Airpang

Alla inlägg under oktober 2015

Av Johnny Ottosson - 1 oktober 2015 08:00




 

Alla dessa bullpups..

 

 

 


2010-talets luftgevär är långt ifrån farfars Diana


Med anledning av Teds presentation av FX nuvarande bullpups liksom det faktum att Impact nu står för dörren på ett lite mer konkret sätt så har jag fått ett par önskemål om reflektioner runt just bullpups. Med handen på hjärtat så tror jag dock inte att jag egentligen har så mycket att tillföra, även om ämnet som sådant är hett just nu. Min egen erfarenhet av FX olika bullpups begränsar sig till Bobcat och Wildcat allena och den sistnämnda har jag inte ens skjutit utan bara hållit i händerna. Nya Impact är - för oss alla - i nuläget ett helt oprövat kort.


Mina spontana reflektioner utifrån är dock dessa..


Precis som Ted konstaterade i sin video så känns Bobcat i skenet av de nyare modellerna som lite av en nödlösning, något att mata marknaden med i väntan på de mer egentliga svaren på marknadens efterfrågan av bullpups. Man gjorde helt enkelt bästa tänkbara bullpup av Royale-blocket och det gjorde man ju bra i sak. Rivalen här är ju Wildcat, vilken som bullpup räknat, förefaller som ett mera optimalt val. Hade jag själv valt en bullpup så hade jag helt klart intresserat mig mer för Wildcat än Bobcat.


  Bobcat var först ut i FX Airguns lineup av bullpups, här en Mk 2


En av de främsta företräden som Bobcat har före Wildcat är närvaron av en fartomställare, vilket för oss in på konceptet av fartomställare i allmänhet - nya Impacts fartomställare lär ju ha inte mindre än sju inställningar. Under de gångna åren så har jag själv haft vapen med olika fartomställare, vissa bättre och andra sämre. Det gemensamma med dem alla är dock att jag sällan eller snarare aldrig har använt dem. Så verkar också vara fallet med de flesta entusiaster som jag har talat med om ämnet - man har en fartomställare men man bryr sig inte om den eftersom man inte använder den. Vapnet lämnas i allmänhet på högsta effekt och får så stanna.


För väldigt många entusiaster så är alltså fartomställaren av ringa eller inget värde, vilket då eliminerar denna fördel för Bobcat över Wildcat och dessutom skapa en fundersamhet över nyttan med nya omställare som har ännu fler lägen.


Men varför då en bullpup överhuvudtaget - oavsett fabrikat och modell?


En bullpup har en egenskap som gör dem unika, de erbjuder möjligheten till en lång pipa i ett vapen med kort totallängd. Om man måste eller vill ha en lång pipa av någon anledning, exempelvis för att få ut maximal effekt, då är naturligtvis en bullpup en god idé om man samtidigt måste hålla vapnet kort och kompakt. 


Om man däremot skjuter ett vapen på 10 eller 16 joule så räcker en kort pipa utmärkt och då fungerar många andra vapenkonfigurationer precis lika bra, exempelvis ett ordinärt karbingevär. Skulle man inte ha något behov av kort vapenlängd, man kanske mest skjuter sitt fulleffektsvapen på en skjutbana eller på någon annan plats med gott om svängrum, så fungerar ett vapen på 120 cm helt utmärkt. Där är alltså inte längden ett problem i sak.


För, även konceptet av bullpups har också nackdelar..


Många av dessa nackdelar är traditionella tillkortakommanden som moderna modeller, inte minst de ifrån FX AIrguns, har försökt bygga bort. Det främsta problemet brukar vara en udda ergonomi där man inte sällan får lägga kinden an mot ett kalt metallblock istället för mot en kolv och dessutom försöka repetera mekanismen med ett reglage i öronhöjd! Vidare så brukar avstryckarsystemen kräva långa och lätt sladdriga länkage för att överföra avtryckarens rörelse bakåt till vapnets block vid armhålan. Detta har varit priset man har fått betala för fördelen av lång pipa i kort totallängd. 


Föga överraskande så har få vapenägare traditionellt sett ansett att fördelarna av en bullpupkonfiguration har övervunnit nackdelarna för de flesta tillämpningarna av vapnet..


Hur är då läget idag?


Bobcat bär fortfarande en del av det gamla bullpupskonceptet med sig med tillbakaflyttad repetermekanism och en lätt topptung layout. Man har dock gjort så gott man har kunnat med exempelvis en påklickad anläggningsyta för kinden på vapenblocket och liknande. Jämfört med den modernare Wildcat så känns den dock helt enkelt....äldre.


I skrivande stund så ligger priset för en Bobcat vid 10.495 kr (Hurricane)


Wildcat är en klart modernare konstruktion och det syns mest tydligt med ett bättre placerat repeterhandtag som sitter längre fram och mera tillgängligt för skytten under anläggning. Modellen är också ifrån grunden skapad som just bullpup och har exempelvis avtryckarsystemet konstruerat därefter. En detalj som jag personligen gillar skarpt är det nya magasinsystemet som utgör en smart utveckling av det ursprungliga Axsor-systemet ifrån sent 90-tal. Skönt att slippa en låssprint. 


Just nu så kostar en Wildcat 9795 kr (Hurricane)


Nyast i skaran är Impact med sina mängder av finesser. Den mer justerbara fartomställaren har vi tidigare berört och ungefär samma resonemang gäller runt pipbytarsystemet. Kul att det går att byta pipa enkelt men i praktiken så tror jag att mycket få ägare i verkligheten kommer att byta pipa fram och tillbaka speciellt mycket. Det jag gillar med modellen är designen, den ser modern och unik ut men utan att förefalla plastigt lågprisaktig. Magasinsystemet erbjuder betydligt större magasin, vilket är kul för den som gillar detta men den kommer säkert också att kunna ersättas med ett singelskottsystem som tillsats framöver. Kolfibertub ger en modern look och är onekligen trendigt men för min egen del så hade en hederlig gammal flasktub av aluminium fungerat precis lika bra.


  Ett bra men inte lika trendigt alternativ..


En speciell sak att beakta när det handlar om Impact är just pistolgreppet, i alla fall för de som avser att söka någon form av jaktlicens på denna. Här kan det bli problem i en del distrikt. Nu kommer naturligtvis vän av ordning att instinktivt ropa - "Det har de ingen rätt till!" och detta är naturligtvis helt sant. Inte heller jag kan hitta något lagrum som förbjuder pistolgrepp på ett jaktregisterat luftvapen men samtidigt så vet jag att en del distrikt likväl krångar med detta. De kan naturligtvis avslå en licens och sedan får sökanden överklaga osv. Mycket talar för att tillståndsenheten skulle komma att förlora en rent rättslig prövning men detta har inte visat sig hindra dem ifrån att regelmässigt avslå ända tills man står på tröskeln till domstolen varvid man viker ner sig. Detta förfarande innebär att det tar mera tid och kräver mer energi för den som söker jaktlicens för ett vapen med pistolgrepp i dessa distrikt. På grund av detta så är det trist att inte Impact också erbjuds med en mera Wildcat-formad stock som troligtvis skulle klara myndigheternas nålsöga bättre. Vi har ju tidigare sett konkreta exempel på att man släpper igenom Bobcat men inte Indy - just med hänvisning till pistolgreppet. Helt barockt!


Prismässigt sett så anger Hurricane nu 14.995 kr för Impact på sin hemsida.


Just priserna är det en del som reflekterar över. Man tycker helt enkelt att dessa vapen är dyra. Tja, jag skulle nog personligen säga att de är billigare eller i alla fall inte dyrare än tidigare. När jag köpte min FX2000 för nästan 15 år sedan så kostade denna nästan exakt en halv månadslön. Idag så betingar en Impact också - en halv månadslön. Ungefär samma pengar. Två viktiga skillnader finns dock, idag så kan man köpa ett bra PCP för en fjärdedels månadslön - detta var inte möjligt för 15 år sedan. Nästa sak att betänka är det faktum att en Impact sannolikt är ett betydligt bättre vapen rent tekniskt sett än vad en gammal FX2000 någonsin var.  Till detta kommer också bättre möjligheter till finansiering och lägre räntor numera, för den som önskar köpa på delbetalning.


Så, vad hade man då valt?


Av de tre så hade mitt val varit Wildcat - när den kommer med kaliber 177. Helst av allt så hade jag sett den som en "riktig" enkelskottare (helst med transfertunnel), men man kan inte få allt. Mitt val hade också varit 10J, det är för mycket krångel med licensvapen för det sätt som jag använder mina vapen. Jag gillar Wildcat, men inte så mycket så att jag skulle vilja köpa en på look och funktion allena när jag redan har andra 10J-vapen i skåpet. Ett licensvapen har jag ju också redan, så "behovet" där är fulltecknat. De (få) gånger jag skjuter över 10J så är jag i regel på en sådan plats att vapenlängden inte spelar någon roll och då kan jag lika gott använda ett fullängdsvapen.

  Konventionella PCP ger ofta mycket värde för pengarna


Hade jag kommit in rakt utifrån ner i hobbyn och skulle köpa mitt första PCP så hade nog däremot en Wildcat 177 legat bra till. Kruxet är bara att man kan köpa en S200 för halva priset (knappt 5000 kr, hos Hurricane). I skenet av detta så hade nog inte bullpupkonfiguationen och Wildcats magasinsystem varit värt 5000 kr för mig personligen.


Men då jag ofta transporterar runt mitt vapen så är dock Verminator ett alternativ för 8500 kr. Det är några tusen upp jämfört med S200 men den erbjuder fler fördelar för sina 3500 kr upp än vad Wildcat gör för 4500 kr upp..


Det finns alltså en hel del spännande alternativ på marknaden, även om inte alla är lika trendiga som bullpups råkar vara precis just nu..





Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards