Airpang

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2013

Ett hastigt besök...

Av Johnny Ottosson - 27 augusti 2013 10:00


 

FX Airguns nya skyttecenter och uppkommande nyheter


  Nymålad fasad..


Idag så halkade jag över till FXs nya faciliteter och fick en guidad tur där av Fredrik himself. Lite kort så kan man säga att det är en riktigt stor anläggning som därför kommer att delas med ett antal andra företag. Den övergripande känslan är dock att detta kommer att bli riktigt bra och mera av ett skyttecentrum än en produktionsanläggning. Det finns en hel del konceptuellt nytänkande här i FXs nya byggnad.


Det mest minnesvärda ifrån dagen var dock en helt ny produkt för FX Airguns som imponerade stort. Som vanligt, frestas man nog att skriva, så har Fredrik hittat något ganska alldagligt och sedan utmanat tanken på hur saker och ting "borde" vara enbart för att skapa något väldigt enket och väldigt genialt såsom en helt ny produkt på marknaden. Själv kan jag inte göra annat än att häpna över kreativiteten hos den mannen!


Det är lite grann som med piporna, alla vapen har pipor men Smoothtwist är unikt.


Tyvärr så kan jag inte berätta mer om detaljerna runt denna innovation, det är säkert patent och liknande som ligger i bakgrunden, men så fort jag får möjlighet att presentera den här nyheten så kommer det att ske ungefär strax innan omgående. Det jag är nyfiken på är om Fredrik vågar vara ännu mera radikal runt den här produkten och verkligen följa upp prototypen runt detta egenskapsval?


Själv så var jag mest sugen på att ta med en dylik hem och pröva den per omgående. Visst, den fungerar säkert, men det är nog en sak som mest kommer till sin rätt om man får pröva den själv och se med egna ögon. Ibland så tror man ju att man har sett allt och att inget kan utvecklas ytterligare, då är det härligt att överbevisas fel.

 
 
Ingen bild

kj

27 augusti 2013 22:54

smoothvist har ju funnits tidigare men inte på luftgevär,några cm räffling längst fram,det blir ju billigare att göra en sån pipa,tror nästan ja vet vad han skall komma med en polygonn pipa till luftvapen? ingen som gjort det annat än till militärvapen,polygonn =pipan vriden inuti blir som en räffling blir inte så skiten som vanlig pipa och håller längre i automatvapen,en gissning bara,eller en drilling i pcp kal 177x22x25,ha ha

Johnny Ottosson

28 augusti 2013 07:06


Du blandar ihop Smoothtwist med Paradox, en ganska vanlig missuppfattning.

Paradox använder dock skurna räfflor där Smoothtwist får sina räfflor pressade ifrån utsidan igenom godset.

En väsentlig skillnad.

Ett av problemen med Smoothtwist är dock att de är dyra att framställa, betydligt dyrare än vanliga helräfflade pipor, typ LW.

Att Smoothtwist skulle vara billigare är alltså också ett mycket vanligt missförstånd.

Smoothtwist har just de fördelar som du nämner, med exempelvis lägre krav på underhåll etc.

 
Ingen bild

kj

28 augusti 2013 16:57

inte dyrare utan billigare med utifrån pressad pipa går på några sekunder,läs vad det står om fx piporna i handvapen guiden 2012,givetsvis blir det dyrare att göra en helräfflad pipa kallhamrad eller skuren mot en sekundsnabb press med hydral????för det mesta har du rätt men inte i detta fallet.

Johnny Ottosson

28 augusti 2013 19:15


HVG ska du, i all välmening, inte använda som referenskälla för någonting. Dessa publikationer är ökända för kopiösa mängder faktafel och så även i detta fall.

Till att börja med så är själva ämnet för en ST-pipa inte sällan dyrare än en färdig pipa ifrån en fristående tillverkare. Detta eftersom toleranskraven är betydligt högre.

Förutom detta så ska en pressmaskin införskaffas, här talar vi om X antal hundra tusen. Bara en verktygssats, som successivt slits ut, går lös på över 50K.

Pressprocessen görs sedan för hand, en och en, av en svensk industriarbetare till skillnad ifrån en automatiserad räffling i utlandet som körs av CNC-maskin i batcher om dussinet eller fler.

Därefter så har vi immateriella kostnader, patent och liknande. Slutligen så finns det ingen möjlighet att sälja sekunda pipor som det stora tillverkarna kan göra och därmed bättra på sin ekonomi igenom längre tillverkningsserier på ett verktyg.

Häng med till fabriken någon gång så kan du få se på processen och ekonomin bakom, då slipper du gissa och anta i framtiden.

 
Ingen bild

Silwer

28 augusti 2013 18:33

Jo men de köper blankpiporna förstås.

Maskinerna även om det är en stämpling kosar väl nåt med.
Men visst har du rätt en kallhammringsmaskin är givetvis extremt dyr initialt, och vi såg ju vad som hände när en pajade för LW, nog för att Johnny fick vatten på kran då iofs:-)

BSA har ju maskiner med, nån var visst utsliten.

Paradox är det gamla system som kom från UK som även vår gamla svenska Excellent hade, och ST är ju haha från samma håll men först på FX.

Det verkar inte spridas mer, men man hör att många sulle vilja testa dem på diverse bössor.

 
Ingen bild

kj

28 augusti 2013 19:46

maskiner måste ju alla räkna med och köpa,men företag får ju dra av moms och avräkning på grejor som slits,det får inte vanligt folk så det går ingen nöd på dom,fx kanske inte tjänar så väldigt mycke ja missunnar dom inte förtjänst,men titta på storföretagen blir den förväntade vinsten för liten åker anställda ut,trots stora vinster???

Johnny Ottosson

28 augusti 2013 21:51


Skillnaden är att FX köper inte sin maskin, de tillverkar den.

En vanlig maskinpark för helräfflade pipor kan man köpa mer eller mindre över disk.

Detta påverkar naturligtvis kostnadsbilden oerhört.

Köp en bokhylla eller åk till brädgården, köp brädor och kapa/spika etc själv. Jämför därefter kostnaden även oräknat din arbetsinsats.

Detta är lite av motsvarigheten.

Det är stor skillnad på hur företag drivs, allt från ekonomiska föreningar till riskkapitalbolag, om man nu ska gå till extremer.

 
Ingen bild

Silwer

28 augusti 2013 20:02

Jo men BSA är ju i klorna på Gamo som nu köpts upp av nåt USA bolag, vill de satsa nåt på BSA piptillverkning för en ny maskin?

Eller vill de inte?

Jag hoppas på helt andra metoder men med otur fortsätter Gamo som det gör, avskräde och skit men som ändå går att buffla ut till folk som inget vet.

De har inte en tanke i skallen sen 80-talet imo.

Mer än att dra bort saker från BSA som ändå lever.

 
Ingen bild

Silwer

29 augusti 2013 15:46

Jo Johnny men säg BSA de gör inte pipor till så många, det är en enorm kostnad för dem med en ny maskin.

Även om de finns att köpa handlar det ju inte om så många sålda, som du mins stannade LW själva av tom och de tycker man ju skulle haft råd.

Så föringa inte vad nåt sånt kostar i inköp, du ska göra bra många pipor innan det betalar sig.

Men med det menar jag inte att FX kommer billigt undan utan mer att du föringar andra tillverkares kostnader för pipornas räffling.

Hw kör de med att trycka igenom ett räfflingsstål som i USA?
Det är ju ett långsamt men kanske biligare sätt attstarta pp och göra nåt småskaligt.
Vet inte hur Anschuts och Diana gör?

Vi ser ju hur fler och fler tom rätt stora relativt köper lw pipor och inte har egen tillverkning, det är dyrt helt enkelt.

Kallhamring är ju lite typiskt Europa och det gnälls en del om vad som är bäst.

Jag vet inte hur långa avstånd folk har krav för?

Inte fasen märker jag nån skillnad på dagens ST pipor och en LW pipa, inte precisionsmässigt.

 
Ingen bild

Silwer

29 augusti 2013 15:49

Polygoniskt räfflad pipa finns i lv världen redan, lw gör sådana om så önskas,de har doch räffling hela kängden det är bara profilen på bommarna som är annorlunda.
Ingen aning hur bra de är.

 
Ingen bild

jazzj

29 augusti 2013 16:56

Jo jag har en pollygonräfflad cal 25 pipa på min MPR. Bra? Bästa som jag provat hittills. Är jag nöjd? Nej

 
Ingen bild

Silwer

29 augusti 2013 19:47

Du mrnar att bättre pipa finns?

 
Ingen bild

Luftpickan

29 augusti 2013 19:52

Måste ni tjafsa om piporna HELA JÄVLA tiden?
Ingen som vågar sig på en gissning på den nya produkten istället? Nä tjafs om pris på en satans pipa är roligare tidsfördriv...

 
Ingen bild

Silwer

29 augusti 2013 20:46

Vilken produkt?

Då inte Johnny fick testa den pipan nu så kan vi inget säga om den.
UI övrigt började ju du köra på om pipors kostanader och olika typer.

Det är väl ingen som har försökt förstöra för dig?

Vi vet inget, kanske blir ST bättre, eller så är det nåt annat, de har ju ändrat dem förr.

Johnny Ottosson

29 augusti 2013 21:27


Deras nyhet har inget med pipor att göra.

Hur kom ni egentligen in på det?

 
Ingen bild

Silwer

29 augusti 2013 22:14

Äsch, det var nog för att det här med kostnadrna kom upp om ST vs kallhamrat osv.

Du fick ju inte säga nåt om ev. nyhet så vad ska man ens fundera över?

Det blev ju A men inte B och så jäkla intyressant att liksom försöka lösa vad det är känner då inte jag att det är.

Jag vet inte hur jag fick till det med att det var en pipa, sorry.
Kanske för tat personne som startade pipdiskussionen plötslig blev förbannad på att det diskuterades olika pipor här, men vad fasen skulle vi skriva om då?

FX har nåt hemligt på gång, vad är det? en fågelholk i plast kanske.

 
Ingen bild

kj

30 augusti 2013 20:23

vet inte vad fx har på gång men va det gäller pipor föredrar jag räffling hela pipan,har det funkat i flera hundra år så funkar det idag åxå,är itresserad av nya saker men man kan ju inte köpa allt för det,MEN fy fan bara dom inte kör med elektronikhelveteskoponenter i nån ny bössa fy faaaaan för det,då har dom degraderats sig till microsoftbranschen.

 
Ingen bild

Silwer

30 augusti 2013 21:02

Tänk om det vore nåt sånt :-)

 
Ingen bild

Per

31 augusti 2013 11:12

Håller med kj, varför ändra det som fungerat i flera hundra år? Personligen skulle jag aldrig ens fundera på kikarsikte... varför gå ifrån riktmedel som fungerade på de första vapnen? Som att det skulle ge något.

 
Ingen bild

Peter Å

31 augusti 2013 13:54

Tycker inte man ska blunda för nya innovationer när de dyker upp (förutom plastkolvar förstås)där går gränsen för mig.Mina smooth twist pipor ger lika bra precision som pipan på mitt BSA Lonestar.25 och det säger inte lite det.Receptet är JSB King eller H&N Baracuda + smooth twist pipa,en oslagbar kombination om man mäter varje kula och kör med "Yrrah roll".Try it and you like it.Ska bli spännande se vad Fredrik har på gång just nu,kanske en Royale i mindre format som ett Excellent och med en fin valnötskolv,det vore grejor det och jag skulle stå först i kön oavsett vilken kaliber den kom i.

 
Ingen bild

-Jonas-

31 augusti 2013 17:20

Tänk om samtliga på jorden varit motsträviga till utvecklig...då hade vi suttit med i skogen under bar himmel med våra kottar och pinnar och frusit ihjäl när det blev kallt.
Man ska vara otrolig tacksam att det finns de som ser framtiden och utveckling som spännande.

 
Ingen bild

kj

31 augusti 2013 17:35

va härligt och sitta i skogen och leka med kottar,utveckling?det vi håller på med luftgevär är ju egentligen leksaker för män som har stannat i lekåldern,ha ha

 
Ingen bild

Superbee

31 augusti 2013 19:32

En enklare, mindre och biligare variant på independece vore något

 
Ingen bild

Silwer

1 september 2013 03:02

Äh nu har de ju kläckt ur sig den som bullpu, det r väl kompakt nog?

Nåt roligare hoppas då jag oå att de t är, men Johnny är svår där, han triuferar görna över saker man typ rycker på axlarna åt :-)

 
Ingen bild

tankryttarn

1 september 2013 10:54

vem vet det kanske är en dubbelpipig eller en trilling!! 5,5mm och 6,35mm och pil :):)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards