Airpang

Direktlänk till inlägg 13 september 2016

Mera Tsar!

Av Johnny Ottosson - 13 september 2016 18:00



Daystate made in - Ryssland ?!


Även Daystate outsourcar sina modeller, kanske för att öka vinsten och ändå hålla produktens pris nere.


Precis som att Air Arms saluför den tjeckiska CZ under sitt eget varumärke i 200-serien så har nu Daystate låtit ryska Ataman producera deras senaste Field Target-modell - Tsar! Nu vet jag att många, främst i England, har gått i taket över att man tillverkar Daystate på rysk mark och man frågar sig om detta fortfarande är en riktig Daystate.


Men att tillverkare låter vissa modeller tillverkas i andra länder är absolut inget ovanligt. Förutom 200-serien så vet vi ju att en mängd av BSAs modeller tillverkas i Spanien av Gamo och numera så produceras en av ättlingarna till genombrittiska Theoben ända borta i USA.


I sitt ursprungliga utförande så är Tsar också saluförd med namnet M2 Sport FT och personligen så har jag inget som helst tvivel över att denna modell kan vara nog så kompetent som en vanlig Daystate, tillverkad i England.


Kanske till och med ännu lite bättre...

 
 
Ingen bild

Andreas

13 september 2016 19:55

ATAMAN är dyra, flera modeller dyrare än Engleska så tror inte det är för priset

 
Ingen bild

Silwer

14 september 2016 07:25

För Ataman är det ju begripligt en DS loga betyder mycket här i väst medans deras namn inte har nån säljkraft alls här.

För DS har jag inte en susning, de btgger inte produkten och den innehåller inte deras konstruktioner heller, dvs det är ingen Daystate på annat sätt än att de väl såklart sammarbetat med att piffa upp den aningen garageliknade ryska "förlagan" lite.

DS har inte bygt FT vapen på evigheter så det är möjligt att de anser det viktigt att se sitt namn på de tävlingarna igen.

Jag tror de flesta går i taket dels för utseendet jämfört säg vad DS gör för HFT tävlingar i designväg tex.
Men FT vapen som ska väga så lite som möjligt och var så ändamålsriktiga som det går är fula, se bara Styr 110 som exempel.

DEt påstås att slutkontrollen är rent anal på de här Atamanerna inna de lämnar tillverkaren och då de ju sen exportersd till DS för försäljning i västvärlden så borde det iaf i teorin bli en bra slutprodukt.

Personligen har jag aldrig gillat vad som görs i öststater och ryssland kring sånt här alls, löpande uppdateringar mest hela tiden och man undrar hur stora kvantiteter som byggs mest.

Jag hade nog velat ha iaf nåt av DS i den, som det är nu är det inte "outsourcing" som Johnny skriver utan en helt rysk produkt här, med regulator med ventilsystem mm helt Ataman.

Visst har det hänt förr Air Arms gamla Pro-Target eller då 10m bössa RN10 har vissa rötter i CZ även om den givetvis aldrig existerat utan AA, men det ger en löpande linje till dagens FTP900 pm man vill se det så.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards