Airpang

Direktlänk till inlägg 10 november 2015

Väsentligheter?

Av Johnny Ottosson - 10 november 2015 18:30


 

Vad är nödvändigt?


  Visst är det en trevlig skapelse?


En läsare hörde av sig och frågade om nya FX Airguns Impact var ett bra köp och om alla dess finesser verkligen var nödvändiga. Själv så har jag inte skjutit någon Impact och har väl egentligen inget att tillföra funderingarna i sak men huruvida alla dess finesser är nödvändiga eller inte torde ändå vara tämligen relativt.

 

Är det till exempel nödvändigt med en motorcykel som gör 300 km/h eller ett armbandsur som missa en halv sekund på ett år? Kanske inte i praktiska termer men ändå säljer Kawasaki sin H2-serie och Casio sina MR-G till förbluffande stora kundgrupper, sina prislappar till trots.

 

Impact är också en haloprodukt, ett showcase för tillverkaren som visar vad denne förmår att kunna skapa utöver de basmodeller som utgör ryggraden i respektive tillverkares sortiment – flaggskeppsmodeller helt enkelt på hederlig svenska. Det är lite så man ska se dem, prestigeprodukter för den hängivne entusiasten för vilka finesser och ultimata prestanda har ett egenvärde för sig självt.

 

Jag tror inte att alla ägare till Impact kommer att byta kalibrar fram och tillbaka, eller justera om hammarförspänning, transferportsstorlekar och regulatortryck på daglig basis. Troligtvis så fungerar många av dessa finesser i verkligheten ungefär som fartomställarna på Cyclone/Royale-serien, det är ju kul att de finns, någon kanske använder dem ibland men för de stora flertalet så finns de bara där i all tysthet utan att ägaren begagnar sig av dem i praktiken.

 

Sedan så ser jag att Impact är en mycket genomtänkt produkt med löstagbar tub, takedown-funktion, vettig ergonomi för repetering och övrigt handahavande etc. Det är säkert ett helt utmärkt vapen, som det anstår tillverkaren.

 

Jag tror emellertid att det kan finnas en marknad för en enklare version på samma koncept, alltså ett chassiebyggt vapen helt i metall utan en egentlig stock och vars pistolgrepp är kompatibelt med en given standard (AR/22XX etc), med takedown-funktion men kanske ett enklare utförande utan alla obskyra finesser. Detta intresserar mig mer än innevarande premiärprodukt.

 

Vem vet, kanske håller FX Airguns på med att till sist skapa sig ett helt eget formspråk?

 
 
Ingen bild

-Jonas-

13 november 2015 18:40

Hm...Går det att skruva av tuben utan att släppa ut luften först?

 
Ingen bild

Patrik

14 november 2015 15:59

Det går att skruva ur tuben när den är full, det pyser lite bara.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards