Airpang

Direktlänk till inlägg 20 juli 2015

Många alternativ att välja mellan..

Av Johnny Ottosson - 20 juli 2015 12:00



Två koncept


      FX Airguns Royale 400 (foto: FX Airguns)


Med tanke på gårdagens inlägg om Cylcone jämfört med Royale 300 så fick jag ganska omgående den naturliga frågan om varför Royale 400 inte fanns med i jämförelsen. Skälet till detta var att den fanns inte med i frågeställarens omedelbara fundering men givetvis så borde 400 egentligen vara med och när man ser prisbilden så förstår man snabbt skälet till detta - en 300 kostar 7750 kr där en 400 betingar 7995 kr - en skillnad på blott 245 kr, kaffepengar i sammanhanget.


Så, bör man då välja en 400 framför en 300?


Ja, det tycker jag personligen. Åter igen så har jag aldrig mött någon som har önskat luft för färre antal skott i sitt vapen utan snarare regelbundet tvärtom. Här får man 25% större kapacitet för bara drygt 200 kr. Förutom den större volymen så har flasktubsvapen traditionellt också haft mindre risk för tubping. Nu har jag personligen aldrig skjutit 300 men då tuben är grövre än traditionella smaltubsvapen så torde risken för ping vara närmast obefintlig. 


En annan sak som ofta förbises är ju större volym en tub har, desto jämnare skottkruvor brukar den ge på självregulerande vapen och detta är naturligtvis också en fördel. Ser vi sedan på de rent exteriört sett fysiska förutsättningarna så ligger vikten för de båda vapnen på ungefär samma nivå, även om 400 är angiven som marginellt lättare (2900 gram vs 3000 gram), men något som är än viktigare än vikten är vapnets balans. Många vapen med långa tuber tenderar till att bli framtunga. Åter igen så har jag aldrig skjutit med 300 men jag kan intyga att 400 är synnerligen välbalanserad så någon risk för en befarad baktunghet (typ som Verminator Mk I) har jag aldrig upplevt.


En annan detalj som talar till 400s fördel är att man använder en universal Luxfertub, dessa är gemensamma med en rad olika tillverkare på marknaden och därför enkla hitta såväl nya som begagnade. Detta kan vara värt att beakta också om man önskar byta sin 400 till en 500 med tiden. Visserligen så kan man också byta sin 300 mot en 400 (ny smaltub som är standard på kaliber 25) men denna är, mig veterligen, unik just för FX Airguns. 


 

FX Airguns Royale 400 (foto: AoA)     


Slutligen några ord om stockmaterialet. Att välja till valnöt istället för plast på 400 kostar blott 1000 kr vid köp av ett nytt vapen. Skulle man i framtiden ångra sitt val av plastkolv så kan man förvisso köpa en lös valnötstock men den blir då sannerligen inte billig, den senste prisuppgiften jag såg var 3995 kr (!). Det gäller alltså att veta vad man gör innan man köper 400 i sin syntetstocksvariant. Som jag ser saken så är den tusenlappen i merkostnad på nytt vapen en bra investering, vapnet får ett bättre andrahandsvärde men det blir också betydligt enklare att sälja i andra hand.


Nu har vi vandrat en ganska lång väg, ifrån 6895 kr för Cyclone till 8995 kr för 400 valnöt och visst är nära 9000 kr en hel del pengar. Men vad är alternativen ifrån andra aktörer? En Air Arms S510 Long med valnötstock kostar 8595 kr och det är inte speciellt mycket billigare för ett tekniskt sett enklare vapen. Vill man ha motsvarande BSA så ligger en R10 Mk II på 9395 kr men det är en modell som har lidit en hel del av trassel med magasinsystemen och tveksam precision hos kaliber 177. 


  Hos udda fabrikat så kan man hitta mycket värde för pengarna..


Nä, ska man vända på pengarna så får man satsa på en oddball, exempelvis Brocock Elite som betingar 6595 kr med valnötstock, där börjar det bli en märkbar prisskillnad. Samma sak gäller naturligtvis också med FXs enklare och billigare Typhoonserie där en T12 DL nu kostar 6095 kr. I dagsläget så får man alltså räkna med ett prisspann mellan 6-9000 kr för normala PCP. 


Är då detta dyrt rent objektivt sett?


Jag köpte mitt första PCP ifrån FX Airguns i april 2001 och då betalade jag 5995 kr för ett vapen med valnötsstock (bok var tillval för 5495 kr). I dagens prisvärde så motvarar detta 7033 kr. Jämför vi då min dåtida FX2000 med dess nuvarande efterträdare Royale 400 för 9000 kr så har vapnet blivit 2000 kr dyrare. 


För dessa pengar så har jag emellertid fått dubbelt så stor och löstagbar tub, repetetativ fartomställare med 3 lägen, smidig sidospännare, magasin med större kapacitet, singleskottsmöjlighet, en effektiv shroud och allt detta för bara 2000 kr.


Vapnet har alltså inte bara blivit dyrare men också avsevärt mycket bättre för en - i mina ögon - högst rimlig merkostnad.



 
 
Ingen bild

Tomas

23 juli 2015 22:49

Tack för intressant läsning, hur är ljudnivån på en Royale 400, då den inte har shroud? Dämpar "pipvikten" bra?
Jag ser att du skrivit att du inte testat Royale 300 än, men om du har en uppfattning, generellt - Shroud vs 400 "Pipvikten"
Mvh.Tomas

Johnny Ottosson

24 juli 2015 10:45


Ljudnivån på original 400 ostrypt med kaliber 22 är på gränsen för fungerande i en trädgård. Problemet med dessa vapen är att dess projektiler har höga flykt- och anslagsläten också - det är inte bara skottljudet ifrån avfyrningen som låter.

Jag vill minnas att jag mätte min gamla 400 Mk I till 99 dBa men jag vet inte om dagens Mk III är tystare eller ljudligare.

Den hela shrouden på 300 är sannolikt likvärdig den hos Independence och den har märkbart lägre skottljud när vapnen går på full effekt.

Volym (här =längd) har en stor betydelse på dämpförmågan när det gäller skottljudet då vapnen går på full effekt.

 
Ingen bild

Tomas

24 juli 2015 12:44

Ok, tack för svar.
Det blir till att fortsätta fundera & väga för & nackdelar 300 vs 400.
Men 400 valnöt är såå mycket finare...

Johnny Ottosson

24 juli 2015 14:03


Visst är den.

Notera dock att det finns tre olika grundutseenden/versioner på valnötstock till 400.

Man bör alltså kolla så att den som man ev beställer verkligen ser ut som man önskar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards