Airpang

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2018

Nytt på G...

Av Johnny Ottosson - 14 oktober 2018 10:30



Mindre än mini !


     

Man får förstora det en hel del för att den ska synas..


När jag snavade runt på eBay tidigare i veckan så hittade jag ett mycket intressant mikro-sikte som jag blev så fascinerad av att jag helt enkelt köpte det rakt av. Anledningen till att siktet är ovanligt är dess extremt lilla format liksom att den har 3 MOA och är byggt med hög kvalité varför det har fått goda recensioner av entusiaster världen över.


Modellen heter Sphinx från Vector Optics och håller 1/20 - alltså ingen förstoring och 22 mm ruta, vilket i verkligheten innebär 18 mm bred och 22 mm högt siktfönster. Rent fysiskt sett så är siktet totalt 48 mm långt och väger in på blygsamma 55 gram. Med 80 MOA (nära 2 meter vid 100 meter) justermån så lär den kunna justeras in på alla tänkbara avstånd där ett rödpunktsikte kan vara användbart. Just den här modellen är därtill lite ovanlig då den har ett vanligt kilbasspår (dovetail) istället för den nu så populära 20 mm Weaverbredden.


 

I priset ingår en skyddhatt mot damm och fukt. 


Min idé är att köra siktet till 1701 när jag nu använder den som pistol efter återställningen av effekten till fabriksnivån. Rödpunktsiktet har ju fördelen att vara fri från ett specifikt ögonavstånd samtidigt som den inte kräver två placeringar, vilket är fallet för vanliga öppna riktmedel. I takt med att man åldras så ökar ju svårigheten att fokusera på två objekt på olika avstånd samtidigt. Dessutom så har jag inget kortsikte på pistolen då jag använder pipans mynning för en gängadapter istället för en kornsiktesbas. Om jag har räknat rätt så är faktiskt siktet så litet att det passar in helt och hållet på den bakre klacken på blocket, utan att hänga över varken framåt eller bakåt.


Med 3 MOA så blir det en punkt på ca 7 mm vid 10 meters avstånd, vilket innebär en förbättring på nästan 50% jämfört med äldre generationers lågprissikten som oftast körde 4 MOA. Man vill ju inte att den röda punkten skymmer målet och den tilltänkta träffpunkten alltför mycket. Totalt så räknar jag med att siktet, inklusive frakt och eventuella avgifter här i Sverige landar på ca 500 kr. Nackdelen är ju - som alltid - leveranstiden från Kina, här på 4-5 veckor.

 
 
Ingen bild

_Axel_

5 november 2018 19:23

Kul att du (oxå) blivit pistolskytt på gamla dar! Själv har jag provat rödpunkt i olika former, men aldrig haft dom monterade mer än korta perioder. Jag tycker inte det funkar så bra, dels pga vikten, dels pga att jag är astigmatisk som fan. Vilket gör att pricken ser ut som en flamma mer än en distikt prick, så fort brillerna glider ner på snoken. Ska dock se om en sån lite rackare kan va nått, billig va den iaf!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards