Airpang

Direktlänk till inlägg 17 november 2018

Laddat med luft!

Av Johnny Ottosson - 17 november 2018 19:00



Fylld igen!


 

Nu finns det 300 friska Bar i min gamla 7 liter Faber - notera teknisk luft (20)13-(20)23.


Då har jag hämtat min dykarflaska efter att ha fyllt den på Räddningstjänsten för den fortsatt facila kostnaden för 75 kronor. Jag lämnade tuben på söndagen och hämtade den på torsdagen, närmast för att jag inte hade lust att vänta på fyllningen och då jag inte hade något naturligt ärende till staden tidigare i veckan.


Senaste gången jag fyllde flaskan var i oktober 2015 så jag fick friska upp minnet och kolla lite på vilka anteckningar jag har över den. Då kunde jag konstatera att jag köpte den utgången i september 2013 och typade direkt om den för teknisk luft, alltså 10 år. I samband med det så fylldes den och andra fyllningen ägde rum just i oktober 2015. Efter dagens fyllning i november 2018 så kommer jag nog inte att fylla den igen innan 2020-talet.


Om jag har räknat rätt så blir det 125 fyllningar och med 80 skott per fyllning så har jag luft till 10.000 skott innan det är dags att fylla dykarflaskan igen. Skillnaden i tillgängliga skott blir ju enorm med vapenvalet - hade jag istället fyllt min FX Airguns Elite så hade jag bara fått 4 st kompletta fyllningar och knappt 400 skott.


Med andra ord så varar luften länge när man skjuter på låg effekt och då blir luftanskaffningen inget större bekymmer. Med 75 kr för en fyllning och 10 år mellan besiktningarna så är dykarflaskan ett mycket ekonomiskt sätt att försörja sitt vapen med luft och i synnerhet så i relation till alternativ som Co2, dessutom så blir de klart bekvämare än SSP.


Att ha 80 skott vid 5 joule (med nya 65 cc tuben) istället för 30 skott vid 8 joule (med gamla 45 cc tuben) gör att man blir mindre beroende av att ta med buddybottlen när man är bortom hemmet och skjuter en stund. Vanligtvis räcker 80 skott rätt långt vid en outing och om inte annat så är 500 cc en smidig flaska att ha med för ytterligare 3 kompletta fyllningar eller summa 80 + 240 = 320 skott.



 
 
Ingen bild

Qeyes

17 november 2018 21:03

Sist jag provtryckt min tuber ( 18-08-24 ) gick det inte att provtryck för teknisk luft (Industriluft) nya regler enl. MSB

 
Ingen bild

Henno3

19 november 2018 16:14

Lämnade in en tub för ca en vecka sedan som skulle provtryckas för tekniskt luft. De sade inget om några nya regler då, men man får väl se hur det blir när man hämtar den? Håller tummarna! Varför säljs inte (eller har sålts) flaskor för teknisk luft för luftskytte hos luftvapenhandlarna, det borde väl ändå funnits efterfrågan för det?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards