Airpang

Direktlänk till inlägg 7 maj 2015

Vårväder..

Av Johnny Ottosson - 7 maj 2015 20:00




Väderprogonos inför vårtävlingen i Onsala!



Som traditionen bjuder så kommer här en väderprognos för söndagens tävling:


SMHI:  11 grader varmt, 8-9 mps växlande vind samt regn ca 8 mm


YR:  10 grader varmt, 7-8 mps växlande vind samt regn ca 3 mm


Accuweather: 12 grader varmt, 8-9 mps sporadisk vind samt regn 75% sannolikhet ca 5 mm


Precis som vanligt så kommer sannolikt tävlingen att ske i ett mindre angenämt väder, själv kommer jag väl ihåg tävlingen 2010 som började med snö (!) på marken när man åkte mot Onsala. Hela dagen fylldes av ihållande ösregn och 5-6 plusgrader liksom stormvindar. Jag tror nog aldrig att jag har upplevt ett sämre tävlingsväder. Visserligen regnade det nog mer i Hova 2003 men då var det i alla fall relativt vindstilla och 14-15 grader varmt.


Det bästa vädret för en tävling var förmodligen sommartävlingen i Laxå 2014 i ett vindstilla, molnfritt och helt perfekt högsommarväder. En annan stark kandidat var Hova 2002 men då var det nästa för varmt för att tävla med temperaturer precis över 30-strecket och kvävande vindstilla väder, underligt nog molnigt vilket förekom ett våldsamt åskväder senare på kvällen/natten.

 
 
Ingen bild

Sjökvisten

8 maj 2015 21:29

Där var väderprognosen, ser med tillförsikt fram emot ett referat, med målande reflektioner, slutledningar, mm, från tävlingen, skrivet från din "infisna" :) kammare...
-Kommer den på söndag, eller måndag?
-Mest så man vet vad man missade, pga att ff/fjäder är effektivt dödat, bla pga dig.... för min del.

Johnny Ottosson

9 maj 2015 18:29


En analys av resultatlistan kommer, som vanligt, så snart den blir offentlig.

Jag vill påpeka att jag var inte ensam om att kräva att man visade licens för att tävla i en klass med licenspliktiga vapen.

Laxå var tidigt ute med detta och jag ifrågasatte då varför Onsala släpade efter.

Resultat blev att även Onsala införde detta krav.

Nu tror jag inte att det finns någon förbundstävling som inte har licenskrav på licenspliktiga vapen.

 
Ingen bild

Sjökvisten

8 maj 2015 22:25

-Hoppas på söndag, så jag inte behöver gå i ovisshet allt för länge....
:)

Johnny Ottosson

9 maj 2015 18:30


Jag lägger ut så fort jag får tillgång.

Tyvärr så är de flesta klubbar osmidigt seega med att lägga ut sina lister och i synnerhet så Onsala.

Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan lägga ut en resultatlista i realtid vartefter resultaten kommer in till sekretariatet?

 
Ingen bild

Sjökvisten

9 maj 2015 19:28

Du tycks snöat in fullständigt på det här med licenser..

I rest my case.

 
Ingen bild

MartinL

13 maj 2015 02:35

Ang
"Tyvärr så är de flesta klubbar osmidigt seega med att lägga ut sina lister och i synnerhet så Onsala.

Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan lägga ut en resultatlista i realtid vartefter resultaten kommer in till sekretariatet?"

Det finns något som heter "riva bana", packa ihop och städa upp efter tävling. Men jag förstår att du inte vet detta, för du var (åtminstone på de tävlingar vi bevistat samtidigt) väldigt snabb på att direkt efter prisutdelning hoppa in i din Mazda pickup och dra hemåt.

Kan inte minnas en enda gång under de år du var medlem i OLK, att du hjälpte till att riva banan efter tävling, men jag kan ha fel..?

I år mådde jag python och kroppen var paj efter tävlingen, så jag stannade kvar nere vid sekretariatet och lade upp resultat och vinnarbild direkt.

Som tur var fanns det andra som kunde ta skogen i år.

Johnny Ottosson

13 maj 2015 07:55


Men om man lägger upp resultaten i realtid så är ju listan uppe redan innan banan rivs.

De två verksamheterna kolliderar ju inte då, som de gör om man lägger ut listan efteråt.

Banan rivs ju knappast under tävlingens gång.

Banläggning/rivning är inget som jag har deltagit med, detta har mer kunniga personer fått sköta.

Numera så är det ju därtill en vetenskap att lägga en bana med Troyervärder och allt.

Kanske dags för varje klubb att ha en bankommitté som sköter anläggning/rivning av en bana - så att allt verkligen blir 100% korrekt gjort enligt reglementet?

Istället så får man hjälpa till med det man kan, laga gräsklippare, klippa gräs, laga flaggstänger/byggnader och annat arbete som alltid finns på en klubb.

Jag hoppas att du har kryat på dej nu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards