Airpang

Direktlänk till inlägg 22 juli 2015

Ännu lite mera tankar..

Av Johnny Ottosson - 22 juli 2015 10:30



 

Inflation i köpråd - lite Q & A !



De som kräks över raden av inlägg om diverse köpråd får ge sig till tåls ännu någon dag tills ämnet för bloggens inlägg växlar. De senaste dagarna så har det nämligen kommit en lång rad frågor via FB, SMS och liknande medel med funderingar om vilka vapen man bör köpa. Då någon förmodligen står på tröskeln att handla så får dessa inlägg prioritet på bloggen jämfört med övriga ämnen.


Så, då kör vi - två på en gång här (jag har utelämnat frågeställarens identitet och tar med frågorna här eftersom de kan ha ett allmänt intresse):


Hej Johnny. Jag har spänderat i princip all tid sen jag skrev i morse, tittandes på diverse recensioner av Marauder och olika FX bössor. Märkte att det saknas(?) nån form av anvisning på tryck i bössan på flera av FX bössorna. Är inte det viktigt att veta? Eller är det sånt man bara känner av? Det skall användas till tavelskytte på mellan 10 och ~40-50m. Det kan även vara så att en och annan oönskad duva får hamna på listan, förutsatt att det går att avliva dom utan problem.(dom håller på att försöka ta över världen, eller iaf min kusin trädgård)

 

Vapnets systemtryck är beroende på vapnets effektuttag och om drivkällan är självregulerande eller försedd med en separat regulator. Maxtryck på FX vapen är normalt sett 220 Bar på ostrypta självregulerande vapen och 200 Bar på dido strypta. Har man en regulator så är det tubens maxtryck som begränsar systemets maxtryck. Om tuben är godkänd för 232 Bar så kan man också fylla 232 Bar och om tuben tål 250 Bar så är detta också maximalt systemtryck - märk då väl bara för vapen med separat regulator. Marauder har maxtryck på 206 Bar.

 

Skjuter man från 10 till 40 meter så fungerar i allmänhet ett licensfritt vapen helt utmärkt. Bäst projektilbana får man med kaliber 177, så länge vapnet är legalt licensfritt. Tar man ut licens eller ökar effekten illegalt så är naturligtvis kaliber 22 ett bättre väl. Tänk bara att FÖR hög effekt kan vara jobbigt på korta avstånd (10-15 meter) då vapnet och/eller flykt/anslagsläte blir väldigt högt och kan vara störande för grannar etc. 

 

Skjuter man mot levande mål (fågel etc) så är alltid en så grov kaliber som möjligt att föredra. Lagen stipulerar mer än 180 meter med kaliber 22 men det kräver normalt licens på vapnet. Om vapnet får en ökad effekt på illegalt sätt så spelar naturligtvis lagarna runt skyddjakt ingen större roll eftersom man ändå är ute i illegala gärningar på grund av effektökningen utan licens. Av etiska skäl för rekommenderar jag varmt försiktighet vid all typ av skyddsjakt med luftvapen då det är en vapentyp som kan vara krävande att jaga framgångsrikt med. Anslagsenergin i joule räknat är dock inte så viktig som många (inte minst lagstiftarna) tror - väsentligast är korrekt skottplacering och en grov kaliber ökar storleken på målets effektiva träffområden varvid en korrekt skottplacering underlättas.

 

När det gäller vapen så känns det som att frågeställarens tankar far över ett brett spektrum. I ett tidigare meddelande så fick jag mer specifika ledtrådar, att budgeten för naket vapen är 8000 kr och att en syntetstock var acceptebelt eller till och med att föredra. Då jag mellan raderna tolkar det som att en illegal effektönskning var sannolik eller i alla fall inte orimlig så vill jag påpeka att Typhoon-serien kräver en maskinell bearbetning som inte är enkelt återställningsbar till fabriksutförande efteråt. Royale-serien däremot kan effektökas på ett enklare sätt och sedan återställas inför en eventuell försäljning (eller ankomst av dåligt samvete).

 

Med bakrund av detta och att det inte känns orimligt att vapnet både kan komma att användas till jakt och kanske till och med säljas när köparen får smak på andra vapen så hade jag efter dessa förutsättningar rekommenderat .22 FX AIrguns Royale 400 syntet med en prislapp på 7995 kr. Detta vapen är tekniskt sett bra, objektivt sett, det är enkelt att effektöka/återställa och har ett vettigt andrahandsvärde. 

 

Hej Jonny! Har snubblat in på din blogg och finner den väldigt underhållande. Den blev morgonläsning under hela semestern. Eftersom du verkligen verkar veta vad du pratar om då skulle jag vilja ha ett tip angående min Royale 500. Köpte den för drygt 1år sedan och jag är världigt nöjd så. Men det blev inte riktigt så mycket långhållsskytte som jag trodde. Så nu sitter jag mest på baksidan och skjuter på ca 25m. Då känns det som 270m/s är lite överkurs. Så till min fråga jag har ju faktiskt hastighetsjustering på den. Men vilken hastighet rekommenderar du till ett avstånd på 25m med cal 25. Har lite olika typer av amunition men oftast kör jag JSB exact king.


Tvärtom vad många tror så är en FÖR hög utgångshastighet inte alltid en fördel - tvärtom! En hög anslagsenergi gör att flykt- och anslagsläten blir höga, restavstånden långa vid en eventuell rikoschett och att målmaterialet blir hårt åtgånget. Viktigast av allt är dock att det finns både juridiska och rent säkerhetsmässiga invändningar om det korta avståndet också innebär att man skjuter inom tätbebyggt område. Effekter runt 60-70 joule ifrån grova kalibrar kan vara riktigt farliga om ett skott skulle smita ifrån en villatomt och flyga vidare igenom tät bebyggelse.

 

Skjuter man på 25 meter så brukar en utgångshastighet på ca 170 mps räcka helt utmärkt, det använder jag själv med kaliber 177 och den stora kaliber 25 borde klara detta precis lika bra. Med en så lågt effektuttag så bör man hamna på runt 25 joule, vilket fortfarande är en ansenlig anslagsenergi - om än bara en bråkdel av 70 joule. Personligen så hade jag aldrig använt så mycket energi OM jag skjuter inom tätbebyggt område, det hade motsvarat min BSA Ultra på full effekt med kaliber 22! OM man däremot skjuter på landsbyggden och av andra anledningar är begränsad till 25 meters maximalt skottavstånd så fungerar 25 joule troligtvis helt utmärkt.

 

Mitt råd är att reflektera lite över var man skjuter - skulle det vara tätbebyggt då hade jag varmt rekommenderat att man hade kompletterat med ett lågeffektsvapen och reserverat den stora kanonen till de ytor då den verkligen kommer till sin rätt - på full effekt - alltså på en skjutbana eller över en åker etc ute på landsbygden.

 

 
 
Ingen bild

Will

22 juli 2015 12:38

Jag vill högljutt påpeka att formuleringen "Lagen stipulerar mer än 180 meter med kaliber 22 men det kräver normalt licens på vapnet." mycket lätt kan missuppfattas fel. Samma gäller den tidigare diskuterade benämningen "kronograf" som bokstavligen betyder tidmålare. Trots att det den "målar" är medelhastigheten, över en bestämd sträcka, uträknad med sagd tid. Utöver det undrar jag, av rent intresse, i vilka fall som lagen inte kräver licens för luftvapen som skjuter .22' projektiler med hastigheter på 180m/s. Syftar du på att man skulle kunna skjuta lättare projektiler och på så vis uppnå högre V(4) än med konventionella diaboler?

Kul att du lägger på ett kol för att informera (nya?) skyttar! Jag vet själv att det är angeläget att få info på kort varsel :)

Johnny Ottosson

22 juli 2015 14:04


Jag kan se två tänkbara undantag.

1) Man besitter en projektil som är expanderande och så lätt att den i kaliber 22 ändå klarar 180 mps trots 10 joule anslagsenergi hos vapnet.

2) Man är i legalt ägo av ett licensfritt vapen som klarar 180 mps med kaliber 22 enligt ovan, en legal pre-92.

Slutligen så kan man ju också skjuta mot levande mål utan att bedriva jakt i juridisk mening men då gäller helt andra regler (avfångning).

 
Ingen bild

Archon

22 juli 2015 17:01

Håller fullständigt med. Om man inte har ett uttalat jaktbehov eller stora ytor att skjuta på är hög effekt bara onödigt besvär.

 
Ingen bild

Kaj

23 juli 2015 07:14

Bara en fråga.
Är det inte det som ska vara lite bra med dessa vapen som har fartomställare?
Att man kan vrida ner vid "plinkning" och upp när man vill "panga" på?

 
Ingen bild

Silwer

25 juli 2015 04:22

Det är ej lufteffektivt med den typen av fartomkopplare som FX använder, det är bar en ren strypning.

Med tiden om man ägnar sig åt en typ av skytte vill man ha allt i samklang med vad man gör effektivt.

OK .25 här är givetvis helt meningslöst i ammokostnad och effektivitet.

Vapnet är FEL för ändamålet, ordna för ett vapen med rätt ändamål.

 
Ingen bild

Kaj

25 juli 2015 16:41

Intressant Silwer.
Om jag går till mig själv. Som skjuter lite här och där och kanske 500 skott per år.
Så skulle det inte spela så stor roll även om jag inte utnyttjar luften effektivt och den dyrare ammunitionen går jag heller inte i konken på.
Känns lite overkill att behöva ha olika gevär för massa olika ändamål.
Det jag kände va att du får det att låta som att det inte går att skjuta med .25 als på det viset. Kanske inte är det optimala men det bör gå eller?

Anledning är att jag funderar på ett gevär till och jag har en webly eclips i .25
Som jag har haft jättekul med och det har funkat hur bra som hellst.
Har kikat lite på just royale 500 för jag tycker den är fin och jag har gillat den stora kalibern.

Mvh K

 
Ingen bild

Silwer

27 juli 2015 00:38

Jag har själv en Eclipse .25 som var tänkt för just jakt, inte långa avstånd utan max knallfall då.

Om min tanke med säg en Royale .25 vore at skjuta på 25 på tavla så har jag tänkt fel, det är en bössa för säg 70J och isf långa håll eller som sagt jakt.

Det är vansine at skaffa det största man kan för nåt man inte kan göra bruk för imo.

Men ok don efter person.

 
Ingen bild

Kaj

27 juli 2015 14:42

Jag har förstått detta.

Men nu frågar jag i all ovishet stönighet.
Om man struntar i att kulorna är dyra och det går åt mycket luft och om man har ett säkert och bra ställe att skjuta på.
Om vi väljer att skjuta på 25m antingen i 10 20 45 eller 70J.
Vad är det som gör det så olämpligt?
Jag har varit med och skjutit studsare på det avståndet.

Alltså som jag resonerar. Jag kan skjuta älpplen jag kan skjuta på långt håll och kort håll. Jag kan ändra hastigheter.
Jag kanske är lite för oseriös i mitt skjutande. (Nu menar jag inte säkerhetstänk). För där jag huserar och skjuter så ser jag till att varje skott är säkert.
Jag förtår inte varför det är så olämpligt att ja den kalibern till detta?

Är det bara för att du tycker att det är för mycket energi som går till spillo?

Jag frågar nu för att jag sitter med en sån vi pratar om i varukorgen.

Johnny Ottosson

27 juli 2015 15:56


Skjuter man nu ute på landsbygden, på ett säkert sätt utan att riskera att störa någon med skottljud och liknande men ändå av någon anledning bara har 25 meter att utnyttja så fungerar det ju utmärkt med 70 joule också.

Visst, det drar mera luft, det smäller och låter mycket men kan man leva med det så får man ju en minst sagt stabil projektilbana med förhållandevis lite risk för påverkan av yttre omständigheter (vind etc).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards