Airpang

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2013

Ett ställe att skjuta...?

Av Johnny Ottosson - 9 oktober 2013 19:30



Var får man skjuta ?



En frågeställning som kommer upp i tid och otid är frågeställningen om var man egentligen får skjuta. Generellt sett så kan man dela in vapen i tre olika grupper; 1. jaktvapen, 2. målskyttevapen & 3. tillståndsfria vapen.


Jaktvapen


Jaktvapen får användas där man har jakträtt, antingen förvärvad (egenägd) eller disponerad (hyrd/lånad). Likaså får vapen med jaktlicens användas på alla de platser där vapen för målskytte får användas.


Målskyttevapen


Vapen med licens för målskytte får användas "på därför avsedd plats", vilket naturligtvis kan vara lite lurigt. Generellt sett så finns det två stycken platser som anses vara "avsedda" och dessa är skjutbanor respektive skjutplatser. En skjutbana är enkel att definera, det är helt enkelt en plats som har ett skjutbanetillstånd. Finns inget tillstånd så är platsen ingen skjutbana. Intressant nog så behöver ett skjutbanetillstånd inte innefatta en geografiskt definerad plats, vilket man lätt tänker sig, utan innefattar noga räknat en "anläggning". En anläggning kan ju i sig självt vara transportabel och därför kan skjutbanans geografiska plats variera. Det låter krångligt och konstigt men ett enkelt typexempel är ett tivoli. Om skjutbanan inte "upplåts mot ersättning" (man måste i någon mening betala för att få skjuta, åter igen - tivoli) och inte avser tillståndspliktiga vapen så krävs dock inget tillstånd. Anläggningen kan dock ändå vara en skjutbana juridiskt sett, dock en tillståndsfri sådan (fri från skjutbanetillstånd).


Återstår gör då en skjutplats. En skjutplats är en "privat plats för inskjutning av vapen som används av den som disponerar platsen eller av andra i dennes närvaro förutsatt att platsen inte finns inom detaljplanerat område". Vidare så ska en skjutplats vara av "temporär karaktär" och avse skytte i "begränsad omfattning", vad detta innebär konkret är inte redogjort utan detta får en ev åklagare ta ställning till i ett aktuellt fall. Mitt stalltips är att om man börjar använda skjutbord, uppför en paviljong eller målhållare som kräver förflyttning med pallyftare etc så är man troligtvis ute på hal is. Större transportörer kan säkert vara ett gränsfall, liksom om man anlägger en vall. Hur mycket som kan anses som begränsad omfattning beror troligtvis på vapentypen, 500 skott med ett luftgevär är förmodligen en begränsad mängd under en helg där samma mängd skott med älgstudsaren kanske inte är det.


Tillståndsfria vapen


Vapen utan licens följer normalt sett samma regler som tillståndspliktiga vapen. De vapen som inte är "eldvapen" får däremot användas inom detaljplanerat område utan skottlossningstillstånd, vilket naturligtvis är en avsevärd praktisk fördel. Alla "eldvapen" måste användas utanför detaljplanerat område, såvida man inte har beviljats ett (relativt dyrt) skottlossningstillstånd. Har man ett tillståndsfritt luftvapen så kan man alltså med fördel använda reglerna runt "skjutplats" för att skjuta hemmavid på tomten etc. Kriteriet är att det sker på egen mark eller mark där man har fått (helst skriftligt) tillstånd att skjuta. 


Allmänt


Det finns en generell regel som främst polis men även åklagare kan använda och som är viktig att känna till då den så att säga är relativt subjektiv: "skytte får endast ske där fara eller olägenhet för annan inte kan anses föreligga". Just detta är viktigt att ha i tankarna. Med stöd av detta så kan alltså en enskild polisman konfiskera ett vapen och göra så under det att utredningen av ev brott pågår. Sunt förnuft säger därför att man tillser att man använder rejäla kulfång och beaktar farliga skjutvinklar etc så att man blir mindre sårbar för angrepp under det här direktivet. I praktiken så fungerar och tillämpas den här regeln ungefär som knivlagen, den är tänjbar nog för att tillåta ett ansvarsfullt brukande samtidigt som den kan användas för att lagföra stollar och brottslingar. 


En tjänsteman (vanligtvis en polis) har dock i verkligheten ett tolkningsföreträde så får man ett påpekande om något så gör man sålunda klokt i att vara diplomatisk och åtlyda eventuella uppmaningar. Risken finns annars att man kan få ärendet rapporterat och då har man i praktiken väldigt svårt att vinna en rättslig prövning. Bäst är naturligtvis att inte dra till sig onödig uppmärksamhet överhuvudtaget utan istället sköta sin hobby "snyggt". Detta innefattar att tänka lite extra så att man inte stör grannar med oväsen (skottljud, glöm inte flykt- och anslagsläte) eller visuell oro av någon som knallar runt med ett gevär i högsta hugg. Kommunikation är alltid viktigt och kan ofta vara en sund vaccinering mot grannars oro och benägenhet att misstolka olika händelser. Berätta för den närmaste grannen att "du o grabben" ska "bara skjuta lite luftgevär" och "säg till om vi stör". Gör man detta så är det sällan någon protesterar och skulle ändå länsman dyka upp så är det naturligtvis till fördel om man kan peka på att granne A, B och C känner till saken och har lämnat sitt bifall.


Slutligen


Tänk på att den som hanterar vapen representerar alltid omgivningens syn på vapen och skyttar i den aktuella situationen. Använd sunt förnuft, var vänlig, pedagogisk och socialt smidig. Ingen blir glad över att mötas av ett uppsträckt långfinger och de som dessutom riktar detta mot en tjänsteman vid påpekande lär göra en kort karriär i hobbyn. Det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra och gå inte på "enkla saker" som för små eller klena projektilfång, opålitliga skottvinklar eller liknande. Låter man bli detta så har man alla möjligheter i världen att kunna avnjuta sina vapen i lugn och ro utan att väcka ont blod..

 
 
Ingen bild

Sebastian

10 oktober 2013 18:23

När jag bodde på Gotland var jag med i en pistolskytteförening och hade några vapenlicenser. Har gjort mig av med dessa nu pga. tidsbrist för träning. Jag bodde i villa på egen tomt. När jag mejlade vapenhandläggaren på polisen om jag fick skjuta på tomten med licensfritt luftgevär (10J)och påtalade att jag skulle använda säkert kulfång etc. (har grönt kort för pistolskytte)så fick man inte göra detta. Detaljplanerad område... Sköt så klart inte för att inte riskera mina licenser... Surt! Verkar vara olika bud från polisen var man bor, kanske de inte har koll på reglerna själva?? Inte förvånad...

Johnny Ottosson

10 oktober 2013 19:44

Skjutning inom detaljplanerat område regleras av Allmän Ordningsstadga.

Den är dock dispositiv, alltså kan en kommun anta en annan stadga och då har denna företräde.

Exakt hur det är på Gotland vet jag dock inte.

 
Ingen bild

kj

10 oktober 2013 19:11

den snuten hade fel alla har rätt att använda icke licensvapen på sin egen tomt,även i tätbebyggt område.dom försöker stifta egna lagar okunniga som dom är.

 
Ingen bild

Snut

10 oktober 2013 19:41

" Vidare så ska en skjutplats vara av "temporär karaktär" och avse skytte i "begränsad omfattning", vad detta innebär konkret är inte redogjort utan detta får en ev åklagare ta ställning till i ett aktuellt fall"

Typiskt en helt sjukt rättssamhälle, att man skall behöva riskera bli åtalad för att det ännu inte är reglerat, eller att det inte finns något prejudikat. Speciellt med tanke på alla inkompetenta åklagare som håller alla Poliser bakom ryggen. Är det inte helt klart förbjudet borde det prövas och om det borde vara förbjudet. Om så blir fallet, och härjningen sedan upprepas leder det då till åtal.
Sen att enskilda Poliser "tycker" att saker borde var på ett visst sätt är bara myndighetsmissbruk.

 
Ingen bild

Kaffekokarn

10 oktober 2013 21:59

När ni påstår att det är något som gäller, ange källa. Alltid och utan undantag.

Annars är det helt omöjligt att ha en vettig diskussion inkluderat att ta ställning till bärkraften i källan som används i resonemanget.

Johnny Ottosson

10 oktober 2013 22:37


Helt riktigt.

Här slarvade jag, mer info finns hos FAP 525-1.

 
Ingen bild

Silwer

11 oktober 2013 11:10

Vi har hört det där om att inte skjuta inom detaljplanerat område osv, men det kommmer som det verkar mer till hur säkert man bygt sin skjutplats.

DVS stör du folk eller skjuter in till nån anna n mm så åker du åt helsike, mne med bra kulfång mm så kommer förmodligen aldrig nåt hända.

Trots allt är det alltid det där med tat försöka hålla sig väl med de runt en annars inleds inte ens några problem.

Att bränna på med en fullfarts PCP på tomten utan nån dämpning är vansinne oavsett om mna har licens, nån kommer bli rädd eller störas och så är det igång.

Jag tror inget är hugget i sten med detta egentligen, utan från fall till fall kommer det avgöras med särskilt licensfria luftvapen.

Som vanligt är vad polisen skriver och vad som står i lagen mm brukat lite hur som helst över landet.

Så det blir självklart att man få tänka själv och eliminera sådant som ens gör att polis kallas till platsen.

 
Ingen bild

kj

12 oktober 2013 20:28

i Göteborg är det bara att brassa på,finns några ställen som skottlossning är vardag,biskopsgården och Rannebergen gårdsten,mm göteborgare har det bra,inga restriktoner finns.hela staden är en skjutbana.

 
Ingen bild

Silwer

13 oktober 2013 13:33

Så skulle det vara:-)

Just nu fri jakt på svärmande kajor också för min del.

 
Ingen bild

Foppa

10 juni 2014 02:26

Intressant och bra inlägg. Fick man lite mer kött på benen.

En sak jag dock funderar på är luftvapen man har på licens.
Skulle man tom få använda dessa på sin egen tomt, då det inte är ett "eldvapen" som drivs med krut? Eller går gränsen vid 10joule?

Inget haj på att läsa lagar, blir mest yr i bollen =)

Johnny Ottosson

14 juni 2014 12:36


Personligen så skulle jag vara mycket försiktig med att använda tillståndspliktiga vapen, om dessa är på målskyttelicens, utanför en formell skjutbana.

 
Ingen bild

Foppa

17 juni 2014 02:51

Vapnet jag syftar på är ett jag har på jaktlicens, ett FX.

Självklart skulle jag vara ytterst försiktig, om ens alls använda det på egen tomt.
Men vore mest intressant att veta om man formellt och lagligt sett skulle få använda just ett tillståndspliktigt 10+joule vapen på sin egen tomt. Det faller ju ändå inte under "eldvapen". Och lagen är lite luddig då den säger att luftvapen får användas.
Så egentligen skulle man kunna skjuta med en Dragon Claw .50cal på sin tomt i 400joule om så skulle vara fallet att förbudet icke gäller alla vapen som ej har krut som drivmedel?
Då slipper man ta fram motorsågen när det ska rivas lite mindre träd ;D

Johnny Ottosson

17 juni 2014 21:35


Ja, ett luftvapen på jaktlicens får formellt sett användas på en egen tomt utan skottlossningstillstånd.

Betänk dock den tänjbara delen av "om inte fara eller olägenhet för annan kan anses förekomma", i övrigt inga problem.

 
Ingen bild

Peppe

11 september 2014 12:48

Var hittar du stöd för den generella lagen? "skytte får endast ske där fara eller olägenhet för annan inte kan anses föreligga"

Johnny Ottosson

11 september 2014 13:16


Det är ingen lag utan mera av en praxis som jag vill minnas att jag hittade i förstudien till vapenlagen.

Egentligen säger den inte så mycket utan det är snarare motsatsen som har betydelse.

Alltså, den som skjuter på ett sådant sätt att fara för annan kan anses föreligga, den personen kan förmodligen räkna med bekymmer.

 
Ingen bild

Luftvapen.miffo

12 september 2014 01:12

Tycker inte att någon ska behöva vara rädd för att skjuta.Hitta man ett bra ställe att vara på så är det bara att panga på.Det är klart att det kan dyka upp folk som undrar vad man håller på med när dom får se att man bara pangar lite med 10 j mörsaren så brukar dom lugna ned sej . Jag vet ett par grabbar som valt bostad efter hur skjutvänlig miljön är utanför bostaden . Det gäller liksom att planera livet så det får så stort innehåll av skytte som möjligt . Vet att Stureplan har använts som skjutbana men då blev det ett jävla liv på snuten så på den platsen kan man säga att det är kört att ha som skjutbana , trist tycke jag .

 
Ingen bild

Silwer

12 september 2014 07:41

Nej, men terrorist räddsla och mobiltelefoner ständigt igång för allt har gjort att du kan få polisbesök innan du ens ser nån människa idag, anat var det förr, ljuva 80-90tal.

Men har du 10J och erfordligt kulfång kommer ingen haffa dig förstås, ja om du inte skjuter som ovan nämnt.

En sak till, inte för att verka otrevlig mer än normalt men DU måste inte legitimera dig eller uppvisa någon form av liceser eller nåt för en privatperson, gör inte ens det även om du inte har nåt att dölja, de kan gå och skita ner sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards