Direktlänk till inlägg 31 augusti 2016
Den första riktigt stora kanonen !
Beeman R1 aka Weihrauch HW80 är ett vapen som verkligen tog plats - på många sätt.
En av de riktigt stora modellerna i fjädervapenvärlden, bokstavligt talat, är Weihrauchs legendariska modell 80 – ett vapen som faktiskt har varit i produktion ända sedan 1980! På många sätt så är detta jättelika och synnerligen konventionella gevär en betydelsefull milstolpe i luftvapenhistorien och dessutom med all rätt en ordentlig storsäljare.
Under 1970-talet så fanns det ett fåtal modeller på främst den amerikanska marknaden som särskilde sig igenom exceptionell prestanda, det var vapen som BSF-55, Feinwerkbau Sport, Diana 45 och inte minst den väletablerade Weihrauch HW35. Alla dessa gevär kunde skicka av lätta 177 diaboler med 700-850 fps.
En som noterade köparnas preferenser för dessa förhållandevis effektstarka vapen var Robert Beeman och han insåg att här skulle det kunna finnas en potential för en ytterligare ökad försäljning med ett mer totalanpassat vapen för de amerikanska entusiasterna. I samarbete med Weihrauch så tog man då fram Beeman R1, som i Europa blev känt som modell 80.
I grund och botten så är detta ett helt konventionellt fjädervapen med brytpipa, förutom att den har ett ansenligt format. Just enkelheten, robustheten och dess förmåga att generera duktigt med effekt gjorde den direkt till en hit och en given stjärna på 80-talets luftvapenmarknad. Saken blev dessutom inte sämre av att den hade ett ypperligt avtryckarsystem (”Rekord”), liksom en bra passning, finish och grundläggande kvalité.
Tidiga HW80 hade en förstock med tydlig razor edge, en typisk modenyck från 70-talet..
Formgivningen blev i grunden konventionell men med en del mer modebetonade detaljer, som efter tiden försvann, exempelvis deras ”razor edge” förstock på de tidigaste modellerna (precis som Feinwerkbau Sport) och en utpräglad Monte Carlo-kolv. På det hela taget så var utförandet mycket uppskattat, det var ett konservativt formgivet vapen utan konstigheter som blev tidlöst och internationellt accepterat på alla marknader. Nästan alla som var någon i luftvapenvärlden skaffade genast en HW80, alla från John Darling I England till Ian Galan på andra sidan Atlanten.
Av naturliga skäl så kom också modellen att förekomma flitigt i dåtidens luftvapenpress och det är ett sådant exempel som vi ska titta lite närmare på här i dagens inlägg.