Direktlänk till inlägg 10 augusti 2016
Skicklig marknadsföring !
Crosman Maximus - mycket värde för pengarna!
Som de flesta vet så har nya Maximus från Crosman blivit mycket populär, inte minst i skenet av sitt låga pris på motsvarande blott lite drygt 1800 SEK. Nu när modellen börjar bli etablerad så har Crosman därför gjort den högst logiska förändringen att man har avslutat produktionen för Discovery.
Igenom att skippa trästock, duel-fuel och lite andra detaljer så har man sänkt priset mellan USD 50-100 för i grund och botten samma vapen och då finns det inget skäl att ha kvar Discovery i sortimentet.
Det intressanta med den här rockaden är själva upplägget.
Först så lanserar man Maximus med buller och bång, man pekar på vilket enastående låg pris man har och talar om värde för pengarna. När den sedan tar av och börjar sälja fint – först då så fasar man ut Discovery och reaktionen i entusiastled blir mycket sparsam.
Hade man däremot lagt ner Discon och sedan presenterat Maximus så hade det blivit ett gnäll utan dess like och poängen med Maximus, dess låga pris, hade helt försvunnit i opinionsstormen och ett allmänt beklagande över att trästocken försvinner och modellen förbilligas.
Crosman har lärt sig att man ska börja med ett positivt budskap medan åhörarna är neutralt inställda, för det är ju alltid enklare att svälja en dålig nyhet när man redan har en god nyhet i magen. Hade man vänt på saken så hade man gjort entusiasterna missnöjda och då de då är negativt inställda så har de betydligt svårare att därefter ta till sig och uppskatta en bra sak.
Detta är en skickligt genomfört sortimentsförändring.
När vi ändå talar om Maximus så ska vi samtidigt kika lite på Toms blogg där han precis har avslutat sin utvärdering av detta spännande nya vapen, och detta med ett mycket gott resultat även på fulla 50 yards.
http://www.pyramydair.com/blog/2016/08/benjamin-maximus-part-5/