Airpang

Direktlänk till inlägg 31 juli 2016

Jaha?

Av Johnny Ottosson - 31 juli 2016 20:00



"En milstolpe !"


  Daystate Griffin


En gång i tiden när jag pysslade med krutvapen så letade jag efter en gammal pojkdröm, en Winchester bygelrepeter. Eftersom jag ville ha kikarsikte så letade jag efter en lite nyare modell, en så kallad Angle Eject (AE). Den serien av modeller hade ett vinklat utkast så att tomhylsan kastades ut snett uppåt men åt sidan, i alla fall i teorin. Detta skulle då göra det möjligt att använda kikarsikten, till skillnad ifrån de äldre modellerna som bara kastade ut tomhyslan rakt upp (och på kikarsiktet).


När jag höll på att leta efter ett bra ex så snavade jag ständigt över myriader av "commemoratives".


Detta var då diverse "limited edition" varianter som tillverkades till åminnelse av någon hövding hos de amerikanska urinvånarna eller någon annan känd profil ifrån sent amerikanskt 1800-tal. I praktiken så var dessa fabriksskapade "samlarobjekt" tämligen smaklösa skapelser med synnerligen amerikaniserad formgivning - alltså högglanspolerade klarlackade stockar prydda med nitar eller fransar och förgyllda mekaniker med simpelt präglade motiv från cowboy-filmernas värld.


Självklart så hade dessa tingeltangelpyntade versioner inget som helst samlarobjekt och mycket få vapenentusiaster, i alla fall här i Europa, uppskattade dem.


Ett annat fabrikat som gillar samma princip är dessvärre det annars så anrika Daystate. I tid och otid så kommer olika limited editions och nu var det dags för ytterligare en. Daystate har på sin FB-sida den senaste veckan puttat ut mängder med teasers om att de har något riktigt stort på G. En rejäl nyhet! När man sedan närmade sig lanseringsdatumet den sista juli så började man antyda att man skulle återknyta till något som man tillverkade förr i tiden men som inte längre ingick i den nuvarande produktionen.


Givetvis så gick spekulationerna vilda, något helt nytt?


Kanske en ny Huntsman i gammal god anda?


En Daystateversion av Brocock Compatto fast med trästock?


Spänningen var stor..


Så, vad blev det...


Jo, deras första helt mekaniska tävlingsvapen på sisådär 15 år.


That's it!


Man kallar modellen Griffin och berättar stolt att detta är ett helt mekaniskt tävlingsgevär för F/T-HFT och av den anledningen så betingar det hårresande £1500, eller jämnt skägg med en FX Airguns Impact (apropå nyskapande). 


Jag gillar Daystate, de är (ibland) tekniskt nydanande, de bryter ny mark med sin integrerade elektronik men vad man också gör är att man besmutsar sitt varumärke med dessa idiotvarianter av "limited edition". Nä, Daystate känns lite som i en nedåtlutande formkurva just nu. Först de apfula Wolverine C och deras bullpups Renegade/Pulsar men nu också en strid ström av udda "commemoratives", varav Griffin är den senaste i raden.


Än så länge så har vi dock modeller som Huntsman Regal, Air Wolf och Air Ranger men börjar man fasa ut dessa, som det ryktas om, då är det nog bud på att man riskerar att följa efter Theoben ner i backen. För, Daystates är inga billiga vapen - på något sätt. Ska man kunna hålla den prisbilden så gäller inte bara funktion, finish och kvalité utan även en vettig formgivning.


Samt, inga smaklösa commemoratives med högglanspolerad grå laminat och grådassig metallfinish..

 
 
Ingen bild

Silwer

31 juli 2016 20:56

Jadu känner jag dig har du säkert räknat rätt sen de hade en helmekanisk bössa som FT.

Folk ropar dock just efter mekaniska bössor och vissa är helgalna just efter DS specialare som otroligt altid med säljer.

Som ägare av en elektronisk DS ser jag inte direkt fördelen här men jag gissar att DS aldrig helt övertygat med de elektroniska bössorna helt efter månag problem inledningsvis som ständigt tas upp igen som fakta.

Jag har varit förvånad att de inte haft en mekanisk lite billigare regulerad FT mässig bössa på så lång tid, MK4 target tex elektronisk är ju mesyt HFT, och gamla Gp börjar ju bli gammal.

De är et litte företag och har sålt vad de tillverkar genom åren, men som sagt med en del plumpar i protokollet med MVT vapnen jag trode de skulle få lägga ner för.

Jag gilar inte DS som tillverkare då de alltid ska ha kontroll själva över vad jag köpt, men jag gillar produkterna.

 
Ingen bild

Silwer

31 juli 2016 21:00

FX har inte förmåga at tillevrka nåt på denna nivån,och har bar visat upp misslyckanden här.

DE är inte för nåt sånt här alls, de tog självmord om de försökte skapa en Steyr, så det kommer inte hända.

Jag känner mig ointresserad om att se sånna jämförelser öht

 
Ingen bild

Superbee

1 augusti 2016 00:31

Skulle hellre äga Daystaten än en FX impact.

 
Ingen bild

Fonky

1 augusti 2016 10:26

Jag också.
Btw Är det bara jag som inte gillar silverringar och svart sikte?

 
Ingen bild

Deja

1 augusti 2016 17:18

Fx impact över lowtech DS vilken dag som helst.

 
Ingen bild

PeterÅ

1 augusti 2016 19:29

Förstår att du aldrig sett ett Winchester Commemorative Legendary Frontiersman Johnny...detta med många flera Commemorative är riktigt fina vapen faktiskt.När det gäller PCP så håller jag mig till FX suveräna vapen,vapen som Royale och Typhoon.Finns nog inga andra PCP som håller så hög kvalitè rakt igenom,och ej att förglömma MADE IN SWEDEN.

 
Ingen bild

Silwer

2 augusti 2016 09:00

FX.Helt vanliga mellanklassvapen av enkel design och bra kvalitet, inga toppgrejor, ni lurar er själva för at ni aldrig provar annat.

De är för USA det är övertydligt idag med de modeller som finns, de har försökt gjort med tekniska lösningar för Europa tex men floppat på det ena eller det andra viset.

Det blir inga tävlingsbössor på allvar med de priserna och den priduktionsnivå FX har, det är då säkert.

Och som sagt vill de inte ha det så heller då de har en nich här där de kan sälja så varför ge sig på nåt man inte klarar av.

Nu börjar nog nån gapa om sånt där jöns BR i USA på 75m mm, det är ingen som bryr sig i sån skit iaf.

Nu inet sagt at DS är bäst, de är mindre och har sin nich de med, de är dock ganska komplicerade vapen att montera och få rätt jämförelsevis.

 
Ingen bild

dano_swe

3 augusti 2016 01:24

Jag tycker Daystate Griffin är superläcker. Innovativ? Nja.

 
Ingen bild

Silwer

3 augusti 2016 15:48

DS mekaniska vapen är inte nån form av urgammalt skit utan de är bra med bra trycken mm och snåla på luften.

MEN jag förstår här saken, det här är imo väl dyrt trots att kvaliteten är super troligen och kolven vacker.

De har lagt ner MK4an så en MK5 bör väl komma hoppas jag, det är elbössornas grund, idag har de väl bar Pulsar kvar och Airwolf på väg att utgå.

Pulsar är ju skitful, de gjorde en mekanisk version där för lite mindre pengar har jag sett, men jag vet inte begriper mig inte på bullpruttar.

Iaf specialversioner från DS i nummrerade antal kommer komma fler då de otroligt alltid säljer, en del är slaviskt följare av DS, tro mig.

För mig var det mest att köpa en elbössa och se vad det egentligen var för nåt, ingen visste här och få kunde tänka sig en, nu vet jag och jag kunde köpt nåt annat tex en Steyr Hunting, skitful men bra beprövad.

Jag har gjort en hel del med min DS och det utan fabrikens välsingelse, de är imo väldigt hemmablinda och verkar ignorera marknad nånstans annars än då USA förstås med sina .303

Men produkten är bra, inget jävla slarv som jag set på många andra håll, jag har heller ingen toppmodell på nåt sätt utan en FX kan lätt kosta mer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards