Airpang

Direktlänk till inlägg 11 maj 2017

Världens bästa luftgevär!

Av Johnny Ottosson - 11 maj 2017 06:00


Ny video om Weihrauch HW30S!


Ännu en suverän video av AEAC!


Trots att man inte för så länge sedan gjorde en påkostad video om just Weihrauch HW30S så kommer här ännu en. Den här videon tar dessutom upp lite andra intressanta aspekter runt vapen under 10 joule, exempelvis penetration och vindpåverkan. Viktigt inte minst i de länder där man ofta använder HW30S som just jaktvapen.


Nu vet jag att ettiketten "världens bästa luftgevär" kan vara en smula känslig och många kommer därför att automatiskt framhålla andra alternativ, förmodligen företrädelsevis Feinwerkbaus 300-serie.


Visserligen så är gamla 300-serien formidabla vapen men de har två stora nackdelar som inte finns hos HW30S; de har utgått ifrån tillverkningen och kan inte längre köpas fabriksnya sedan ett par decennium tillbaka. Det kommer alltså att bli svårare och svårare att i framtiden hitta frächa ex av 300 och i synnerhet av de mest attraktiva sub-modellerna som Junior.


Nästa tillkortakommande av 300 jämfört med HW30S är det enorma formatet. En 300 (oavsett version) är stor som en .458 Safaristudsare och vikten påminner om ett bojsänke! Det är ett stort och klunsigt vapen avsett för stationärt skytte i första hand. Inget fel på detta, men om man vill röra sig runt lite med sitt vapen och avnjuta fördelarna av smidig hanterbarhet så ligger HW30s helt enkelt i en annan klass.


Alla för- och nackdelar sammanvägda - Weihrauch HW30S ÄR sannerligen världens bästa luftgevär!

 
 
Ingen bild

Mäg

11 maj 2017 16:35

Nä nu vet jag inte om jag håller med, en kompis har en fultrimmad hastan 125 med silvertejp som skjuter i 350 blås med spetskulor! O den skjuter igenom allt som man träffar, sköt igenom grannens bil tom fast vi sikta 2 meter bredvid, jädrar va imponerad han blev! Tom ringde polisen o tala om så dom kom o kolla

 
Ingen bild

Air

11 maj 2017 17:47

HW30 är väldigt bra för lite pengar.Bra vikt för yngre men
passar äldre skyttar med.Tjatas om FWB 300 på forum inget
fel på den men ställer mig i hyllningskören till HW30 har
två stycken den ena i 5,5mm som är kraftigare än man kan tro.

 
Ingen bild

Fonky

12 maj 2017 05:45

Mest prisvärt kanske, men inte bäst imo trots att jag har ett som jag gillar väldigt mycket.

 
Ingen bild

Thomas

12 maj 2017 06:50

Med den lilla prisskillnaden som det är att gå upp till HW50S, så finns det ingen anledning att köpa 30'an...

Visst, 300S är visserligen klart överlägsen bägge dessa. Men HW och FWB är helt olika gevär.

 
Ingen bild

_Axel_

20 maj 2017 14:21

Hör nog till minoriteten som inte tycker FWB300 är klunisg. Och vill för den sakens skulle inte påstå att jag är speciellt stor och stark. Om den varit 15cm kortare hade den varit bättre iofs.

Världens bästa är ett meningslöst begrepp. Vad någon gillar tycker den andra sämre om... HW30 är nog trevlig, men jag har avstått hittills då den är lika fjäderlätt som ett gammalt salongsgevär, och det är lite för lite för mig generellt. Men charmig är den och en dag kanske jag köper en sån iaf, HW95 lockar mer dock!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards