Airpang

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2018

Delarna samlas..

Av Johnny Ottosson - 24 oktober 2018 17:00



Leveransdags!


    

Ett väldigt litet och smidigt sikte!


Idag så kom slutligen siktet - riktigt snabbt för att vara eBay från Kina. Leveranstiden blev 8 arbetsdagar, jag beställde den fjortonde och den tjugofjärde så låg siktet i brevlådan - dessutom utan Nordposts 75-kr avgift. Totalt så betalade jag 418 SEK inklusive frakt. Hittills så känns det som ett riktigt bra värde för pengarna.


 

En lite udda layout!


Eftersom siktet anlände via flygfrakt så inkluderas inget batteri så ett 2032-batteri fick inköpas. För att byta batteri så lossar man de två svarta insex-skruvarna som man ser på fotot ovan. När man har gjort det så kan man dela siktet och sätta in batteriet underifrån på den övre delen. Det är viktigt att man inte drar ihop delarna för hårt då höjdinställningen arbetar mot skruvarnas kraft att hålla ihop delarna - lagom blir alltså bäst.


 

Siktets skena var precis något kortare än den bakre kilbasen på 1701 - helt perfekt.


Justeringen i höjdled sker med hjälp av skruven som syns på fotot i den andra bilden ovanifrån, den är märkt "D" för "Down" och uppåt blir således åt motsatt håll. Kollar man på fotot högst upp i dagens inlägg så ser man skruven för justeringen i sidled, den är märk med "L" för "Left" och principen är likadan som för höjdjusteringen - andra hållet ger höger.


 

JSB RS går helt utmärkt - en billig och bra diabol som fungerar fint vid 5 joule.


Något som är viktigt att tänka på när man ska ställa in siktet är att både skruvarna för upp/ner samt höger/vänster är spärrade med stoppskruvar. Det är de två blanka skruvarna som syns sida-vid-sida på den andra bilden, precis under justeringen för höjdled. Dessa måste lossas, sedan kan man ställa in siktet och därefter säkra justeringen igenom att låsa justeringsskruvarna med hjälp av spärrskruvarna.


 

Under reflexsglaset så syns ljussensorn.


Till skillnad från många enklare rödpunktsikten så justeras intensiteten på rödpunkten automatiskt beroende på de rådande ljusförhållandena. Vid gott ljus så blir lyser punkten starkare och i mörker så lyser punkten svagare för att inte blända. Avvägningen känns än så länge helt utmärkt och punkten känns lagom i de skiftande förhållanden som jag hittills har prövat. 


 

Här ser man punkten när siktet är påslaget, de två skruvarna spärrar siktets justerskruvar.


Överlag så är siktet lagom litet och smidigt, det enda som stör är skruven till skenan för att fästa siktet vid kilbasen. Den sticker tyvärr ut en del för att kunna justeras med fingertopparna. Jag överväger därför att ersätta den med en insexskruv istället för att få en smalare profil.


 

Förpackningen innehåller en hel del olika prylar..


I förpackningen så fanns det (från vänster uppåt till nedåt), plastpåse för siktet, torrpulverpåse, en gradskiva som kan sättas på skruvmejseln för att precisionsinställa justerskruvarna till siktet, en skruvmejsel, en insexnyckel till batteriluckan, en instruktionsbok (på engelska), putstrasor av tyg samt det skydd som måste sita över siktet när det inte används för att ge såpass mycket mörker att siktet stänger av sig.


 

En snabb testtavla efter att ha ställt in siktet..


Att skjuta rödpunktsikte är lite ovant och man får ju skjuta lite i blindo jämfört med ett konventionellt kikarsikte där man faktiskt ser vad man siktar mot på ett mer tydligt sätt på grund av förstoringsmöjligheten. Som bäst så kunde jag få tio skott i en träffbild som såg lite sämre ut än den jag tidigare har kunna prestera på 20 meter med kikarsiktet!


Återstår att se hur mycket man kan förbättra detta.






 
 
Ingen bild

Henno3

24 oktober 2018 18:30

Intressant med den automatiska justeringen av ljusstyrkan på punkten. De billiga rödpunktssiktena jag haft har alltid haft för stark punkt, även i lägsta läge. Av den anledningen har dom bara blivit liggande och samlat damm. Förövrigt har jag några vanliga kikarsikten från Vector Optics som jag tycker är av väldigt bra kvalitet!

 
Ingen bild

150 pellgun

18 november 2018 13:25

Apropås kina förärade jag min Artemis bössa ett gnistrande litet stålinfattat fiberoptiskt korn. I siktet skymtar den finfint även i novemberskymmingen. En mindre nerfilning i mitten av orginalkornet och en 3 millimeters gängtapp och den sitter på plats.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards