Airpang

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2015

En ny investering

Av Johnny Ottosson - 4 oktober 2015 10:00



Ladda inför vintern!


  Nästan tre års användning sätter sina spår..


För nästan tre år sedan så köpte jag ett fågelbord för att maskera mitt kulfång. Detta fågelbord har stått ute i ur och skjur samtidigt som jag har använt det rätt så flitigt. Detta fågelbord kom jag över som transportskadat på mitt dåvarande arbete (Granngården) men liksom det mesta av de produkter som vi saluförde till trädgårdsbruk så var även detta av skräpkvalité.


Här är ett inlägg ifrån när fågelbordet var nytt:


http://airpang.bloggplatsen.se/2013/01/01/9231088-tips/


Under de senaste veckorna så har det blivit allt mera klart att det här fågelbordet troligtvis inte kommer att överleva en västkustvinter till så ett byte av fågelbord har känts nära förestående. Golvet i det gamla fågelbordet verkar vara någon form av laminat, som nu har spritsat upp sig samtidigt som hela konstruktionen har antagit en grönaktig kulör av all mossa/alger. Likaså har färgen flagnat bort och taket har fått någon slags fuktbubblor underifrån. 


Eftersom jag har en rätt så tung betongsten som projektilfång bakom tavelhållaren så har hela fågelbordet börjat gunga i takt med träffarna trots att jag bara skjuter med 8 joule så förmodligen så var det bara en tidsfråga innan hela fågelbordet hade störtat bakåt och tumlat ner igenom häcken till grannens uteplats nedanför slänten bakom.


  Mitt nyförvärv!


Sagt och gjort så har jag haft ögonen öppna på fågelbord när jag har strosat med min hustru i diverse affärer. Tyvärr så har dock de som jag har sett varit endera svindyra eller av usel kvalité alternativt bådadelarna. Jag har ingen större lust att betala några hundra för ett fågelbord som kanske bara i bästa fall håller ytterligare några säsonger.


  Hantverk på en helt annan nivå..


Idag så blev det en tur ner till Pingstkyrkans Second Hand i Kungälv för att se om det fanns något intressant att köpa i allmänhet. Vi tar ganska ofta en tur dit ner för att shoppa saker som behövs men som det kanske inte är så akut att anskaffa. Som regel så är föremålen synnerligen billiga och det vi betalar går dessutom till välgörande ändamål, bortsett ifrån den "gröna" aspekten av att återbruka varor som ofta är ursprungligen skapade ifrån ändliga resurser. Nackdelen (och charmen) med detta är att man inte kan räkna med att köpa exakt det man behöver just nu men rätt som det är så dyker det man letar efter upp. Man får alltså spana runt lite förutsättningslöst.


  Fågelbordet, cementstenen och tavelhållaren..


Idag så hade vi emellertid turen med oss och gjorde några små fynd, varav mitt blev ett splitt nytt fågelbord. Det visade sig vara byggt av en äldre herre i församlingen som snickrade ihop fågelholkar och fågelbord av spillvirke ifrån de möbler som verksamheten har fått donerade men som har varit för dåliga för att sälja. Gediget ihopsnickrade för hand av solitt trä ställer dessa produkter på en helt annan nivå än de ihopstiftade skräpet från tredje världen. Rejält penselmålade i (en smula för) glada färger och med riktig odelad takpapp ovantill. Visserligen rätt så tung men den gav utan tvekan känslan av att kunna vara nästan hur länge som helst. Priset var inte så mycket att orda om - 90 kr, varav hela summan går till UNHCR denna helg.


Med fågelbordet på plats, dock inte invigt ännu, så känns den kommande vintersäsongen under kontroll. Till det lilla huset så har jag också en LED-belysning på batteri som jag klämmer fast i ett hörne av golvplattan á la skrivbordslampa för att få vettig belysning på kvällarna när mörkret sänker sig över nejden. Likaså de tidiga morgonarna när man vill stjäla en kvart för att skjuta lite innan det är dags att åka till arbetet.







 
 
Ingen bild

Alonso

4 oktober 2015 17:22

Så granngården säljer bara skräp? Efter det omdömet är nog din framtid där ganska körd milt uttryckt.

Johnny Ottosson

4 oktober 2015 18:15


Det är nog ingen hemlighet i sak - vad gäller båda fallen.

Granngården skapades som en butikskedja under Lantmännens ägo 2001. Kedjan såldes emellertid till riskkapitalbolaget EQT Opportunity varvid stora förändringar ägde rum, det första var att man lade ner 25 butiker för att få upp fin lönsamhet redan vid det första räkneskapsåret.

Sedan ändrade man sortimentet ifrån svenska kvalitéprodukter som Ekeby, Klippo etc till nonameprodukter skapade i tredje världen.

Tyvärr så hjäpte inte detta utan 2012 så sade man upp alla medarbetare (!) som därefter fick söka om sina egna tjänster men med lägre sysselsättningsgrad.

Istället för att jobba 100% så fick man 45-75% tjänstgöringsgrad som kunde utökas till 100-120% under vår och sommar varvid man förväntades gå och skramla på grundprocenten under höst och vinter - allt för att maximera vinsten åt ägarna.

Jag satt själv med som förtroendevald hos Handels i de centrala förhandlingarna (efter detta så, ja - då var nog min framtid rätt körd).

Jag hade nämligen fått nytt jobb på ett helt annat företag när förhandlingarna började så jag behövde inte betänka konsekvenserna av förhandlingarnas utfall för min egen del.

Det blev en spännande och lärorik episod och mina gamla medarbetare i vår butik fick ett bra utfall av förhandlingarna.

Sedan slutade jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards