Airpang

Direktlänk till inlägg 20 juli 2016

Antal skott på fyllningen..

Av Johnny Ottosson - 20 juli 2016 17:30



Spridning och träffbilder !


  En typisk mätning i kronograf som här visade 30 skott inom 28 fps som spridning.


Antalet skott på en fyllning intresserar av naturliga skäl de flesta som är nyfikna på ett PCP, inte minst eftersom många PCP kan vara ansträngade att fylla om ifall man använder en handpump till detta ändamål. Problemet för dessa spekulanter är att det antal skott som tillverkaren anger sällan stämmer överrens med det antal som man kan läsa om för respektive vapen hos fristående testare eller hos andra ägare.


Många som prövar vapen, exempelvis undertecknad, sätter upp en ram för inom vilken spridning i en följd som skotten ska ligga för att "räknas" som "bra" skott. Hur stor spridning som denna ram utgör är lite varierande ifrån person till person men de flesta brukar vilja se "bra" skott som sådana vilka ligger mellan 20, 25 eller 30 fps spridning.


Varför gör man då detta?


Jo, tanken är att få en gemensam referensram, eller i alla fall en konsekvent sådan. Ungefär som när biltestarna förr i tiden angav 0-100 km/h bland sina testfakta, när alla gjorde så då blev det en typ av gemensam referensram. Att sedan testet i sig själv inte hade någon konkret verklighetsförankring, utom möjligtvis vid rödljusrace, var en helt annan sak.


Samma princip med spridningen ifrån skott till skott...


Tanken är ju alltså själva referensramen, inte att förväxla med att de skott som faller utanför den uppsatta ramen skulle vara helt oanvändbara. Skjuter man på ett begränsat avstånd så upptäcker man förmodligen ganska snabbt att man i praktiken har betydligt fler fullt användbara skott tillgängligt än vad en kronografmätning påskiner.


Som ett exempel på detta så sköt jag över 20 uppmätta meter häromdagen och enligt min kurva ovan så borde jag ha 30 bra skott, sedan dalar jag långt bortom 30 fps spridning. Ändå så fick jag 50 bra skott i verkligheten och som synes så är det inte helt lätt att se vilka skott som var bortom 30 fps eller vilka som var inom.


  Tavla 1 med skott 1-25


  Tavla 2 med skott 26-50


Slutsatsen är att avståndet blir synnerligen viktigt för bedömningen om huruvida skott utom den ideala spridningen ska kunna anses som bra, acceptabla eller inte. I mitt eget fall så kan jag notera en något lägre träffbild på skotten bortom de första 30 st liksom att grupperna öppnar upp något, förmodligen på grund av en ökad avdrift i sidled. Hade jag nu skjutit på ett längre avstånd än dessa 20 meter så hade sannolikt skillnaden i träffbilder mellan skotten inom spridningen och utom spridningen blivit ännu större.


Slutligen så vill jag åter igen rekommendera Gaylords fortsatta utforskande av Maximus som verkar mer och mer lovande. Där kan man även jämföra resultaten med mina egna träffbilder ovan, skjutna med LW-pipa och hans - vilka emellertid är skjutna på ett par meter längre avstånd (23 meter vs 20 meter):


http://www.pyramydair.com/blog/2016/07/benjamin-maximus-part-4/





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards