Airpang

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2016

Gyllene tider...

Av Johnny Ottosson - 1 augusti 2016 16:30



Billigare än någonsin..


   Air Arms S200 var bland de första riktiga lågprisvapnen, här en ovanlig Mk I med den udda förstocken.


Idag så hade jag en intressant diskussion med en annan entusiast om prisutvecklingen av vår hobby. Han hade nämligen hört att utrustningen har blivit allt billigare och var då nyfiken på min syn av det hela eftersom han själv övervägde att köpa en handpump, vilken han erinrade sig kostade ungefär lika mycket som för tio år sedan, då han senast köpte och ägde en sådan. Jag kunde emellertid bara hålla med honom om saken rent spontant. Faktum är att jag vill minnas att jag betalade strax under 2000 kr för min egen första handpump när jag köpte den 2001 och nu 15 år senare så förefaller de kosta ungefär lika mycket i absoluta pengar räknat.


Men..


Sedan så har ju lönebilden utvecklats och vi har ju överlag betydligt mer pengar i plånboken nu än för 15 år sedan och om man kollar på SCBs siffror så motsvarar 2000 kr år 2001 idag ett pris på 2493 kr och då är den ju i alla fall 5-600 kr billigare idag än på den tiden, trots att prislappen visar ungefär samma. Skillnaden stannar dock inte bara där, räknar vi mot arbetstid – alltså hur lång tid man måste arbeta för att köpa nyss nämnda pump så motsvarar 2000 kr istället hela 3066 kr!


I det perspektivet så har pumpen blivit rejält mycket billigare!


Kollar vi på vapen så köpte jag samtidigt en splitt ny FX2000DL för 5995 kr, vilket jag definitivt ansåg var ”mycket pengar” på den tiden. Idag hade det motsvarat 7473 kr bara räknat som pengar men 9192 kr jämfört med arbetstid. Nu kan man ju tycka att dessa 9200 kr är tämligen oförändrade eftersom ett motsvarande gevär idag (FX Airguns Royale 400, valnöt) kostar 9000 kr men då får man också räkna in att dagens Royale 400 rent tekniskt sett är ett bättre vapen än FX2000.


Här finns det dock en lite knorr.


   Dagens lågprisvapen är verkligen billiga..


Idag existerar det en marknad för mycket billiga PCP som inte fanns på den tiden. Ett lågpris-PCP som Snow Peak 900 kan idag köpas för 2500 kr, något som var helt omöjligt 2001. De första lågprisvapen som ramlade ut var S200 Mk I och BSA Spitfire vilka runt den här tiden betingade £249.


Kruxet var emellertid att det brittiska pundet var utstarkt just efter millennieskiftet med ett årssnitt (hos Forex) 2001 på 15.30 kr! Det kan man jämföra med dagens 11.71 efter Brexit eller lågrekordet 2011 på 10.10 kr. Dessa lågprisvapen kostade alltså i svenska pengar 249 x 15.30 = 3809 kr vilket omräknat till dagens pris blir 4748 kr vägt mot prisutvecklingen och 5840 kr jämfört med arbetstid. Det är inte vad vi kallar extremt lågpris med dagens utbud.


Ser man saken på detta sätt så är priserna verkligen i en mycket fin utveckling…


Sammanfattningsvis så skulle jag vilja påstå att vi upplever en mycket god tid i vår hobby just nu. Sortimenten är större än någonsin med ett mycket stort utbud av olika modeller samtidigt som att priserna är lägre än någonsin. Det är alltså inte så konstigt att många entusiaster har inte bara ett utan numera också flera olika PCP i sina garderober, något som var mycket ovanligt för 15 år sedan..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards