Airpang

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2015

Driftsäkerhet?

Av Johnny Ottosson - 5 oktober 2015 13:00



Hur bra kommer nya Impact att hålla?


Fredrik Axelsson skjuter sin nya Impact på EBR i Arizona under den gånga helgen. 



Tja, vad svara man på det? Ingen aning är det mest ärliga svaret. Anledningen till att frågan ramlade ner i min mailbox beror förmodligen på att man har diskuterat ämnet på luftvapenforumet där man spekulerade i om de många finesserna på nya Impact och dess eventuellt fördröjda lansering också innebär att modellen är mer sannolik till att drabbas av driftstörningar.


Men låt oss istället titta lite på vad som är driftstörningar hos PCP i allmänhet.


Den absolut vanligaste driftstörningen är att vapnet läcker. Det vanligaste skälet till att vapnet läcker är i sin tur att ägaren har haft isär det och sedan inte har skruvat ihop det på rätt sätt med lämpliga motmedel mot läckage, exempelvis Loctite och/eller gängtejp.


Näst vanligast är att vapnet läcker eftersom ägaren inte har iaktagit sund renlighet vid fyllningen, man har exempelvis inget skydd på luftanslutningarna på endera eller såväl fyllkällan som vapnet. En lätt infettad fyllnippel som bara släpps rakt ner på golvet eller marken kommer ofelbart att dra till sig smuts som förs med luften in i vapnet varvid tätningar eller ventiler börjar läcka.


Bortsett ifrån läckage så är vanliga källor till problem att ägaren har smygtrimmat och lämnat borrester, fragment av O-ringar eller liknande efter sig inuti vapnet varvid det börjar läcka eller på annat sätt krångla. Hit hör också trasiga ventilsäten, brustna hammarfjädrar och rent felaktig montering av i övrigt korrekta komponenter.


Så långt ägarens orsak till problemen - men tillverkarens då?


En vanlig källa här är icke tillräckligt utprovade komponenter eller komponenter som används på ett annat sätt i en applikation än var de ursprungligen används eller är designade att användas till. Ibland så kan också tillverkaren få komponenter av underleverantörer som ska klara en viss belastning men som inte gör detta i verkligheten.


Generellt sett så är dock dagens PCP utomordentligt driftsäkra, det är numera en mogen teknologi som tillverkarna är bekväma med och som därför sällan överraskar varken tillverkaren eller köparen.


Skulle jag ändå drista mig att peka ut två riskområden där det symptomatiskt sett relativt ofta finns problem så är detta manometrar och magasinsystem. Manometrar läcker ibland, oftast för att man har haft isär dem men ibland kan de läcka när de är slitna eller bara rakt upp och ner utan någon speciell anledning alls. Sannolikheten att få problem minskar dock ju bättre manometer man använder. En varumärkesmanometer ifrån England för 300 kr ger en viss trygghet utöver en kinesisk dito för 30 kr etc.


Magasin kan ibland ställa till problem och låsa vapnet för repetering. Ofta så finns anledningen i en deformerad diabol men det kan också handla om att magasinets interna fjäder har tappat spänsten eller justerats in av en okunnig ägare. För de vapen som inte har automatindexerande magasin så kan problemet sitta hos den vippan som ifrån vapnets mekanik indexerar magasinet. Då finns skälet som regel hos en slarvig repetering eller ett bryskt insättande av magasinet i vapnet på ett inte helt korrekt sätt. Magasin slits dock och man måste alltid räkna med en viss försämring hos dem, en större sådan ju mer våld och smuts som de blir utsatta för.


Ytterligare ett annat problemområde har varit fartomställare som har läckt eller fastnat, av olika skäl.


En manometer, en fartomställare och ett magasinsystem kan man alltså leva utan på ett PCP men knappast de ventiler som slussar luften in och ur vapnet. Dessa är också en inte helt ovanlig felkälla och det är då, som tidigare nämns, som regel smuts och/eller oren luft som ställer til problem.


Åter nu till Impact - finns det risk för barnsjukdomar?


Knappast troligt, är min bedömning. Nästan alla kända finesser hos detta vapen har funnits i en eller annan form hos FXs tidigare produkter, exempelvis manometrar, fartomställare, magasinsystemen (låt vara att detta magasin verkar större), regulator, pipbytessystem, ST-teknologin osv. De delar som de facto är helt nya torde dessutom vara väl genomgångna eftersom Impact är en ren flaggskeppsmodell. En modell som är tillverkarens dyraste eller i alla fall bland de dyraste och som har en sådan medial uppmärksamhet tar en tillverkare inga chanser med, om de kan undvikas. 


Visst, FX har haft strul med lite olika saker tidigare, men i takt med att tiden går så har omvandlingen ifrån hobbyverksamhet/källarföretag till stortillverkare och en viktig spelare på den internationella marknaden rullat vidare. Många av de "enkla" problem som man brottades med för 10-15 år sedan skulle man aldrig springa på idag.


Det är jag helt övertygad om..





 
ANNONS
 
Ingen bild

Dudda

5 oktober 2015 17:54

Klart den kommer funka! Fx är inte direkt kända för att vara problembössor. Vet du något mer om fästena Fredrik har på bilden i inlägget? Ser defintivt ut som en prototyp av FX weaver/picatinny?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - Lördag 1 juni 17:00


  Måltavor till kanonpris!     Här finns det 40 små tavlor eller 20 större för 15 kr.   Måltavlor och målmaterial är ju som bekant förbrukningsvaror så har man möjlighet att komma över dem till riktigt bra pris så är det naturligtvis en ...

Av Johnny Ottosson - Fredag 17 maj 22:00


    Till sist - HUMA-regulatorn på svart och vitt!     En mycket trevlig kurva.   Idag så blev det äntligen tid att pröva HUMAs regulator till Royale 500, fast denna gång i min gamla FX Airguns Elite. Totalt så sköt jag 40 skott från 2...

Av Johnny Ottosson - Tisdag 16 april 16:30

  Utvecklingen!     FX Airguns Elite - här med syntetstock och 400 cc tubflaska.   För tio år sedan så såg marknaden för kraftfulla PCP ut på ett helt annat sätt. Det alla ville ha och som man köpte på den tiden var vapen med kaliber 22 ...

Av Johnny Ottosson - Måndag 15 april 18:00

    Monteringen!     Klicka på bilden för högre upplösning   Så har äntligen min nya regulator från Huma anlänt och visst finns det rejäla skillnader mot föregångaren, en del till och med ganska uppenbara. Man kan tydligt se att det fin...

Av Johnny Ottosson - Onsdag 3 april 18:00

Elektroniska manometrar!     Moderna manometrar är tekniska underverk.   Något som kommer mer och mer är elektroniska manometrar, eller egentligen en dator placerad i ett manometerhölje med en digital display. En del av er har säkert sett ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

861 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se