Airpang

Direktlänk till inlägg 10 december 2017

A peek to the other side..

Av Johnny Ottosson - 10 december 2017 18:00


 

En annan syssla..

 


Tidskrifter om elcyklar är populärt på kontinenten där fordonstypen är mer utbredd än i Sverige..


En del besökare till Airpang har noterat och kommenterat över det faktum att nya inlägg inte längre dyker upp i en lika strid ström som tidigare, en helt korrekt iaktagelse. En av anledningarna till detta är att jag har invoverat mig i Green Mobility-rörelsen, som strävar efter en mer hållbar transportinfrastruktur för framtiden. 


En av de fordon som bär en central roll här är elcykeln, ett fordon som ligger mig extra varmt om hjärtat. Det blev lite som med luftvapen - men testade och sedan blev man fast. Jag har därför de senaste åren varit aktiv inom grupper och organisationer som promotar den här fordonstypen och jag har även börjat författa lite artiklar runt ämnet som sådant. Ett exempel på detta är min senaste artikel som kommer att publiceras i Tyskland framöver, här en teaser i form av ett kort sammandrag på engelska:


https://ebikemonitor.wordpress.com/2017/12/10/johnnys-ecoride-shortcut-with-spintec-r1-250w-hub-drive-quickdirty/


Dock så är Airpang långt ifrån övergiven, jag kommer att fortsätta blogga här under all överskådlig framtid, dock så har jag fått allt mindre tid för detta av nyss nämnda anledning.

 
ANNONS
 
Ingen bild

seb

14 december 2017 20:34

Hej,
elcyklar är fusk enl min uppfattning. Och förmodligen inte så bra för miljön som vissa påstår. Är man inte handikappad på något sätt finns det ingen anledning att ta elcykeln. Tänk på var Litiumet till batterierna kommer ifrån. De flesta är helt enkelt för jävla lata för att inte ta bilen. Rädda att bli lite våta när det regnar etc. Sorgligt...

Johnny Ottosson

15 december 2017 17:09

Det är just den här typen av frågeställningar som jag arbetar med.

Om vi börjar med lithium så är detta inget större problem, vi har en god tillgång och metallen är återvinningsbar. Det åtgår ca 7.00% av batteriets vikt. Kobolt är dyrare och mer miljömässigt tveksam, den ingår till 2.00% men är även den återvinningsbar.

Miljömässigt sett, om vi räknar Co2-utsläpp, så är elcykeln ett bättre val än den motorlösa cykeln.

Anledningen är människans usla verkningsgrad liksom den enorma miljöbelastningen som vår föda utgör.

Det som skiljer en motorlös cykel från en elcykel är ju motorn, batteriet, ECU och lite andra smådelar som display, kablage etc.

Dessa kostar ca 80-100 kg Co2 att framställa.

Den som cyklar 1 timma förbrukar ca 700 kalorier. Använder man elcykel så förbrukar man ungefär 400 kalorier - en skillnad på ca 300 kalorier.

Dessa 300 kalorier kostar 0.5-5.0 kg Co2 att framställa.

Så..

Om man cyklar 30 timmar så bränner man kalorier värda ca 100 kg Co2, alltså hela skillnaden mellan en elcykel och en motorlös cykel, det motsvarar ca 60 mil.

All körning utöver detta med elcykeln sker miljömässigt sett bättre än med en motorlös cykel.

Jämfört med en bil så är skillnaden i energiförbrukning enorm. En elcykel går 10 km på ca 80 Wh.

En snål elbil kräver 1300 Wh men en riktigt bra bensinbil (som klarar 5 liter på 100 km i verkligheten) kräver drygt 5000 Wh.

Velomobiler ger ypperligt skydd mot väder och vind, inklusive kyla och de är det mest energieffektiva fordon som existerar för enskild persontransport, i synnerhet då med elcykelmotor.

 
Ingen bild

Archon

16 december 2017 23:32

Personligen föredrar jag en vanlig cykel. Billigare och bättre och inga batterier eller annat skit som måste laddas. Därmed inte sagt att elcyklar är skit. Dom har potential. Bra för gamla och handikappade som kanske inte skulle cyklat annars. Ett annat område där elmotorer skulle passa bra är på lastcyklar/flakcyklar. Att fler cyklar är bra för miljön och minskar vårt oljeberoende. Oavsett om det sker med en elcykel eller vanlig cykel. Tramset om Co2 utsläpp och klimatförändringar och dylikt köper jag dock inte. Bara bluff och båg.

Johnny Ottosson

19 december 2017 11:03


Problemet är att motorlösa cyklar sällan ersätter bilresor, annat än på extremt korta sträckor.

Pendlar man 70 km som jag gör varje dag så är en motorlös cykel inget alternativ för de flesta.

En elcykel däremot fungerar utmärkt för dessa distanser.

De flesta lastcyklar har idag elmotor och det finns även en speciell klass för dessa, som räknas till moped klass II

 
Ingen bild

Tankesmedjan

17 december 2017 16:49

Elcyklar tillverkade i Kina är veritabla miljöbovar !

Johnny Ottosson

19 december 2017 11:00


Det beror på hur man räknar.

Ett elcykelbatteri väger 3 kg och innehåller 7.00% litium samt 2.00% kobolt (som är återvinningsbart).

Ett sådant batteri räcker till ca 6000 mils körning.

En bil med 120 gram Co2-utsläpp per km ger under samma sträcka Co2 på 7200 kg!

Att tillverka en komplett elcykel kostar mindre än 200 kg Co2.

 
Ingen bild

Archon

19 december 2017 00:33

Håller med. Utvinningen av sällsynta jordartsmetaller som ingår i bland annat elfordon är allt annat än miljövänlig. Det mesta av produktionen av dessa råvaror sker i Kina, som har 90 procent av världsmarknaden.

Johnny Ottosson

19 december 2017 10:56


Detta är dock ett temporärt problem som kommer att försvinna i takt med att metallerna återvinns.

Litium, kobolt och liknande kan ju återvinnas, till skillnad från fossila bränslen som ju brinner upp helt.

Samma sak kan ju sägas om vanliga aluminiumburkar, de hade också varit miljömässigt fullständigt oacceptabla om de inte hade haft över 90% återvinningsgrad.

 
Ingen bild

Hasse

19 december 2017 22:17

Jäsiken sådan myckenhet av mothugg här var!
Litium kommer sannolikt avlösas av något annat,kobolt likaså. Måhända står förresten bränsecells lösningen redan för dörren. Lämpliga ersätta mindre krävande elfordon. Dock är elfordon epoken som sådan en vacker början.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - Lördag 20 jan 16:00


FX Airguns Wildcat Mk II     Nu med FX Airguns nya Smooth Twist X   Efter ett par framgångsrika år på marknaden så har nu FX Airguns populära modell Wildcat blivit mogen för en omfattande revision och blir i samband med detta en Mk II. För...

Av Johnny Ottosson - Fredag 19 jan 21:30

Stulet vapen!     Stulen FX Airguns Royale 300 med Hawke kikarsikte och ett brunt gevärsfodral.   En entusiast har tyvärr fått sitt vapen stulet. Detta inträffade den 11/1 2018. Håll ögonen öppna på nätets olika handelsplatser om ni ser nå...

Av Johnny Ottosson - Fredag 19 jan 07:00


    En riktigt billig bullpup!   Är det detta som Hatsan behöver för att vinna marknadsandelar?   ...

Av Johnny Ottosson - Torsdag 18 jan 20:30

    Två stora och en liten..     Egentligen en Evanix under Winchesters varumärke ryktas det om...   Bland säsongens övriga nyheter från Shot-Show i USA kan man hitta några rejäla bigbores samt en liten charmig pistol. Överst har vi Winch...

Av Johnny Ottosson - Torsdag 18 jan 07:30


  Diana Skyhawk !      Till sist så har även Diana presenterat en bullpup!   För ett par år sedan så blev bullpups populära och nästan alla tillverkare började tillverka sådana. Nu har äntligen även Diana hängt på trenden och deras nya mode...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

861 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok

Visitors

Följ på Instagram

Airpang på Instagram

https://instagram.com/airpangsweden/

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se