Airpang

Direktlänk till inlägg 31 mars 2016

Enough?

Av Johnny Ottosson - 31 mars 2016 10:00



Lagom är bäst!


  Skytte inomhus är en stor tillgång för den urbane luftvapenfantasten som skjuter året om..


På FB så fick jag i dagarna frågan varför jag inte skjuter mer med riktiga luftvapen och inte bara licensfria. Ett sådant påpekande öppnar naturligtvis dörrarna för en lång rad olika resonemang runt saken som sådan.


För min egen del så handlar det mycket om effektivitet - jag vill få ut mesta möjliga av minsta möjliga och det är överlag ett tankesätt som ofta kommer igen i många av mina olika val, både när det gäller fordon såväl som boende och liknande.


Så precis som att 70 km/h är en väl avvägd hastighet när man ställer energiförbrukning relativt restid så är 10 joule (eller strax därunder) en mycket bra kompromiss mellan räckvidd, skottverkan, ljudnivå, luftförbrukning och alla andra tänkbara variabler. Till detta så kommer också friheten som en bonus, ett licensfritt vapen är ett vapen med generösa förmåner som vanliga krutvapen inte alls åtnjuter när det handlar om skjutplatser, kostnadsbild och lagstiftning. Jämförelsen blir lite som mellan en elcykel och en moped och ni kan säkert gissa var jag står i en sådan valsituation.


Om jag nu skjuter 10 joule så får jag en räckvidd på kanske 25-30 meter utomhus och möjligtvis ytterligare tiotalet meter inomhus. Det kan naturligtvis låta kort men med handen på hjärtat – hur ofta har man möjlighet att regelbundet skjuta över längre avstånd än detta, året om?


Inte jag i alla fall.


Jag värderar nämligen att skjuta ofta och när jag vill, det betyder att en stor del av skyttet måste ske inomhus på grund av vårt stundtals bistra klimat. Nu är jag i lantbruksbranchen och jag tror att jag har bättre möjligheter att komma över stora ytor inomhus än vad som är fallet för gemene man, exempelvis då maskinhallar, silos och liknande. Trots detta så är det ytterst sällan som jag kan disponera uppvärmda inomhusytor på längre än trettiotalet meter på ett enkelt och smidigt sätt. En konsekvens av detta blir då att om jag ändå bara kan skjuta över 15-20-25 meter eller liknande så räcker 10 joule mer än väl, rent praktiskt.


  Det är över de stora fria ytorna som dagens potenta PCP kommer till sin rätt..


Tyvärr så blir man ofta drabbad av oförstående utomstående, främst då nybörjare till hobbyn, som undrar varför jag inte skjuter med de PCP som jag ju ändå har helt legalt på licens och med anslagsenergier uppåt 70 joule. En stor del av förklaringen är just ytorna, eller bristen på dessa. Att skjuta ett PCP med kaliber 25 och 70 joule på 15 meter känns lite som att köra en Ferrari inom ett parkeringshus. Visst skjuter jag gärna den typen av vapen också, förutsatt att jag tar mig tid att åka till en lämplig skjutplats där den här typen av vapen kommer till sin fulla rätt.


Det är jättekul att skjuta dunderbössa också, javisst – men inte varje dag och överallt. Den typen passar på de fria ytorna och de öppna vidderna där dess suveräna räckvidd kan utnyttjas maximalt. På sådana platser så kan jag leva med en högre ljudnivå, en dyrare ammunition och ett otympligare format. Där, men inte i vardagen.


Det jag vill göra är därför att uppmana alla som inte har ett bra vapen under 10 joule att skaffa eller pröva ett sådant. Den typen av vapen och den tillgängligheten till skyttet som dessa medger har ett stort värde som man lätt missar om man målar in sig i ett hörn med en vapengarderob som bara består av mer potenta vapen.


Less is more!



 
 
Ingen bild

Fonky

31 mars 2016 13:05

Yngwie håller inte med ;)
https://m.youtube.com/watch?v=QHZ48AE3TOI

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards