Airpang

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2011

Ammunitionstest 4

Av Johnny Ottosson - 19 augusti 2011 10:00


HN Baracuda


  Tungviktaren nummer 1


Dagens diabol är farfar till alla moderna överviktiga diaboler som marknaden ständigt berikas med. Rötterna till HNs berömda Baracuda går hand i hand med Weihrauchs legendariska Barakudagevär som gav otroliga prestanda för sin tid tack vare en udda form av överladdning - Eter!

Under långa tider så var det egentligen bara Baracudan som fanns, om man av någon anledning behövde en supertung diabol för att kunna tämja de mest potenta av marknadens fjädervapen och den här diabolen har ju fått sin rättmätiga comeback de senaste tjugo åren då PCP har etablerat sig som tidens luftvapen.

  Hög kvalité och fin finish...

 

Med en angiven vikt på 30.90 grains så har Baracuda ett gott rykte för att fungera bra hos PCP och i synnerhet BSAs sådana. Frågan är då hur bra resultat man kan förvänta sig ur min FX Airguns Elite? Vi börjar med vågen:


1. 30.80

2. 30.80

3. 30.76

4. 30.58

5. 30.60

6. 30.74

7. 30.84

8. 30.68

9. 30.50

10. 30.62

Genomsnitt av 10 andra diaboler blev: 30.63 gn

Som synes något lättare överlag än de uppgivna värdena, variationer var dock rimlig med tanke på viktklassen. Frågan är bara hur det kommer att se ut i kronografen, där Baracuda annars är en stor favorit på grund av sin höga vikt.

1. 847

2. 858

3. 856

4. 857

5. 845

6. 847

7. 862

8. 860

9. 848

10. 849

Genomsnittet blev: 853 fps eller 260 mps.

Effekten hos den här diabolen (genomsnitt vo samt genomsnitt vikt) blev 49.50 fpe eller 67.10 joule - ett högt värde. Hög diabolvikt ger ånyo utdelning i form av hög anslagsenergi och det jämna utfallet på projektilvikterna visar sig också tydligt i kronografen. Nu återstår det bara att de hur det hela faller ut i verkligheten:

   Genomsnitt: 19.44 mm

 Ett mediokert resultat just denna gång men jag vet sedan tidigare tester att Baracudan presterar bra, men ojämnt, i min Elite. Överlag så rankar jag den som diabol nummer 3 efter JSB King och Defiant Exterminator. För den som testar den nya generationens PCP ifrån FX Airguns med ST-pipor så kan den vara väl värd att pröva. Skjuter den sedan inte bra så är den perfekt för kronograftesten, det är ju alltid kul att få räkna fram lite höga energivärden...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards