Airpang

Direktlänk till inlägg 14 november 2011

FX Airguns Elite

Av Johnny Ottosson - 14 november 2011 11:00


Dags för lite Elite


   Ute i buskarna med FX Airguns Elite..

Med tanke på gårdagens mediokra resultat för FX Airguns Elite så bestämde jag mig för att skjuta lite på 80 meter, dessutom med lite olika ammunition. Steve CT har ju på Yellowforum äntligen fått hem sin egen Elite och just nu är det många diskussioner på detta forum om det här imponerande vapnet.


Jag fyllde upp bössan till 230 Bar eftersom trycket i flaskan inte räckte till fulla 250 Bar. Trots detta så sköt jag 90 st skott nonstop utan fyllning emellan. Samtliga skott redovisas nedan. Avståndet var uppmätta 80 meter och jag sköt med fullt stöd i bra, men inte perfekta, förhållanden, lite vind åt höger.

För skojs skull så sköt jag med tre olika fabrikat av ammunition, med olika viktklasser. Detta har de flesta PCP svårt att hantera på långa avstånd. Första raden på varje tavla, 3 träffbilder från vänster till höger, var skjuten med JSB King 25.40 gn, andra raden på varje tavla var skjuten med Defiant Exterminator 30.00 gn och den sista raden på varje tavla var skjuten med HN Baracuda 30.90 gn.

Tyvärr så blev de två sista träffbilderna inget vidare på grund av lågt återstående lufttryck när jag inte kunde fylla fulla 250 Bar från början. Gör jag det så vet jag att jag har 90 skott inom 15 fps spridning, nu hade jag förmodligen bara runt 70 skott så de sista hade rätt hög spridning ifrån skott till skott...


Första tavlan:

Första raden JSB, andra raden Defiant och sista radan Baracuda.. 


Andra tavlan:

På slutet så började luften ta slut..

Bästa enskilda träffbilden av samtliga 18 mätte blott 10 mm:


   Dagens bästa


Nu orkade jag inte räkna ut storleken på träffbilderna för alla 18 träffbilder men den vita ytan i mitten av varje riktpunkt är 25.40 mm, som en svensk enkrona. Detta var ändå bara lite skojskytte under en halvtimma med diaboler tagna rakt ur askarna, utan att vara tvättade, smorda eller vägda etc...

Under perfekta förhållanden och ordentliga föreberedelser så kan man skjuta betydligt bättre och då är mina träffbilder ovan mer normal för 100 meter.

Är det bara lugnt och vindstilla så är det kul att skjuta mot folk med 22 LR på banan, det vill till att de har sina saker i ordning för att matcha upp mot ett sådant här luftvapen.

En annan kul grej är att min Elite som är helt original presterar den här typen av prestanda med blott 89 dBa (genomsnitt), helt utan ljuddämpare, bara med originalshrouden. Man kan alltså skjuta friskt medan grannarna sitter på altanen 50-75 meter bort utan att störa...

 
 
Ingen bild

zeke-cool

14 november 2011 19:16

Vilket kikarsikte har du monterat på Eliten nu?

Johnny Ottosson

15 november 2011 18:32

Just nu sitter ett Lightstream 4.5-14/44 Ao.

Det är mitt "bästa" sikte rent tekniskt sett och har riktigt bra optik, därtill det i särklass dyraste (6995 kr).

Frågan är dock om inte Clearidge dock är mitt absoluta favoritsikte overall om man ser till personliga preferenser.

 
Ingen bild

nonaim

15 november 2011 13:45

Faktum kvarstår dock: AA TX200 är det mest prisvärda "PCP"t på marknaden. (jag vet att det är ett fjädervapen)

Johnny Ottosson

15 november 2011 18:34

TX-serien är grym, ett av mina favoritvapen.

Lite tung och lite effektsvag för sin vikt men ruskigt välbyggd tekniskt kompetent.

Min favorit är Mk I.

 
Ingen bild

nonaim

15 november 2011 23:13

Visst är den. Den är så oerhört prisvärd sett till vad man får vad gäller skjutbarhet och byggkvalitet. Vad gäller effekten så skulle jag säga att den i FAC-utförande ligger på den övre gränsen för vad man bör ta ut ur ett fjädervapen. Fysiken sätter liksom stopp där någonstans. Visst finns det möjlighet till specialbyggen som är rekylfria, men då kommer det också väga därefter.

Hade varit kul om du skriver lite mer om fjäder. Uppskattade renoveringsprojektet på dianan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards