Airpang

Direktlänk till inlägg 5 maj 2016

Faran med att underskatta...

Av Johnny Ottosson - 5 maj 2016 10:00


Vikten av bra projektilfång!


  Ett skott i hjärtat - nästan..


Äntligen vackert vårväder och då var man naturligtvis tvungen att rasta bössan lite. Precis som många andra entusiaster så är jag till stora delar en urban skytt, jag skjuter alltså hemmavid eller på andra platser i omedelbar närhet av mänsklig bebyggelse. Den typen av skytte ställer två områden i fokus - att inte störa sina medmänniskor och att inte riskera att skada dem. Skjuter man på platser där det inte finns tillräckliga avstånd innan projektilen träffar något som inte får bli träffat så måste man försäkra sig om bra projektilfång!

 

Det kan låta självklart, naturligtvis, men faktum är att de som skjuter på mindre tomter, inomhus eller liknande använder ofta vapen med låg till måttlig anslagsenergi. Skjuter man med mindre anslagsenergi så finns nämligen alltid en klart större risk att man underskattar sina projektilfång och dess förmåga att fånga upp ett ströskott eller ett genomslag i det verkliga målet. Många skyttar tänker dock att X antal joule inte är så mycket, så nog borde väl en kartongskiva stoppa bra etc..  Detta är precis lika dumt som farligt.

 

  Där ser man - ett genomslag!


 

För att illustrera saken så kombinerade jag nytta med nöje och offrade en prima majsburk. Dessa små konservburkar för mindre mängder grönsaker är korrugerade och därmed förbluffande godsstyva, de kan dessutom enkelt och billigt anskaffas så att alla och envar kan testa dem i verkligheten. Sagt och gjort så ställde jag upp en dylik tomburk på 25 meters avstånd och besköt den med en liten lätt JSB RS som lämnade mynningen med 8 joule ME. Det gröna hjärtat fick agera målpunkt och träffen tog nästan helt perfekt, bara en hårsmån lågt.

 

  Resultatet av drygt 20% under licensfri gräns!


 

Då burken var fristående så flög den i en vid båge bakåt och jag utgick därmed ifrån att jag inte hade fått genomslag. Personligen så kände jag det tveksam om jag skulle kunna komma igenom EN sida av burken så två sidorbetraktade jag som uteslutet på ett så pass lång avstånd för denna måttliga anslagsenergi.

 

Ja, ni ser hur enkelt det är att underskatta.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards