Airpang

Direktlänk till inlägg 26 november 2011

Rengjord Elite i blåsten....

Av Johnny Ottosson - 26 november 2011 10:00


50 meter blåst med ren pipa...


Notera de tre sista grupperna, här friskade det i ordentligt...

Den första tavlan sköts med Baracuda, ovanstående med JSB King..


Då jag fick lite mediokra resultat med Elite senste gången jag sköt över 50 meter så prövade jag nu en piprengöring för att se om resultatet kunde förbättras. Tyvärr så blåste det halv storm när jag sedan skulle skjuta så jag sköt först ett skott i kronografen med 859 fps (262 mps), alltså 50.80 fpe eller 69 joule vid 250 Bar, sedan sköt jag 45 skott med Baracudan, väntade ett par timmar tills vinden hade lugnat sig varpå jag fortsatte med ytterligare 45 skott men denna gång JSB King. Slutligen så sköt jag 18 skott på ett plinkingmål innan jag slutligen laddade in skott nummer 110 igenom kronografen och även denna gång då Baracuda för jämförelsens skull. Resultatet blev då 767 fps (234 mps), alltså 40.50 fpe eller 55 joule vid 110 bar.

I kronografen så har jag tidigare uppmätt 90 skott inom 15 fps med Baracudan och man ser alltså hur snabbt man tappar skott så fort vapnet går ur sin effektkurva, 20 skott ytterligare skickar upp spridningen till 92 fps men visst är det imponerande med 110 skott över 55 joule på en enda fyllning?

Dessutom så har jag lagt mig på Luxfers rekomenderade limit om 250 Bar, hade jag laddat ytterligare 10-15 Bar så hade jag säkert kunnat putsa ner spridningen till hälften. Det är en egendomlig känsla att kunna skjuta så länge med ett vapen som har så hög effekt utan att man knappt ser manometernålen röra sig och egentligen aldrig behöva tänka på huruvida man har luft eller inte. Elite förefaller alltid ha resurser till övers, oavsett vad man förtar sig med den.



   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards