Airpang

Direktlänk till inlägg 26 september 2015

En solig lördag..

Av Johnny Ottosson - 26 september 2015 16:00


 

Ur handlarens gömmor..


  Ett Excellent kanske?


Idag så pep jag in till min lokala handlare för att sondera terrängen i dennes sortiment av begagnade luftvapen och andra kul bössor. Det första objektet jag stötte på var en Excellent som jag skulle kunna få billigt då handlaren misstänkte att den kunde vara trögsåld på grund av skick och licensplikt. Förmodligen en helt korrekt analys då få entusiaster idag torde krångla med licenser för att få inneha en antik pumpbössa som bara med högsta möda skulle orka sega sig över 10 joule oavsett vilket. När jag därtill upplyste om att den enda ammunitionen som fanns till modellen nu hade utgått så såg handlaren närmast plågad ut...


  Precision på en helt annan nivån än Excellent - ett Feinwerkbau


Nästa bössa var en FWB vars exakta modell jag inte kunde precisera. Den såg ut som en C60 (Co2) men hade en PCP-cylinder för tryckluft monterad, kanske någon form av konvertering? Alternativt kanske någon tidig variant av PCP baserad på C60s design? Oavsett vilket så hade handlaren konstaterat att "den skjuter bra" och det är nog en rätt så kraftfull underdrift. Själv är jag inget fan av FWB (bortsett ifrån Sport-serien) men oavsett vad man tycker om saken så har i alla fall alla FWB som jag har använt levererat en synnerligen ypperlig teknisk egenprecision som jag tror att ytterst få skyttar i praktiken kan göra rättvisa. Något prislapp fanns inte men jag lät mig förstå att den handlade om en helt annan prisklass än den slitna Excellenten. Notera även en Gamo bakom som var inne för fjäderbyte (!). Vidare så kunde jag också hitta en riktigt sliten men mekaniskt fräsch Diana 23 som skulle betinga "några hundralappar".


En annan trevlig nyhet var att handlaren nu hade börjat lagerföra JSB RS kontinuerligt, både med kaliber 177 och 22. Den grövre kaliberns ask var inte prismärkt men de mindre 177 betingade 89 kr för en burk - inget opris alls...


  Ruger 1022 takedown tillsammans med diverse andra krutbrännare..


Som de flesta vet så har jag en speciell plats i mitt hjärta för Rugers legendariska halvautomat, modell 1022. Sedan ett par år tillbaka så finns den även som takedown men idag så var det första gången som jag fick tillfälle att bekanta mig med en sådan i praktiken. Till att börja med så kunde jag konstatera att det har skett ganska många förändringar på just 1022 sedan jag köpte mitt eget exemplar helt fabriksnytt under hösten 2003. Lådan har numera en helt annan textning och slutstycket är försett med fabrikatsbenämningen i lasergravyr mm. Detta då bortsett ifrån att hela avtryckarsystemet numera (eg sedan några år tillbaka) är tillverkat av plast. 


Själva delningen var enkel och genial, vilket är typiskt Rugers konstruktionslösningar. Man spänner bara upp slutstycket och därfter så skjuter man en i förstocken ifälld spak framåt varvid man kan dela vapnet med en bajonettliknande rörelse i 90 grader. Återmonteringen är precis lika enkel. Min enda invändning är helt estetisk - glappet mellan de båda halvorna när vapnet är monterat blir förhållandevis stort och springan är såpass vid att det närmast liknar en Benjamin 392 etc. Personligen så föredrar jag nog den konventionella modellen men visst blir man lite lockad av takedown i kombination med en vikbar stock, nu när dessa har blivit lagliga på jaktlicens, så länge man inte jagar med vapnet...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards