Airpang

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2011

A piece of art...

Av Johnny Ottosson - 21 augusti 2011 12:00


Bara underbar


Hemmabyggen. Nog har ni sett dem på olika forum under årens gång. Ofta så är de måttligt imponerande, handlar det inte om ombyggda standardvapen så är det ofta frågan om CRC-frästa prylar i stålgrå finish, inte sällan riktigt grovyxade.


Sedan så finns det fåtaliga undantag, bevis på vad skicklighet kan prestera när det finns en riktigt duktig och kompetent yrkesman bakom. Här har vi ett lysande exempel på detta, ett av de absolut mest imponerande hemmabyggen som jag någonsin har sett. Endast den friflytande pipan är skapad av en konventionell tillverkare, i detta fall en 24 tum lång pipa i kaliber 22 från BSA.


Allt annat, precis allt annat - förutom oringar och vissa skruvar, är skapat i källaren hos Chris Buxton. Bygget har tagit i princip all fritid under ett kalenderår.


Behållaren rymmer 120 cc och är även den hemmatillverkad, en av de svåraste delarna att skapa enligt upphovsmannen. Bössan skjuter utmärkt och träffbilder under 20 mm på 45 meter är inga problem, med kikarsikte monterat.



             

 
 
Ingen bild

MG

21 augusti 2011 21:46

Såg den på nåt forum tidigare, grymt fin bössa framför allt blåneringen.

 
Ingen bild

Silwer

21 augusti 2011 23:04

Fin bössa, djup blånering (sen kan man kanske ha åsikter om kulan under, men jag antar att den ska se ut just som gamla luftbössor kunde göra)

DOCK, att nånting är CNC tillverkat innebär inte låg kvalitet utan oftast tvärtom faktist då det går att göra delar med enormt hög precision, långt högre än vad som skulel varas möjligt annars, iofs särskilt vid serietillverkning.

Så man ska ju inte se sådant som trams och att man minsan bygger bättre grejor med handverktyg eller nåt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards