Airpang

Direktlänk till inlägg 31 december 2017

Även känd som Diana Stormrider..

Av Johnny Ottosson - 31 december 2017 13:00


Snowpeak 900 hos AEAC!


Ett mediokert testresultat på ett oslagbart billigt vapen.


Äntligen så har då Steve fått ändan ur vagnen för att testa Snowpeak 900 och därmed så har han kört igenom hela kvartetten budgetvapen; Snowpeak 900 ($199), Crosman Maximus ($219), Beeman Chief ($180) och Umarex Gauntlet ($299).


Utfallet av det hela verkar vara att Gauntlet (som ju är dyrast) erbjuder mest prestanda för pengarna, med reservation för att man få ett "bra" ex med fin pipa. Just det ex som testades av Chief sköt dock exceptionellt bra, vilket är intressant med tanke på att den är i särklass billigast av de billiga. Maximus i sin tur förefaller ha jämnast produktionskvalité och bäst avtryck där Snowpeak har högst detaljkvalité och finish. 


Två vapen (900 & Chief) har trästock, två stycken har syntetstock (Maximus & Gauntlet), dock så har bara Gauntlet separat regulator och (kanske viktigast av allt) - shroudad pipa och utbytbar lufttub.


Vilket hade man då själv valt?


Som jag ser saken så förefaller Gauntlet erbjuda mest för minst pengar, trots att den är på pappret dyrast. Detta då förutsatt att den klarar att hålla bra praktisk precision. Hade jag valt ett vapen på licens och med kaliber 22 så hade jag definitivt valt just Gauntlet, just på grund av shrouden och de utbytbara luftbehållarna. Min andrahandsalternativ hade nog varit den charmiga Snowpeak 900 men då som 7-10 joule någonstans och givetvis kaliber 177. Med låg effekt så är problemen med odämpad pipa och liten lufttub inte lika stort.


Oavsett vilket vapen så är det fantastiskt vilket utbud och vilka kompetenta vapen som man kan köpa för bara ett par tusenlappar nuförtiden. Detta är en serie gevär som kommer att ställa stor press på modeller i prisklassen 4-8000 kr.



 
 
Ingen bild

Air

31 december 2017 14:43

Ingen av dessa modeller kommer att pressa några andra i prisklassen
4-8000kr här hemma.Artemisen med 2500kr fyller helt klart sin funktion
att leverera mycket för pengarna.För 4300kr får man en FX Typhoon som
trots sin ålder ger enormt mycket för pengarna med en fantastiskt bra
pipa hjärtat i ett välskjutande vapen.

Johnny Ottosson

31 december 2017 15:09


En Typhoon för 4300 kr är nära dubbelt så dyr som en Snowpeak 900 men saknar ändå magasin. Egentligen så ska man jämföra mot 12 match för 4995 kr.

Ska vi kolla i FX sortiment och begära shroud, magasinsystem och regulator så hamnar vi på en helt annan prisnivå, i alla fall shroud brukar de flesta vilja ha.

Då är det Whisper på 5995 men utan regulator.

Jag skulle kunna tänka mig att skillnaden kommer att bli minst 2000 kr till Gauntlet.

 
Ingen bild

Air

31 december 2017 20:53

Jämför inte en Snowpeak med FX överhuvudtaget två olika världar där.
Magasin måste man kanske inte ha.Fjäderdrivna magasin mosar diaboler
med.Regulator har nackdelar med vid service inställning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards