Direktlänk till inlägg 16 mars 2016
Kvävgas!
Bra men kanske inte så praktiskt
Jag fick häromdagen ett mail med funderingar runt alternativa drivgaser till PCP förutom den traditionella andningsluften. Generellt sett så ska man alltid vara synnerligen försiktig och restriktiv med att använda andra eller okända gaser som drivmedel i PCP. Det finns emellertid ett alternativ som fungerar och detta ska vi titta lite på idag.
Det enda alternativ till vanlig andningsluft som man kan använda är kvävgas. Denna gas är naturligtvis dyrare och svårare att komma över än vanlig andningsluft men den har i gengäld en del intressanta egenskaper. Den vanliga andningsluften består grovt räknat av 78% kvävgas och 21% syrgas, samt diverse mindre spårgaser, främst argon.
Om man då tar bort syrgasen ur andningsluften så får man kvävgasen. Det första som händer då är att man påverkar densiteten, kvävgasen är lättare än andningsluften och bör därför teoretiskt sett kunna ge något högre effekt ur ett PCP - även om jag själv aldrig har sett några konkreta och pålitliga mätningar på detta.
Nästa intressanta och mer påtagliga egenskap är att kvävemolekylen är större än motsvarigheten för luft och det betyder att den har svårare att smita ut om det finns någon minimal läcka någonstans i vapnet. Det är främst detta som lockar fordonsfantaster till att fylla sina däck med kvävgas istället för vanlig luft.
Slutligen så innebär avsaknaden av syre att packningar bör kunna hålla längre, vilket inte heller är så dumt.
Det finns alltså en del fördelar med kvävgas men om dessa verkligen motiverar kostnaden och inte minst svårigheten att hitta kvävgas just trycksatt till önskad tryck och därmed användbart till PCP är mer betydligt mera tveksamt.
I morgon: Ännu en klassisk, bra och bortglömd fjäderbössa från förr.
