Airpang

Direktlänk till inlägg 13 juli 2015

Konditionskontroll & missförstånd..

Av Johnny Ottosson - 13 juli 2015 10:00



Dags att ta pulsen lite..

 

Alla kronografer är inte lämpliga för luftvapenbruk och kan möjigtvis bara ta pulsen på skytten...  

 

Nu var det ett tag sedan jag körde 1701 i kronografen, det var precis just efter att den var färdig så därför är det intressant att göra om proceduren nu när allt har satt sig. Som vanligt så körde jag med 8.44 gn JSB Exact och resultatet blev som följer, ifrån 190 Bar och nedåt:


561, 63, 64, 69, 62, 62, 61, 74, 70, 78 - genomsnitt:  566 fps


573, 70, 78, 76, 76, 72, 81, 73, 84, 74 - genomsnitt: 576 fps


581, 72, 76, 73, 73, 76, 67, 66, 68, 66 - genomsnitt: 572 fps


Högsta värde: 584 fps - 178 mps = 6.43 fpe / 8.70 joule

Lägsta värde: 561 fps - 171 mps = 5.93 fpe / 8.00 joule

Genomsnitt: 571 fps - 174 mps = 6.14 fpe / 8.30 joule

Max Spridning: 23 fps


Jämför vi med resultatet precis efter monteringen så har effekten rasat med i genomsnitt 0.40 joule, dagens toppvärde var lika med genomsnittsvärdet för ungefär tusentalet skott sedan när allt var nytt. Spridningen har dock också sjunkt lite, även detta marginellt - ifrån 25 fps till 23 fps.


Jag brukar regelbundet pröva alla PCP som jag använder för att helt enkelt se att allt är som det ska. Lilla 1701 är ju extra enkel att köra eftersom en mätning bara tar 30 skott och förbrukar minimalt med luft tack vare sin 45 cc lilla tub. Att köra min FX Elite med 75-100 skott (beroende på tub) i kaliber 25 är en helt annan sak..


Själva utfallet var inte mycket att orda om, de flesta PCP brukar tappa lite och de flesta fjädervapen brukar vinna lite när de har satt sig, även om det likaväl inte behöver vara någon förändring alls. De förändringar som dock kan ske ska i alla fall vara marginella, max 0.50 joule på ett vapen under 10 joule brukar vara rimligt. 


Effektmässigt sett så ligger jag ungefär som på en original .177 HW30S, men i ett mer kompakt och transportabelt paket med lägre vikt och kortare längd. Just när det gäller HW30S men kanske främst när den har kaliber 22 är just inskjutningeffekten viktig att betänka. Med ett Vortek-kit så kan en sådan HW30S hamna på 10.50 joule redan som original, ökar man då ytterligare 0.50 joule så kanar man enkelt över limiten både för lagstiftningen och kvalificeringen för vår licensfria tävlingsklass. Att då o då mäta med en kronograf är alltså mycket värdefullt av många skäl.


För att återgå till bilden på dagens inlägg. En nytillkommen entusiast hörde av sig och undrade hur man mätte ett luftgevär med kronograf. Funderingen var hur man helt enkelt skulle kunna starta och stoppa tidtagningen tillräckligt fort för att kunna tajma tidtagningen! Något förvånad (man tänker ju alltid bara i sina "egna" banor) så påpekade jag att man inte behöver starta och stoppa sin kronograf - den sköter mätningen helt automatiskt. En kort men ack så förvirrad diskussion tog sin början innan jag frågade honom om vilken kronograf han hade. 


Svaret blev - Tissot!


Anm. Det finns få ur som lockar mig mer än Grand Seiko och här visas dess magnifika Spring Drive, Yoshikazu Akahanes unika skapelse - calibre 9R65. I de flesta människors ögon så är Seiko något som luktar lågpris i relation till mer välkända varumärken som Rolex, Omega , Panerai mfl men här bedrar sannerligen skenet. Det är lite som Lexus, som ibland bara avfärdas likt en Toyota i frack - i regel av männskor som aldrig varken har sett eller än mindre kört en LFA. Det finns en stor elegans i diskretion...

 
 
Ingen bild

kj

13 juli 2015 15:33

häng ut den dumme fan som snackade om en klocka att mäta utgångshastigheten på bössan,det dummaste jag hört en sån person skulle röntgas i skallen??????,ingen risk do hittade något,ha ha.

Johnny Ottosson

13 juli 2015 19:13


Jag tror att för 98% av befolkningen så är en kronograf just någon form av tidtagarur snarare än en hastighetsmätare för projektiler.

 
Ingen bild

-Jonas-

13 juli 2015 16:17

Ja, kj, du framstår ju som rena geniet själv...

Egentligen borde vi säga skyttekronograf eller liknande. När vi luftvapenbitna säger kronograf så tänker vi automatisk på en manick att mäta diabolhastighet med.
Men vi är en liten grupp, för de allra flesta betyder kronograf just stoppur och tidtagare.

Johnny Ottosson

13 juli 2015 19:14


Precis.

Här lär man sig hur inrutat man själv tänker eftersom man är en minoritet med ett udda särintresse.

 
Ingen bild

Per

13 juli 2015 18:49

Haha, detta var roligt. När jag läste texten tänkte jag att det måste vara kj som hade diskuterat kronograf med Johnny. Och så gör kj första kommentaren här! Inte lite misstänksamt att försöka rikta bort misstankarna =).

Johnny Ottosson

13 juli 2015 19:15


Hahaha!

Jag tror KJ hade haft svårt att värja sig om jag istället hade skrivit att "en god vän trodde" etc..

 
Ingen bild

kj

13 juli 2015 20:20

måste väl vara den där per som trodde man mätte hastighet på kulor med klocka,sen har han ju ett löjligt namn per,det säger ju allt???

 
Ingen bild

Trötter

13 juli 2015 21:29

Att du kallar dig för groda säger ju en del om om dig. Förresten så räcker det med att läsa dina komentarer för att förstå...

 
Ingen bild

kj

14 juli 2015 08:46

ok nu vet alla en som kallar sig trötter mäter kulhastighet med sin klocka,ha ha.

 
Ingen bild

Trötter

14 juli 2015 10:18

Jisses!
Precis som att prata med en påse nötter.

 
Ingen bild

kj

14 juli 2015 10:39

nu är u denna blogg inte avsedd för tjafs,avslutar detta med lillpojken trötter,godnatt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards