Airpang

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2015

Tänker man rätt...?

Av Johnny Ottosson - 11 augusti 2015 11:30



Fördomar !



Då och då så pluppar det upp påståenden i stil med att ett vapen inte kan vara bra enbart för att det är tillverkat i ett speciellt land. Vanligtvis så handlar det då om länder som har tillverkat vapen under en längre tid och som under den perioden har byggt upp ett genuint rykte för usla produkter, exempelvis USA och Kina mfl.


Produktionskvalité är emellertid inget som är hugget i sten, produkter kan bli både sämre (typ HW) eller bättre i takt med att tiden går och varumärken kan dessutom börja tillverka sublineups på en helt annan nivå än sin gängsle produktion. Är man inte vaken på detta så kan resultatet lätt bli att man torgför ståndpunkter som inte längre stämmer med verkligheten.


Som vi vet så krävs det bara tre bra faktorer för att skapa ett välskjutande PCP; 1) en bra pipa, 2) en jämn drivkälla samt 3) ett bra avtryckarsystem. Allt annat är sekundärt! Det är naturligvis önskvärt att man dessutom har acceptabel ergonomi, vettig grundkvalité, bra passning och finish osv men alla dessa sekundära egenskaper påverkar inte graden av välskjutande i samma utsträckning som de tre primära egenskaperna.


Kollar vi nu på exempelvis en tillverkare som Crosman så har man pipor som besitter ojämn kvalité, en del skjuter jättebra, andra mindre så. När man sedan tillverkar vapenmodeller där absolut precision är en bärande del av modellens koncept så chansar man inte utan väljer då att köpa in pipor ifrån en varumärkestillverkare - i deras fall Lothar-Walther. Dessa LW-pipor är pipor precis som vilka andra LW-pipor som då återfinns i mängder med olika fabrikat. En pipa ifrån LW har en minsta acceptabel grundstandard och den får man helt oavsett om pipan sitter i en Air Arms eller en Hatsan eller whatever.


När de gäller avtryck så har man hos Crosman fått fram två bättre avtryck, som man då reserverar för just de modeller som säljs med en inriktning mot tävlingsbruk. Man har ett enkelt avtryck till 2240-serien och ett mera påkostat till 1701-modellen, man har på samma sätt ett enkelt avtryck till Discovery och ett bättre till Marauder osv.


Om man sedan bara har erfarenhet av Crosmans egna pipor och enklare avtryckarsystem så är det naturligtvis enkelt att rynka på näsan åt deras modeller överlag och den principen gäller för alla olika vapenfabrikat.


Av den anledningen så ska man inte underskatta varumärken ifrån exempelvis Kina, vilka kommer att etablera sig ännu starkare på marknaden framöver. En gång framöver så kommer även dessa fabrikat att använda bra pipor och dessutom utveckla riktigt bra avtryckarsystem - givetvis till en högre kostnad än sina basvapen. Då kan man inte raljera om "kinavapen" på gängsle sätt och då får även de mer etablerade aktörerna på marknaden se över sina produkter (sitt mervärde) och sin prissättning.


Slutligen..


Jag har fått lite frågor om tävlingen i Falun som eventuellt gick av stapeln den 19 juli. Man har helt enkelt undrat om jag har missat att referera den eller om tävlingen aldrig ägde rum. Deltagarantalet på dagens tävlingar är ju såpass sporadiskt att om några personer exempelvis blir sjuka så kan ju en hel tävling ligga i farozonen. Mitt ärliga svar är att jag faktiskt inte har någon aning. Jag har kollat på FTSveriges hemsida och konstaterat att den är med i kalendern, utan att vara struken men att resultatlistan ifrån tävlingen saknas. Som ni säkert vet så är många klubbar ibland förbluffande långsamma med att lägga ut sina resultatlistor så vem vet - Faluns kanske också kommer ut framöver, om nu tävlingen överhuvudtaget har ägt rum.


Onsala LGK flaggar för övrigt om en tävling den 13 september och där talar allt i nuläget för att den tävlingen faktiskt kommer att bli av, glädjande nog. Vittsjö har också en tävling redan 15 augusti som man udda nog kallar för "Öppen klubbtävling" men sedvanliga SSF-regler gäller emellertid, den är alltså inte "öppen" i traditionell mening utan all formalia krävs (tävlingslicens, klubbmedlemskap, skyttekort etc, etc...).



 
 
Ingen bild

Silwer

12 augusti 2015 20:46

Jag är kanske lite skylldig antar jag till utlägen om USAs luftvapentillverkning.

Jag är kort sagt inte imponerad för de pengar vi får betala för det hela iaf, men inser att vissa saker har varit så lågt prissatta historiskt att även jag ägt dem bara pga det.

Jag har inte hög inkomst eller kan välja ad jag vill, jag är mer analytisk i viss mån (jag undviker helt vissa fällor i val) och Crossman är inget vidare till helheten ,jag spar heller ett halvår extra eller säljer nåt annat för at slippa det valet.

Vad som händer i framtiden är en sak för sig, eller om man obstinat vill prova nåt annorlunda tex som Johnny gör.

Sen beror ju mycket på vbad man just värderar, jag värderar de punkter Johnny tar upp väldigt, men att det räcker där är saning med modifikation.

Säg matning, finnish öht,luftsnålhet och jämnhet (dvs regulering) är för mig idag viktit på et PCP, jag kommer aldrig köpa nåt som inte fyller mina krav, då får det vara helt enkelt.

Många köper nya mobiler eler annat teknikskt bar för at ha just nyt och det man gilar, men det gnälls oerhört över vad luftvapen av erkänd kvalitet kostar.

Det låter tom, att allt är en lögn och skojeri och det biligaste bara saknar ett märke.

Tyvärr idag tillverkas och säljs mängder av vapen lätt som inte ens fyller Johnnys krav där, och de säljer mycket.

Så är DU intresserad av just tekniken kring luftvapen som ju är mer avancerad än krutvapen nästan alltid?

Varför väljer du vapen efter som saker du är helt skiter i?

 
Ingen bild

Archon

13 augusti 2015 22:15

Själv har jag en turkisk Zoraki HP-01 som jag är väldigt förtjust i. Tycker även om min amerikanska Crosman Vigilante Co2 revolver som ju i grund och botten bara är en leksak av mestadels plast men som har en väldigt bra precision för sin prisklass. Min polsk/kinesiska Kandar Cp-1 går inte heller av för hackor. Så visst tillverkas det många bra och prisvärda vapen även i lågprisländerna. Vi får inte glömma att för inte alltför många årtionden sedan ansågs produkter som var märkta Made in Japan som undermåliga. Tiderna förändras.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards