Direktlänk till inlägg 3 januari 2017
De fyra ljudkällorna !
Ett litet vapen med låg effekt samt både shroud och dämpare blir tyst och smidigt.
De allra flesta entusiasterna vill att deras luftvapen ska låta så lite som möjligt. Anledningen till detta är vanligtvis att man inte vill störa någon i sin omgivning och/eller att man tycker att skyttet blir trevligare för en själv om det låter mindre. När man strävar efter att få sitt skytte så tyst som möjligt så finns det fyra olika ljudkällor som man måste förhålla sig till.
1. Vapnets mekanik
Mekaniken är en större källa till oljud än vad man först tror och i synnerhet så för fjädervapen där rörelsen i vapnets mekanik står för den största delen av vad skytten uppfattar som oljudet ifrån skyttet. För dessa vapen så är det vibrationer ("twaaang") och mekaniskt skrammel som orsakar oljudet. Fördelen är att ljudet i regel uppfattas som mer störande för skytten, som ju sitter nära vapnet, än för omgivningen, vilken befinner sig lägre bort från ljudkällan. Vill man dämpa ljudet så får man använda ett tuningkit och/eller en sleeve inuti pistongen som kontrollerar slagfjäderns vibrationer och rörelser. När det handlar om PCP så är detta ljud i regel obetydligt och synnerhet så om vapnet har en blow-off ventil.
Att inte synas handlar till stor del om att inte höras..
2. Mynningsknallen
Ljudet då överflödsluften lämnar mynningen efter diabolen är den dominerande källan till skottljudet hos PCP och särskilt så för PCP på hög effekt. Lyckligtvis så är detta ljud enkelt att kontrollera på ett mycket effektivt sätt igenom att man monterar en bra ljuddämpare, eller - där detta inte är lagligt - en shroud. Hos fjädervapen så är mynningsljudet inte lika markant men det kan ändå låta en hel del hos en stor fjäderbössa med hög effekt. Numera så har många fjädervapen också någon form av mekanisk dämpning, typ en bafflad shroud, som Air Arms TX-serien. Anledningen till att PCP (liksom SSP/MSP samt Co2) låter mera är att drivgasen levereras långsammare vid avfyrningen än hos ett fjädervapen så en högre hastighet på överskottsluften ligger kvar längre.
3. Färden mot målet
En diabol som färdas igenom lufthavet skapar "svallvågor" (ljudvågor) under sin färd, vilket uppfattas som ett vinande läte. För vapen med grova kalibrar och hög hastighet så är naturligtvis detta ljud högre och faktum är att det låter mer än vad man först kan tro. Detta ljud är av naturliga skäl svårt att dämpa såvida man inte har möjlighet att skjuta i en omgivning med dämpande vegetation eller liknande runtomkring. Exempelvis så är en liten villatomt med täta thuja-häckar en plats där flyktlätet låter mindre än om skyttet sker på en fotbollsplan eller inuti en ekande byggnad (typ källare, maskinhall etc). Många fantaster bortser ifrån eller inser inte ens att detta ljud existerar och det beror ofta på att detta ljud låter en bit bort ifrån skyttens position där lätet dessutom rör sig i en konform utåt/bortåt från skytten. En normalhörande människa som får en vanlig licensfri 177 diabol passerande bredvid sig på några få meters avstånd hör det dock definitiv så detta ljud ska absolut inte underskattas.
Få kulfång låter ju så illa som dessa..
4. Anslagslätet
Något som allt fler entusiaster har börjat uppmärksamma är anslagslätet, vilket i olyckliga fall kan vara det ljud som låter allra mest ifrån skyttet. Också detta ljud är lurigt eftersom det inte sällan låter betydligt mera för omgivningen än för skytten, då denne som regel sitter en god bit ifrån målet. Skjuter man på långa avstånd, bortom 50 meter, så kanske man som skytt överhuvudtaget inte hör anslagslätet - vilket ändå kan vara otroligt påtagligt tydligt nere vid målet där det utvecklas. Anslagslätet kan också hos effektsvaga vapen vara förbluffande högt om man till exempels skjuter mot ett tomt projektilfång i tunnplåt. För att motverka anslagslätet så bör man använda ett tyst projektilfång, antingen ett som är fyllt med ett absorberande material eller en grov solid bakdel som inte ger någon resonans.