Airpang

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2020

Med små medel..

Av Johnny Ottosson - 24 augusti 2020 19:30


Lite förbättringar!


 

Mer kraft & bättre praktisk precision!

 

Visst låter det lockande, vem vill inte ha det?

 

Om det sedan är billigt eller gratis, vad har man att förlora?

 

Budgetrenoveringen av min lilla BSF fortlöper och det senaste är att jag nu har behandlat stocken med linolja eftersom IKEAs träskyddsmedel inte visade tecken på någon nämnvärd djupverkan. Efter behandlingen så blev stocken ungefär lika torr som innan och därför skiftade jag över till linoljan. Till sist så hittade jag alltså min gamla flaska med linolja, anno 2012, men den visade sig fungera lika utmärkt som tidigare.

 

Nästa steg blev att titta lite på drivkällan och även om kompressionspackningen på pistongen oftast håller nästan hur länge som helst på dessa gamla vapen med läderpackningar så är detsamma inte fallet för pipblockspackningen, alltså den lilla cirkulära packningen som tätar mellan pipblocket och cylindern när pipan återsluts efter att vapnet har laddats. Här kunde man notera ett märkbart läckage uppåt vid avfyrningen.

 

Jag brukar placera en större droppe av en trögflytande motorolja ovanpå skarven mellan cylinder och pipblock för att se läget när vapnet avfyras. Här puffade det ut luft tydligt så en ny pipblockspackning blev oundgänglig. Den här packningen är en inte helt ovanlig källa för effektförluster på gamla vapen och då dessa i regel har måttlig effekt från början så bidrar allt man kan förbättra till att tillvarata den lilla effekt som ändå finns. Den här typen av packningar är inte helt omöjliga att tillverka själv men då en ny NOS packning bara betingade en knapp hundralapp med frakt från England så lättade jag på plånboken.

 

 

Beeman pellet seat


 

Nästa steg för att förbättra den praktiska precisionen var däremot avsevärt billigare, nämligen gratis. Beeman sålde under många år en ”Pellet Seater”, vilket var ett litet redskap, inte helt olikt en vanlig kulspetspenna, vilken man använde för att placera diabolen i pipan vid laddningen. Syftet var att säkerställa en absolut likformig placering. Det är nämligen lätt hänt, när man laddar för hand, att diabolen inte kommer rätt i sitt ”startläge” utan att kjolen på diabolen helt enkelt kan sticka ut lite för långt – ibland så långt att kjolen skadas när pipan sluts. Det säger naturligtvis sig självt att detta inte direkt gynnar den praktiska precisionen.

 

Om man istället tar tid på sig och laddar diabolen med exempelvis en liten insexnyckel som man centrerar i kjolens mitt så kan man lätt trycka in diabolen i ett uniformt läge gång efter gång utan att skada diabolens ömtåliga kjol – samtidigt som diabolen kommer att laddas absolut rakt ner i loppet. Skillnaden är faktiskt betydligt större i form av praktisk precision än vad de flesta tror och en metod som är väl värd att pröva för den som vill få ut så mycket som möjligt av sitt fjäderluftgevär med brytpipa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards