Airpang

Direktlänk till inlägg 1 januari 2017

Lite omväxling...

Av Johnny Ottosson - 1 januari 2017 19:30


 

Inget PCP är mera brittiskt än BSA!


  Min gamla BSA Ultra är nu 11 år till våren, här inför kronografmätningen...


Idag så var jag och grabben ute lite och rastade min BSA Ultra och han var naturligtvis road då han inte hade skjutit med den tidigare. I synnerhet kraften imponerade stort jämfört med hans egen 2240-karbin och detta är naturligtvis inte så konstigt då Ultran har mer än 3 gånger så hög anslagsenergi - även om den i sig själv inte är speciellt kraftfull för att vara ett PCP med kaliber 22.


Själv så noterar jag också skillnaden i kraft men då relativt den 1701 som jag mestadels skjuter med. Idag var det lugnt väder och skillnaden på 30 meter mellan dessa vapen var ur precisionshänseende obefintlig. Självklart så hade saken varit en helt annan under mer livliga vindförhållanden.


Avslutningsvis så sköt jag Ultran i kronografen för att konfirmera att den fortfarande presterar som jag förväntar mig trots att det är över ett år sedan jag sköt med den sist. Tyvärr så blir det sällan som jag rastar den då de få tillfällen när jag har möjlighet att skjuta på bana prioriterar FX Airguns Elite. Att skjuta på bana betyder ju möjlighet att skjuta över minst 50 meter och då är Elite mer givande än Ultra. När jag inte skjuter på en formell bana så finns det i regel juridiska eller i alla fall rent praktiska problem att använda ett tillståndspliktigt vapen. I dessa lägen så skjuter jag licensfritt, vilket också lockar mera av den enkla anledningen att det är roligare.


En annan reflektion är att Ultran känns väldigt lång och klumpig jämfört med 1701 och det är naturligtvis lite udda eftersom ultran i sig självt är ett mycket litet och smidigt vapen.


Själva mätningen:


597, 604, 606, 611, 606, 598, 607, 610, 611, 606


616, 615, 612, 611, 611, 609, 601, 609, 610, 608


602, 608, 612, 602, 600


Genomsnittet hamnade på 607 fps eller 185 mps med 21.14 gn Baracuda, alltså 17.40 fpe = 23.50 joule.


Spridningen hamnade på 19 fps över 25 skott.


Så, inför 2017 då?


Jo, även här finns lite olika planering, inte minst tankarna runt ett nyförvärv. Det är ju trots allt ganska länge sedan jag förändrade min vapengarderob så nu börjar det kännas som att det är dags igen. Jag ska fundera lite retoriskt och publikt runt detta här på Airpang framöver.

 
 
Ingen bild

Pistol Mike

2 januari 2017 18:00

Nyförvärv... Vad blir det då tro!???

En Steyr LG 110 High Power, Air Arms HFT 500 eller Hämmerli AR20 FT kanske?
Eller varför inte rent av en fjäderbössa som Walther LGV Master Pro???

Mvh Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards