Airpang

Direktlänk till inlägg 27 september 2018

Korrosion i tuberna...

Av Johnny Ottosson - 27 september 2018 17:30

 

 

Rost & PCP !

 

        

Rost är som många vet något som de flesta, kanske inte direkt oroar sig för, men i alla fall tänker på ibland.

 

Luft innehåller ju vatten i form av luftfuktigheten och när den, av friktion uppvärmda luften, kondenserar inuti ett tryckkärl så fälls fukten ut i form av kondens. Vatten som därefter blir kvarvarande på en stålyta kommer då ofelbart att skapa korrosion.

 

Då tryckkärlen fylls med kanske uppåt 200-250 Bar så finns det naturligtvis en säkerhetsrisk runt detta.

 

Många PCP börjar nu bli gamla, där de äldsta har varit med i kanske 15-20 års tid nu. Dessutom så har det tillkommit lågprisvapen med ståltuber istället för aluminiumtuber som även dessa närmar sig tioårsstrecket, med start hos Crosman Discovery från 2007 och framåt.

 

Frågan är därför – hur länge håller ståltuben, hur farligt är det när korrosion uppstår och finns det något sätt att förhindra eller fördröja detta?

 

Hur länge en ståltub håller är lite som att svara på hur länge ett bildäck varar, allt beror på användaren och dennes hantering. Vissa tuber kan hålla otroligt länge och andra blir skrot tidigt. Är tuben av stål så finns det inte mycket att göra i sak, man får gilla läget och istället lägga fokus på att hantera den på ett så gynnsamt sätt som möjligt.

 

Sedan så ska man dessutom inte glömma att även aluminium korrigerar, där nedbrytningen av materialet bildar ett grått pulver istället för stålets brunrost.

 

 

När komponenterna inuti en tub ser ut som ovan så är det dags att titta noga på resten...


 Nyckeln till ett långt och lyckligt liv för tuben, oavsett material, är att undvika att få in fukt i den och det bästa sättet att göra detta är att förse tuben med så torr luft som möjligt, liksom naturligtvis att fylla vid så små temperaturskillnader som omständigheterna tillåter.

 

Hur får man då torr luft?

 

Det bästa sättet är att komprimera luften utan alltför hög temperaturstegring samt torka luften i ett torkfilter/fuktfälla av något slag. Stora kompressorer med stora svepvolymer ger ofta en lugnare temperaturstegring under kompressionen vilket gör att luften komprimeras med så måttlig värmeutveckling som möjligt, till skillnad från många mindre hobbykompressorer som visserligen klarar 200 Bar men som blir glödheta i processen. Den fukt som sedan fälls ut ska på något sätt förkondenseras på en kontrollerad plats och en vanlig metod är att använda en stapel av små glas/keramik-kulor vilkas sammanlagda yta fångar upp fukten innan luften passerar vidare.

 

Motsatsen, alltså att värma luften snabbt i en liten pumpmekanism (typ handpump) och sedan inte fånga fukten överhuvudtaget innan den fylls på i en sval eller rent av kall tub utgör den största risken för fuktbildning inuti tuben. Ett paradexempel på detta är om man har skjutit utomhus i minusgrader och sedan går in för att snabbt handpumpa non-stop med en billig kinapump utan fuktfälla/filter för att därefter bege ut igen och fortsätta skjuta.

 

Hur farligt blir det då, om man kör in vatten i tuben?

 

Lyckligtvis inte så farligt som många tror, i alla fall om vi får se till statistiken så långt. I de allra flesta fall så uppstår korrosionen runt sätet till diverse O-ringar inuti vapnet. Konsekvensen blir att bössan börjar smygläcka för att slutligen inte hålla luft alls. Som regel så blir ägaren eller någon som denne uppdrar då tvungen att riva vapnet och då upptäcks som regel problemen innan de blir direkt farliga.

 

Korrosion gör alltså inte att tuben plötsligt exploderar eller viker sig, i alla fall inte innan man har drabbats av en lång rad föregående driftstörningar. Om man nu tar isär ett läckande vapen så är det sålunda viktigt att reda ut varför läckan uppstår. Som regel så handlar det om torkade eller manglade O-ringar så ett läckande vapen behöver per automatik inte betyda att det finns korrosion inuti. Däremot så ska man alltid försöka förstå varför läckan dyker upp. Ser man korrosion på någon komponent, ett ventilhus eller liknande, så är det viktigt att studera vidare så att exempelvis bultförband som håller fast ventilen inuti tuben inte har börjat bli anfrätta. Kanter, hörn, skruvförband och platser där olika material kommer i kontakt med varann är alltid riskområden för korrosion.

 

      

För tävlingar inom Svenska Skyttesportförbundet så gäller max 10 år för trycktuber.


 

Som en tumregel så brukar man säga att man bör byta tryckkärl efter 10 års tid men detta är naturligtvis alltid en sanning med modifikation. Vissa regelverk, exempelvis Svenska Skyttesportförbundets för Field Target, kräver byte efter just 10 år och då får man naturligtvis verkställa detta om man vill tävla, även om jag knappast tror att man direkt besiktigar tuberna innan tävling – i alla fall inte på våra mindre nationella tävlingar. Annars är det sunt att riva och genomföra en okulär besiktning efter ett decenniums tjänst även om vapnet har fungerat helt felfritt och hela tiden varit fyllt på gynnsammast tänkbara sätt som exempelvis från en dykflaska fylld av Räddningstjänsten.

 

Även om man inte riskerar att bössan exploderar så kan det ju vara en god tanke att se över så att man i alla fall inte riskerar att drabbas av olägliga driftstörningar när man minst önskar det.

 
ANNONS
 
Ingen bild

Stefan

29 september 2018 13:10

Aluminium ko

 
Stefan

Stefan

29 september 2018 13:20

Hade ett FX Indy tidigare som inte höll trycket. Vid felsökning upptäckte jag att aluminiumblocket och speciellt skruvhålets gängor till manometern korroderat till den grad att O-ringarnas säten förlorat sin passform så att O-ringarna trycktes sönder av lufttrycket. Lagning ej möjlig. Bössan hade stått cirka två år i garderobenen, mycket sparsamt använd. Usel kundtjänst från FX. Tryckte på fel knapp, angående kommentaren ovan.

http://Västernorrland

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - Fredag 17 maj 22:00


    Till sist - HUMA-regulatorn på svart och vitt!     En mycket trevlig kurva.   Idag så blev det äntligen tid att pröva HUMAs regulator till Royale 500, fast denna gång i min gamla FX Airguns Elite. Totalt så sköt jag 40 skott från 2...

Av Johnny Ottosson - Tisdag 16 april 16:30

  Utvecklingen!     FX Airguns Elite - här med syntetstock och 400 cc tubflaska.   För tio år sedan så såg marknaden för kraftfulla PCP ut på ett helt annat sätt. Det alla ville ha och som man köpte på den tiden var vapen med kaliber 22 ...

Av Johnny Ottosson - Måndag 15 april 18:00

    Monteringen!     Klicka på bilden för högre upplösning   Så har äntligen min nya regulator från Huma anlänt och visst finns det rejäla skillnader mot föregångaren, en del till och med ganska uppenbara. Man kan tydligt se att det fin...

Av Johnny Ottosson - Onsdag 3 april 18:00

Elektroniska manometrar!     Moderna manometrar är tekniska underverk.   Något som kommer mer och mer är elektroniska manometrar, eller egentligen en dator placerad i ett manometerhölje med en digital display. En del av er har säkert sett ...

Av Johnny Ottosson - Tisdag 2 april 19:00


Dags för regulatorbyte!     En HUMA-regulator från Holland, tillverkad speciellt för FX Airguns modeller   Så, till sist så tackade regulatorn i min FX Airguns Elite för sig och bössan började läcka ur ventilationshålet. Först försökte j...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

861 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se