Direktlänk till inlägg 18 december 2015
Luftförbrukningen?
Fartomställaren - använd av få men krånglande för en del..
Idag så blir det ännu en fråga som kan ha lite allmän karaktär så därför blir även denna ett eget inlägg.
Tjena Johnny!
Några frågor igen:
Drar ett japan-kit avsevärt mycket mer luft i min Fx Royal 300 förhållande till standard?
(Licensfritt utförande)
Hur påverkas mitt gevär om jag skruvar in hammarfjädern i bott?
Vart sitter transferporten på Royalen? Behöver blocket klyvas för att nå strypning?
Om strypning tas väck, hur påverkar det luftkonsumeringen?
Trevlig dag!
Om vi börjar med luftförbrukningen så brukar man som en gammal tumregel säga att skillnaden är ungefär tre gånger, allt annat lika och förutsatt kaliber 22. Får man 100 skott på 10J så bör man få ca 30 skott på full effekt. Vill man beräkna antalet mer noga så krävs det en kronograf.
Det man gör då är att man adderar ihop den totala mängden anslagsenergi som vapnet presterar inom önskad spridning vid den aktuella effekten och sedan dividerar man resultatet med den effekt man önskar omjustera mot. Utfallet då blir det förväntade antalet skott.
Exempel: Mitt vapen ger 8 joule och jag får 30 skott inom den önskade maximala spridningen. Vapnets samlade effekt blir sålunda 240 joule. Hade jag nu valt att justera upp till 10 joule så hade mina 30 skott istället blivit 240/10=24 skott. Hade jag däremot justerat ner till 5 joule så hade jag på motsvarande sätt fått 240/5=48 skott.
Detta är inte helt exakt men i de flesta fall så stämmer det förbluffande bra med verkligheten. Vissa variabler måste man emellertid betänka, exempelvis att om man ändrar piplängd eller någon annan viktig parameter så faller kalkylen.
Om man avlägsnar en strypning så får man betydligt högre anslagsenergi, vanligtvis ca 4 gånger så hög (vilket dock kan variera beroende på kaliber, piplängd etc). Luftförbrukningen ökar som tidigare har nämnts ca 3 gånger men ljudnivån kommer också att skena dramatiskt, vilket jag dock inte har några konkreta övergripande siffror över.
Om man ökar förspänningen på hammarfjädern så händer det en hel del saker eftersom detta är en viktig variabel i vapnets hela setup. Ökas förspänningen så öppnar ventilen tidigare i kurvan och den sista delen av kurvan blir obrukbar. En högre förspänning på ett självregulerande vapen fungerar alltså bäst med ett högre systemtryck då dessa två variabler balanserar ut varann.
De mindre uppenbara sakerna som händer är att rekylen blir skarpare eftersom man ger hammaren en högre levande kraft när den frigörs, även avtrycket kan på en del konstruktioner förändras så att det måste justeras om. Risken för återstuds av ventilen ökar också, vilket leder till ett större slöseri med luften.
Generellt sett så försöker tillverkarna undvika hög hammarfjäderförspänning eftersom det tenderar till att ge mer nackdelar än fördelar. Vapnen ifrån FX Airguns har exempelvis en väldigt låg förspänning vid anspänningen och ingen alls när vapnet inte är anspänt. Detta kan man påtagligt notera om man vänder vapnet fram och tillbaka då hammarfjädern ligger helt lös inuti vapnet och "skramlar" runt. Daystate kör med sin Harper-ventil för att minska bieffekterna av hög hammarfjäderförspänning och Crosman har på sina tävlingvapen en utifrån justerbar längd på själva hammaren för att man ska kunna nå fördelarna av högre hammarfjäderförspänning utan att faktiskt behöva förspänna hammarfjädern hårdare.
Lösa transferportar kan finnas i massor av olika storlekar
Systemtryck, hammarförspänning och flöde (=transferportens storlek etc) är de tre viktigaste variablerna för vapnets setup. Det är inställningen av dessa tre faktorer som helt avgör vapnets uppträdande, dess effektutveckling, luftförbrukning, ljudnivå, spridning ifrån skott till skott mm.
Det är därför viktigt att man inte justerar om en enda av dessa utan att vara uppmärksam på om de andra två också kanske måste förändras för att vapnet ska fungera harmoniskt igen och vara i balans. Eftersom man har tre detaljer att påverka så är det därför också lätt hänt att man "skruvar bort sig" så man bör vara uppmärksam och notera alla inställningar innan man justerar om något. En krongraf är också ett oundgängligt hjälpmedel, utan en sådan så skruvar man helt i blindo och arbetet blir fullkomligt meningslöst.
Transferporten på Royale-baserade vapen sitter inuti själva blocket, det är alltså inte någon lös dysa som hos en del andra konstruktioner (typ FX2000). Det kan dock finnas stryphylsor inuti transferporten (som på gamla Cyclone) för vissa varianter av Royale (de utan fartomställare), dessa kan vara i plast eller härdat stål, beroende på marknad.
Med lösa dysor så kan man enkelt experimentera igenom att skifta storlek och därefter kunna återställa vapnet. Man kan köpa olika strypta dysor och sedan borra fram dimensioner som egentligen inte existerar om man verkligen tycker det är roligt att finlira, såsom jag gjorde på min egen Crosman 1701 o Challengern.
Att däremot sätta borren i själva blocket på en Royale kräver emellertid att man tänker efter mycket noga innan. Gör man fel så sitter man där och lösa block är både dyra och en smula krånliga att komma över. Generellt sett så bör man inte ge sig på att borra block själv utan gedigen kunskap om vad man vill uppnå och erfarenhet/utrustning för att verkställa arbetet korrekt.