Direktlänk till inlägg 11 juli 2016
The Supersport !
Undertecknad på en tävling i början av 2000-talet med en .22 BSA Supersport Carbine
En av de mest arketypiska fjäderluftgevär som existerar torde ju vara BSAs klassiska Supersport, ett prisvärt vapen som har varit en fantastisk storsäljare för BSA under tre decennier. Upprinnelsen till Supersport var att BSA gick dåligt i början av 1980-talet med ett flertal modeller i sortimentet vilka var dyra att tillverka men som inte kunde säljas med en tillräckligt hög prislapp för att generera vinst till företaget. För att lösa problemet så satsade man på ett rejält omtag och beslöt att så sakta att fasa ut den åldrade Airsporter-serien, vilken även inkluderade Mercury-varianterna. Det första resultatet av den här omdaningen var lanseringen av Supersport under våren 1986.
BSA Supersport Custom var en tidig underversion som utrustades med Maxigrip och en Monte Carlo-stock.
Konstruktivt sett så hade Supersport sina tydliga rötter stadigt förankrade i den dåvarande BSA Meteor, vilken hade varit i produktion ända sidan 1959 med samma grundkonstruktion. Det man gjorde nu var helt enkelt att höja kvalitén två steg och formatet ungefär ett och ett halv nummer. Svårare än så var det faktiskt inte och kryddat med ett bättre avtryckarsystem så blev Supersport en potent aktör under slutet av 1980-talet som direkt vann köparnas gillande, inte minst för sin stora prisvärdhet när introduktionspriset var låga £85.
Trots en enkel konstruktion så var Supersport ordentligt välbyggt relativt dess enklare lillebror Meteor. Detta var ett vapen med en helt annan nivå av finish, passning och materialkänsla än den tämligen skramliga Meteoren och detta förstärkte tydligt känslan av ett "riktigt" luftgevär, främst riktat mot vuxna entusiaster.
Min egen .22 BSA Supersport med Simmons 4/32 Ao och Sportsmatch fästen.
Precis som alla andra vapen från BSA så förekommer också Supersport med olika Marks ("Mk"), som kännetecknar generationer av vapnet med olika skillnader i detaljutformning och utrustning. Den första Supersport Mk I tillverkades bara de två första åren och är därför relativt sällsynt, den förkrossande majoriteten av tillverkade Supersports fram till 2012 tillhör sådeles Mk II. Skillnaden är att de sistnämnda har en pistongsleeve, alltså ett löst foder inuti pistongen, liksom ett förstärkt länkage mellan pipblocket och anspänningsskenan. De Supersports som har tillverkats efter 2012 är delvis av en annan konstruktion med en del detaljer och konstruktionslösningar lånade från ägaren Gamo. Fortfarande så är emellertid en ny Supersport SE att anse som en "riktig" Supersport och inte allså så förändrad från originalet som exempelvis Meteor, vilken ju blott har namnet gemensamt med föregångarna.
Den ursprungliga Lightning, här i ett senare utförande med laseretsad stock
Ett par år in på produktionen så breddade BSA sitt Supersport-sortiment med en modell som man enkelt nog kallade Carbine. Det var då en vanlig Supersport men försedd med en 14 tum kort pipa och en liten slank pipvikt istället för originalets 18 tums långpipa. Denna version visade sig genast vara populär och som ett resultat av denna uppskattning så presenterade man 1997 en systermodell till Supersport/Supersport Carbine som man benämnde Lightning.
BSA Lightning XL är på många sätt den optimala Supersport och det fulländade fjäderluftgeväret för jakt
BSA Lightning hade en ännu kortare pipa på blott 10 tum men den utrustades i gengäld med en rejäl fast monterad ljuddämpare som maskerade en hel del av pipans verkliga längd, eller snarare brist på detta. Det här vapnet blev utan tvekan den populäraste inkarnationen av Supersport och på grund av detta så vidareutvecklade man raskt konceptet ännu längre med den reviderade Lightningmodellen XL, som fick en lite modernare design. Båda varianterna på Lightning tillverkades och såldes emellertid sida vid sida under en lång rad av år.
Så, hur känns det dock att äga och använda dessa vapen?
Förutom den lite elaka förklaringen att Lightning fick namnet eftersom den - liksom blixten - aldrig träffade på samma ställe två gånger så finns det faktiskt fog för anklagelsen att dessa vapen ÄR en smula svårskjutna. Det handlar trots allt om relativt lätta vapen med förhållandevis hög effekt och detta är en kombination som hos fjädervapen alltid innebär en viss tröskel i skjutbarheten. Potenta fjädervapen med hög effekt i relation till sin vikt kräver helt enkelt erfarenhet och skicklighet av skytten för att prestera sitt bästa.
Exakt hur svårskjutet respektive vapenindivid är beror emellertid till stor del på vilken drivkälla som används. Förutom den vanliga UK-versionen som ger strax under 16 joule, så finns dessa vapen även som FAC eller Export och det betyder lite drygt 20 joule. För den svenska marknaden så såldes de även som 10 joule och då användes i regel en helt annan slagfjäder liksom att man utelämnade drivkällans tophat (främre fjäderstyrning med extra vikt).
BSAs tophat ökar både effekt och rekyl..
I sitt brittiska utförande som uppgav BSA att vapnet klarar 260 mps för kaliber 177 med 170 mps för kaliber 22 och 160 mps med kaliber 25. Som Export handlade det om angivna 290, 210 respektive 180 mps. De fysiska dimensionerna angavs till 107 cm och 3000 gram respektive 97 cm samt 2700 gram för gevär och karbinvarianten.
Generellt sett så är en grövre kaliber och ett lägre effekuttag mer förlåtande och en UK-version med kaliber 22 är avsevärt mer lättskjuten än en 177 som FAC/Export.
Oaktat vilket så är detta ändå i grunden relativt "sprattiga" och krävande vapen att skjuta eftersom de är förhållandevis lätta och dessutom byggda med en tung pistong och en grov slagfjäder. För att hålla ordning på optiken så finns det ett ypperligt rekylblock som tillval, vilket man skruvar fast bakom kilbasen för att utgöra ett stöd åt kikarsiktesfästet, jag vill minnas att det heter 18-1178 (draget fritt ur minnet). Utan detta rekylblock så får man nästan alltid problem med att kikarsiktesfästet rör sig av vapnets rekyl då kilbasen är grunt skuren i cylindern. Vissa varianter av Supersport exempelvis Custom och Lightning hade Maxigrip kilbas som standard vilket naturligtvis underlättar kikarsiktesmonteringen avsevärt.
Ett original rekylblock gör underverk!
Avtryckarsystemet är dugligt men inget att direkt lovprisa, de flesta skyttar kan lära sig att hantera det och man får hela tiden komma ihåg att modellen är byggd som ett biligt universalgevär med viss tonvikt åt skadedjursjakt på korta avstånd. Det är alltså inget precisionsvapen för skytte över 50 meter eller andra mer krävande användningsområden. I skenet av detta så tycker jag att avtrycket är helt okej, dessvärre så har det dock ofta en antibear-trap inbyggd vilken med fördel kan avlägsnas. Säkringen är lyckligtvis helt manuell och av typen shotgun vid sidan av höger cylinderfot.
Blånering, passning och övrig finish är också acceptabel eller rent av bra för prisklassen men åter igen inte på samma nivå som exempelvis Air Arms eller (brittiska) Webley & Scott. Dessa BSA är byggda för en budget och det märks naturligtvis här även om det inte är störande. Samma sak kan man säga om stocken, en enkel rejäl bokstock som tyvärr har förfulas de senare åren på grund av en tafflig laseretsning. En prima bakkappa av tjockt gummi ingår.
Enkel, robust och effektiv - Supersport är ett rejält och traditionellt luftgevär!
Sammanfattningsvis så är det svårt att inte gilla Supersport, dess tillkortakommanden till trots. Det är ett prisvärt vapen och - inte minst - ett roligt vapen. En entusiast förkunnade kort att den är "rock n' roll" och det är nog inte en dum beskrivning, trots allt. Det är fjäderluftvapnens motsvarighet till motorcykelindustrins Triumph Bonneville från slutet av 1960-talet - det är ett äkta vapen på ett helt okonstlat sätt, tidlöst och ärligt. Modellen formligen sprudlar av äkta primitiv fjädervapenkänsla, men i positiv mening.
Är man fjäderfantast och man vill ha ett genuint fjäderluftgevär med mängder av traditionell känsla men ändå en modernt funktionell allroundbössa så kan Supersport utan tvekan rekommenderas. Det kommer inte att bli det gevär i din samling som har den bästa praktiska precisionen, den kommer inte heller att vara geväret med högst anslagsenergi men mycket talar för att det kommer att bli det gevär som du använder allra mest.
Supersport är helt enkelt ren rå karisma och en underbar känsla - för rätt entusiast!
