Airpang

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2016

Besannade fördomar..

Av Johnny Ottosson - 16 oktober 2016 10:00


Billigt skrot!


  Daisy 22 Smal Game bekräftar en hel del fördomar om billiga luftvapen från USA!


Som många har förstått så är jag svårt förtjust i en del amerikanska budgetvapen, modeller som många entusiaster vanligtvis rynkar på näsan åt. I de allra flesta fall så handlar det om Crosman men under årens gång så har jag även prövat på en och annan Daisy också, ett fabrikat som annars huvudsakligen riktar sig mera åt BB-guns.


Efter att ha haft en del Crosmans under slutet av 1990-talet, fabrikatet fick ju ett uppsving i Europa 1997 då Co2-vapen blev licensfria i England (förutsatt att de låg under 6/12 fpe), så beslöt jag mig för att pröva en mera fullvuxen Daisy någon gång runt 2004. De olika Crosmans som jag då hade haft var förvisso billiga men ändå vapen med vissa grundläggande goda kvalitéer och jag uppfattade dem därför som mycket prisvärda och underhållande för ringa pengar.


Då mitt allra första luftvapen what-so-ever var en Daisy 840 så beslöt jag att ge detta anrika företag en återbekantskap varvid jag beställde en 22 SG ända från USA i ett samköp med ett par andra entusiaster på det dåvarande luftvapenforumet. Vapnet var inte dyrt ens med frakt och tull så mina förväntningar var kanske i sak inte så stora men Crosman hade ju tidigare överraskat positivt...


Efter vederbörlig väntan så anlände slutligen bössan.


En Daisy 22 SG är ett MSP som enligt reklamen skulle vara tillverkad av "trä och metall" och dessutom försedd med "räfflad pipa", vilket ju verkade klart godkänt för den blygsamma summa som bössan betingade. Ur kartongen så kunde jag fiska upp ett relativt litet och lätt gevär med 94 cm totallängd och en blygsam vikt på 2 kg jämnt. Kolven och förstocken var mycket riktigt av trä och jag blev utan tvekan nöjd med dess finish och passform, i relation till vapnets pris.


Efter detta så gick det fort utför..


Lådan var visserligen i metall men det var någon slags billigaste tänkbara vitmetall och den bestod av två delar med en tydlig skarv emellan. Repeterhandtaget var av plast, liksom den långa sviktande spännarmen mellan de båda delarna av förstocken. Här kändes allt påfallande billigt. Pipan var 20 tum lång och tunn som ett sugrör men innesluten i ett ytterrör av pressad plåt.


  "Låda av metall" var billig gjuten vitmetall med en tydligt märkbar skarv mellan halvorna...


Något nedstämd över detta så började jag ladda upp bössan. Jag kunde då konstatera att både repeterhandtaget och spännarmen svajade och böjde sig märkbart på ett oroväckande sätt när de belastades. Pumptagen var lätta men när pumparmen nämade sig sitt slutna läge så föll den in lite som en råttfälla med en ljudligt smack. Tur var väl det kanske för varje gång när belastningen kändes som högst då spännarmen skulle slutas så befarade jag varje sekund att spännarmen var på väg att brista. Bortsett ifrån detta så glappade spännarmen i sidled och allt kändes ofattbart  billigt.


Med en diabol framför matarpinnen så kunde man tydligt upptäcka att diabolen passerade någon form av brysk skarv när den knuffades framåt in i lådan för att slutligen landa i pipan. Vanligtvis så brukar en sådan upptäckt inte direkt främja precisionen och så inte heller i det här fallet.


Avtrycket var förvisso vettigt för prisklassen i grund och botten men avtryckarbladet var tyvärr tillverkad av samma typ av svajande plastsort som övriga plastdetaljer och detta gav då en viss oförutsägbarhet åt avtryckarmekanismen. Avfyrningslätet var ett dämpat ploff precis som hos en effektsvag SSP så jag misstänkte att vapnet förmodligen låg rätt så långt bort ifrån angivna 550 fps, vilket en kronografmätning senare kom att bekräfta - min bössa levererade mellan 460-480 fps, beroende på diabolvikt.


Utomhus med mynningen riktad mot lite måltavlor så kunde jag konstatera att den bästa diabolen gav 5-skotts träffbilder som i de flesta fall (dock inte alla) kunde täckas av en enkrona på 10 meter. Om jag dristade mig till att pröva lika stora serier på 20 meter så handlade det snarare om en femkrona så bortom detta avstånd kom jag aldrig till att använda bössan.


Naturligtvis så blev det ingen långvarig bekantskap i mitt vapenskåp och jag såg tämligen snabbt till att byta ut den eftersom bössan var omständig (och ljudlig) att ladda, den hade låg effekt och usel praktisk precision.


Ett riktigt nedköp helt enkelt...




 
 
Ingen bild

Air

16 oktober 2016 14:12

Tja du är inte ensam om att göra nedköp ibland.Den säljs i
Sverige fast med plastkolv.Om man bara vill lägga till lite
till så köper man världens bästa fjädergevär Weihrauch 30s.
Visserligen ingen SSP men nära nog.Har tagit fram mina HW30
nu för lite inomhusskytte helt underbara.Trots en stor samling
av luftvapen flera mångt dyrare skulle jag vid kris släppa dessa
fina HW30 sist av alla.

 
Ingen bild

dagevert

18 oktober 2016 08:38

Har selv en av Crosmans multi-pump plastikk-børser, en .177 2100b.
Den er faktisk ikke så ille, og med litt arbeide blir den ganske presis, spesielt om man ser det i forhold til prisen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards