilen Austin Allegro...
Precis som att Rapid har matning av magasinet ifrån fel håll samt kronisk avsaknad av quick-fill så har ni tidigare läst om R10s konstiga tillkortakommanden av upp-o-nervänd manometer samt ett magasinräkneverk som man inte kan se ifrån skjutposition utan först när man vinklar vapnet ifrån sig. Lugn, bara lugn - R10 har fler konstigheter än så för sig..
När det till sist blev dags att fylla R10 så använde jag naturligtvis min befintliga fyllnippel från Ultran. Den har för övrigt tjänstgjort både till en Lonestar och en Scorpion tidigare så visst bode den passa även en R10, eller hur?
Knappast...
Trots att nippeln på alla tänkbara sätt är likadan så är den helt enkelt för kort! Det visar sig att modell R10 har en egen och helt unik längd på sin nippel!? Något förnärmad så fick jag alltså börja skruva lite för att få ihop R10s original fyllnippel med mitt eget fyllkit. När detta var klart så kunde jag utan problem fylla över men då blir jag en smula fundersam över det faktum att R10s långa nippel faktiskt egentligen är lite för lång...
R10s nippel bottnad i fyllhålet, med nästan en centimeters marginal..
Inte undra på att jag prövade med Ultrans nippel först, det visar sig att den bara är marginellt för kort medan R10s nippel är överdrivet generöst tilltagen i längd. Hur tänkte man här, om man överhuvudtaget tänkte...? En annan härlig tankevurpa är rembygeldubben. Visst är det en bra idé med rembygeldubb direkt från fabriken men den organiskt formgivna stocken på R10 gör placeringen av dem minst sagt knepig.
Vinkeln på rembygeln ger ofelbart skav i kolvens undersida..
Undersidan på kolven är konkavt välvd och rembygeldubben är där placerad i vinkeln uppåt. Kruxet med detta är att rembygeln skrapar i kolvens undersida när vapnet står upp, detta oavsett om den är tom eller bär rem. Här rekomenderas rembyglar av plast eller den simplare lösningen med lite eltejp runt en rembygel av metall.
Om ett vapen utrustas med rembygeldubb direkt från fabrik så är det inte helt ovanligt att köparna även använder dessa som fäste för en bipod. När man designar en stock och väljer placering för rembygeldubben så är det alltså viktigt att man tar hänsyn till hur rembygeln ter sig med en bipod påhängd och det är då oftast Harris dimensioner som gäller eftersom detta fabrikat (o deras kloner/kopior) är vanligt förekommande.
Att montera en bipod på R10 går utmärkt, även om den sitter tight framåt...
Den främre rembygeldubben på R10 sitter bra till så tillvida att man får plats med plattan till en Harris bipod utan att den tar i snabeln på den främre delen av förstockens undersida. Problemet med bipodanvändningen hos R10 framkommer istället så fort man behöver fylla vapnet, då gör man nämligen följande mindre roande upptäckt:
Under ringen ser man (ser inte) manometern..
Problemet ligger i att plattan till bipoden täcker luftpåfyllningen! Man kan alltså inte fylla vapnet med luft om bipoden är monterad. Ska sanningen fram så kan man knappt ens läsa av manometern heller. För svenskt vidkommande med 10J så är detta naturligtvis inget större problem eftersom luftvolymen lär räcka till mängder med skott men de som skjuter en R10 på full effekt är säkert rätt störda av detta då det tarvar en demontering av bipoden efter kanske bara 30-40 skott. På hög effekt så ökar ju även sannolikheten att man vill skjuta på länge avstånd och för skytte på långa avstånd så är ju en bipod inte ett helt ovanligt hjälpmedel. Desto mera anmärkningsvärt mao.
Man kan med andra ord lugnt fastslå att R10 förvaltar brittisk industriproduktion på bästa tänkbara sätt. Som ägare så kommer man att bli lika delar förvirrad, road som irriterad över R10s lite udda egenheter..