Direktlänk till inlägg 11 september 2016
En underbar doft!
När det regnar och man sitter jour hemma så får man pyssla lite..
Som den skarpögde kanske noterade när jag visade min nya förstock till 1701 så var den oljad och inte lackerad, vilket var fallet med pistolgreppsplattorna. För att få samma finish på alla delarna så har jag därför putsat bort lacken på plattorna och därefter oljat dem.
Jag använde ett relativt grovt sandpapper på 120 för att avlägsna lacken, därefter så oljade jag en gång och finputsade vidare med 240 och 400 innan den slutliga oljningen.
Oljan som jag använder är en blandning av 2/3 kokt linolja och 1/3 balsamterpentin. Här är det viktigt att använda den kokta och inte den råa linoljan. Skillnaden finns i molekylstorleken där rå linolja torkar långsamt och inte är filmbildande. Kokt linolja torkar däremot och kan användas som ytskikt, dvs den är filmbildande. Kokt linolja är även polymeriserad genom upphettning till ca 200 grader och ger visserligen en sämre penetrering i träet men en betydligt kortare härdningstid. Den är tjockare och ofta lite mörkare än den råa oljan. Används också till tillverkning av oljefernissa och linoljefärg.
Kokt linolja (79 kr) och Balsamterpentin (65 kr) är mycket drygt.
Svensk kallpressad rå linolja är ljus och lättflytande och tillåter djup penetrering i träet pga låg viskositet, små molekyler och lång härdningstid (veckor-månader beroende på temperatur). Används till impregnering, mättning av trä, och till framställning av blymönjefärg. Den är helt ogiftig och säljs som livsmedel under namnet Linfröolja. På grund av den långa härdningstiden så undviker jag denna.
Terpentinet dunstar ur träet under torktiden och lämnar oljan kvar, det fungerar alltså som leveransmedel och det är därför även en avtorkad träyta känns kall i flera dagar efter oljningen. Till appliceringen så använder jag en smal målarpensel och det hela brukar gå snabbt och smidigt, samt - väldoftande. Viktigt att tänka på är att stryka tunna lager och att hellre skryka några fler lager.
När man slipar lackerad valnöt så blir ytan successivt allt mer askgrå till gråvit så förvandlingen som sker när man stryker på det första lagret med olja är alltid lika spektakulärt då valnöten formligen exploderar i lyster och blir skinande honungsgul.