Airpang

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2015

Finns formen?

Av Johnny Ottosson - 24 oktober 2015 16:30

 

 

Funktion eller form?

 

  För radikal för marknaden?

 

 För oss entusiaster så ser marknaden bättre ut än någonsin. Idag så finns det mängder med modeller att välja mellan och funktionellt sett så tillhandahåller marknaden minst en modell för de mest udda smaker och behov. Man kan tryggt säga att basbehoven är uppfyllda rent funktionellt sett.


En intressant reflektion som jag regelbundet möter är dock efterlysningen av ”snyggare” vapen. Man tycker helt enkelt att många av dagens vapen är rent utsagt fula.


Det är inte helt sällan jag möter en entusiast som säger – ”-Den hade jag jättegärna köpt men den är så fruktansvärt ful så jag väljer något annat”, liksom –”-Säkert ett utmärkt vapen men vem vill ha något som ser ut som en jättelik vattenpistol” etc.


Kort sagt, man inser att produkten är tekniskt bra och tillfredsställande på alla sätt men man väljer ändå att inte köpa den för man tycker att den har ett motbjudande utseende. När det gäller bullpups så är problemen med formgivningen naturligtvis extra påtagliga med tanke på dess okonventionella konstruktioner men personligen så tycker jag nog att man har fått till det ganska bra med exempelvis Wildcat, i alla fall jämfört med Bobcat Mk I. Annars så brukar vår inhemska tillverkare, FX Airguns, osedvanligt ofta dra på sig kritik just för modellernas utseende och ibland med all rätt – tänk Typhoon Mk I med sin legendariska plastock..


Formgivning är nog något som jag tror att tillverkarna bör fästa ännu större avseende vid när marknaden blir allt trängre med fler och fler aktörer på alla olika nivåer, eller vad tror ni andra?

 
 
Ingen bild

Gurkan

24 oktober 2015 18:25

Vad är det för koncept du visar i inlägget? den var ... Fulsnygg... intressant och samtidigt inte...

 
Ingen bild

Målarn

25 oktober 2015 17:48

Den där har snygga slanka linjer!
Oftast grundar sig fula klumpiga konstruktioner på fantasilöshet och noll konstnärligt öga. Visst är funktionallitet viktigt, men vad säger att ett vackert väldesignat vapen är sämre att skjuta med än ett anskrämligt teknikbygge? Troligen är det tvärtom, allt som genererar bra vibbar är oftast också bra för själva användandet. Möjligen är rena målskyttevapen undantagna även om det säkert skulle gå att få också dom mer rena och fina i linjerna. Idag är designen genomgående kantig och klossig på många bössor, oftast i onödan. Hur många behöver verkligen en jätteluftflaska för hundratals skott?

 
Ingen bild

_Axel_

25 oktober 2015 18:05

Det är svårare än vad folk tror att designa en vacker OCH bra kolv som ska passa så många som möjligt, SAMT vara så pass unik att den sticker ut i konkurrensen. Jag tror tillverkarna inte ha så mycket lust att tävla i den kategorin eller ens höja ribban för varandra onödigtvis.

 
Ingen bild

seb

26 oktober 2015 18:14

Den bössan är riktig läskig! Skulle inte vilja ha tryckkärlet precis bredvid min hals om den skulle smälla, halspulsådern och så.... Verkar riktigt korkad.

 
Ingen bild

dano_swe

27 oktober 2015 00:32

@seb

Tror inte du har hängt med i utvecklingen det senaste decenniet.

FX, Talon, Evanix, Logun och säkerligen en handfull andra tillverkare har gjort modeller med den typen av lösning för tuben.

 
Ingen bild

Big Bore

27 oktober 2015 14:20

dano-swe där räknar du upp några tillverkare som kan ska passa sej för,alle sammans har haft produktionsproblem speciellt tuberna har varit ett område där man fått tänkt om. Ett tips till dej,följ de stora forumen ut i värden så blir du uppdaterad och klarsynt.

 
Ingen bild

Markk

29 oktober 2015 21:19

Jag gillar den skarpt är den dessutom potent och precis, ja visa mig prislappen!
Blir dock sugen på all lagerlimma tra så otroligt snyggt! Man kan varva bok med textil eller infärgat papper och epoxy.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards