Direktlänk till inlägg 25 februari 2018
Game over!
En närmast förkrossad Ted Bier ser sina kanaler glida ur händerna..
Precis som var påannonserat sedan åtminstonde den 23:e februari så försvann i natt mängder av Youtube-kanaler och inlägg som berör skjutvapen i allmänhet och skjutvapenjakt i synnerhet. Alla de stora namnen i branschen har drabbats med få undantag, ett av dem är i skrivande stund AEAC.
Anledningen är att många känner sig manade att göra någonting mot den amerikanska vapenpolitiken, vilket aktualiserades extra tydligt efter den senaste tragiska skolskjutningen i USA under den gångna veckan. När den amerikanska staten inte gör någonting alls så väljer alltså företag, individer och organisationer att agera istället vilket har inneburit att även vår hobby drabbas.
Detta är alltså ett spel där alla blir förlorare - vi blir av med våra kanaler, medieaktörerna blir av med annonsintäkter, företagen blir av med annonsutrymme, politiken i USA polariseras och inte minst människor fortsätter att förlora livet till en följd av USAs bisarra skjutvapenpolitik.
En större ödjmukhet och dito kompromissvänlighet från alla parter hade gjort att vi aldrig hade behövt hamna i den här situationen.
Människor som hör röster i huvudet och lider av tragiska vanföreställningar ska inte ha möjlighet att införskaffa legala skjutvapen och alla skjutvapen ska naturligtvis förvaras i ordentliga vapenskåp. Det är inga orimliga krav och grundläggande förutsättningar för vapeninnehav i nästan alla andra utvecklade länder. Den typen av eftergifter hade förhindrat en stor del av de tragedier som drabbar USA varje år.
Istället för att alla frågar sig - "vad kan VI göra bättre?" så kör man ett chickenrace mot den andra parten och alla blir förlorare.
Nästa olustiga aspekt av det hela är mediebolagens oinskränkta rättigheter att själva avgöra vad som är rätt och fel, vilket material som får publiceras och vilket som inte ska vara tillåtet. Deras beslut kan inte överklagas och en sådan situation är naturligtvis inte alls tillfredsställande. I den bästa av världar så skulle alla mediebolag stå under en oberoende internationell granskningsnämnd som kan avgöra vilka regler som ska gälla snarare än bolagens eget gottfinnande.
Nu kommer vi sannolikt inte dit så den näst bästa lösningen är att utnyttja den fria möjligheten till konkurrens på internet. Är man inte nöjd med Youtube så får man istället lägga upp sina filmer på Vimeo istället. Gillar man inte Facebooks policys så får man använda ett annat socialt nätverk osv. Det är därför sunt att inte lägga alla sina ägg i samma korg men detta påpekande är något som många etablerade aktörer har rynkat på näsan åt när jag har påpekat det.
Själv lärde jag mig detta när jag började blogga, jag prioriterade att hitta en svensk bloggtjänst och valde sedan att minimera innehåll som en utomstående betraktare kan anse vara anstötligt. Detta är naturligtvis ingen garanti men man ökar definitivt oddsen i sin egen favör. Vidare så gäller det att ha backups på allt material fördelat på olika ställen så att man kan komma upp fort igen vid händelse av någon slags händelse.
Vad händer då nu?
Tja, business as usual.
Vimeo kommer säkert att ta över den typen av kanaler som vi tidigare hittade på Youtube och allt lär rulla vidare som vanligt. Det är precis som när ett forum går ner, då kommer det alltid upp ett nytt. Viljan hittar alltid sin väg. Tungt är det dock för de aktörer som har fått stora mängder följare och inkomster förlorade, för dem blir det naturligtvis kostsamma läropengar. Hade man från början valt att lägga materialet någonstans än på Youtube så hade man haft det kvar nu, men lika naturligtvis så hade man inte haft lika många följare eller lika goda intäkter.