Airpang

Direktlänk till inlägg 22 september 2018

Våra kanaler

Av Johnny Ottosson - 22 september 2018 15:00



The Influencers!


  Airgun World öppnade en ny värld för många av oss på 1980-talet.


I begynnelsen (1985-2000)


Ett par år efter att jag började skjuta med luftvapen så upptäckte jag luftvapentidningarna. Det var den numera klassiska Airgun World som jag av en slump hittade hos en Pressbyrå under en resa med mina föräldrar. Detta var sannerligen en uppenbarelse! Jag kunde nu förvånat konstatera att det faktiskt också fanns vuxna som sköt luftgevär och att det existerade dyra, påkostade och avancerade luftvapen som vuxna människor använde för att exempelvis skjuta skräpfågel med. Jag hade dittills bara sett luftvapen hos den lokala järnaffären och de enda tryckta källor jag hade påträffat var tillverkarbroschyrer från nyss nämnda järnhandel samt enstaka småannonser i tidningar som Teknikens Värld.


Gemensamt för dem alla var dock att det alltid var barn som avporträtterades med vuxna i sällskap som ledsagare och mentorer vid skyttet. I Airgun World så fanns det inga barn, det var vuxna män som jagade duvor och råttor lika seriöst som vuxna i Sverige jagade älg och rådjur. Självklart så köpte jag alla AGW som jag kom över (o jag har fortfarande kvar dem) varpå en helt ny värld öppnade sig - en värld av kunskap! Nu kunde jag bygga en förståelse för grunderna i ballistik, hur de olika drivkällorna fungerade och alla andra fundamentala princperna bakom luftskytte. I en av dessa tidningar så hittade jag dessutom annonser där det såldes VHS-videoband som visade luftvapenjakt i England.


Självklart så köpte jag en sådan, mitt livs första utlandsköp, vilket var skrattretande krångligt med dagens mått mätt. Inte bara så var man tvungen att transferara pengar via mammas bank, leveranstiden var flera veckor och jag fick dessutom betala tull på paketet, detta var ju långt innan Sverige var med i EU. Nu fick jag se den saligen bortgångne John Darling (aka "The Hunter") så live som man bara kunde, vilket tyvärr var ett nedköp. Han såg närmast ut som en uteliggare jämfört med gentlemännen i tweed som jag var bekant med från tidningarnas värld. Dessutom så hade han en bizarr och svårbegriplig dialekt. Oavsett vilket så gjorde dessa år att jag förbättrade min kunskap i engelska på ett betydande sätt, till gagn för skolbetygen.


  Den första sidan om luftgevär i Sverige samt - det första forumet!


Forumens storhetstid (2000-2010)


I samband med att Mikael K öppnade det första svenska luftvapenforumet 1999 så drog forumsverksamheten igång på allvar här i Sverige. Själv så hade jag skaffat Internet redan 1998 och kollat på "American Airguns" samt "The Airgun Letter" och insåg direkt att detta var betydligt bättre än luftvapentidningar.


Här fanns riktiga entusiasters vardagliga aktiviteter och inte bara de hårt reklampräglade reportagen från AGW och liknande tidskrifter. Dessutom så kunde man ju interagera med varann i realtid och ville man därtill kommunicera individuellt så kunde man lägga till varann på ICQ - dåtidens Messager. Detta var en gamechanger och plötsligt så kunde olika aktiviteter synkroniseras och de första träffarna kom till i slutet av 1990-talet med dåtida "Axsor Cup" och i början av 2000-talet med välbesökta fallmålstävlingar i Hova.


Likaså märkte man fort att stämningen på forumen (inklusive AirgunBBS som öppnade år 2000) fort fick en nedlåtande inställning till de tidigare närmast dyrkade tidskrifterna. Tidningarna betraktades numera som för kommersiella och kallades nedlåtande för "The Comics". Från 2005 och lanseringen av nu klassiska Airgun.SE så fick forumverksamheten i Sverige en explosiv popularitet. På toppen 2007-2008 så tillkom det över 100 nya inlägg på 3-4 timmar varje kväll och missade man att besöka forumet på någon dag eller två så tog det flera timmar att läsa ikapp igen. 


  Det har funnits mängder med svenska luftvapengrupper på Facebook genom åren..


Facebook & Youtube (2010-2018) 


Inget varar för evigt och när vi gick in på 2010-talet så började forumen tappa sitt momentum. Från 2008 och framåt så började Facebooks segertåg över världen och alla verkade skaffa FB mellan 2008-2010. I takt med att allt fler människor började logga in på FB dagligen så insåg många det praktiska med att kolla läget på hobbyfronten när man ändå höll sig uppdaterad med omvärlden.


Samtidigt så fick allt fler människor bredband och med detta så började Youtube slå igenom som den huvudsakliga kanalen för produktpresentationer där de populäraste kanalerna lätt attraherade tusentals följare - volymer av besökare som få forum kunde mäta sig mot.


Saken är ju den att ända sedan tidningarnas tid så har vapentillverkarna och andra marknadsaktörer utnyttjat möjligheterna till gratis marknadsföring igenom att tillhandahålla sin utrustning till först tidningsskribenter, sedan framträdande forumsdeltagare och dessutom priser i dåtidens fallmålstävlingar till dagens Youtube-stjärnor.


  Ted's HoldOver var den första riktigt stora Youtube-stjärnan i vår hobby!


Framtiden?


Om man tittar på marknadsföringen ur ett globalt perspektiv så har marknaden blivit betydligt mera internationell. Tidigare så brukade handlare och tillverkare sponsra en lokal tävling med en bössa då o då men idag så har man betydligt bättre utväxling med att skicka bössan till en Youtube-profil och vips så kommer den att synas för hundratusentals människor snarare än en handfull deltagare på en tävling eller ett par hundra besökare på ett forum.


Även Youtube-inläggen har emellertid förändras - de riktigt stora profilerna filmar inte längre med en enda kamera på stativ utan man har ett helt inspelningsteam med sig ut i fält liksom proffs som redigerar och klipper ihop materialet i studion. I takt med att allt större antal följare blir tillgängliga så kommer mer pengar i cirkulation och inläggen når en allt högre kvalité i utförande. Detta är en trend som jag tror kommer att förstärkas ytterligare i framtiden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards