Airpang

Direktlänk till inlägg 25 juni 2015

Marknadsföring...

Av Johnny Ottosson - 25 juni 2015 15:00



Syns man inte så finns man inte...



Tyvärr så är grenen Field Target synnerligen liten och udda här i Sverige, trots ypperliga förutsättningar i övrigt. Under lång tid så har jag tjatat om att antalet deltagare minskar och att man måste ta tag i detta för att sporten ska överleva framöver. I regel så har den här kritiken bara bemötts såsom "gnäll av någon som ändå inte deltar" och motargumenteras med att sporten visst är i tillväxt och att deltagarantalet är tillfredsställande, även om det naturligtvis alltid kan bli bättre.


I elfte timman så har man emellertid nu kvicknat till och börjat inse att sporten kanske skulle kunna växa snabbare (eller överhuvudtaget växa) om man marknadsförde den lite.


Jag välkomnar denna plötsliga och oväntade insikt och det känns glädjande att man erkänner en problematik och dessutom förefaller vara villiga att adressera problemen på ett konkret sätt, frågan är bara vilket?


Av ren generositet så ska jag därför ännu en gång i outtröttlig anda delge omgivningen mina egna tankar och dessutom av bara farten även bjuda på bra förslag till lösningar. Personligen så ser jag frågan som tudelad, vilka ska sportens företrädare rikta sig emot och när man sedan vet detta - hur ska man då möta denna kategori?


Till att börja med - många tror (eller vill tro) på ungdomen. Jag gör det inte. De ytterst få ungdomar som har börjat med Field Target har uteslutande haft entusiastiska föräldrar som själva är engagerade i sporten. Att någon utomstående junior skulle upptäcka sporten själv och ansluta i nuläget bedömer jag som tämligen utsiktslöst.


Field Target kräver kapital och transportmöjligheter. Även om antalet träffar är talrikare än någonsin så måste man åka ganska stora sträckor för att tävla och utrustningen är kostsam. Här är sannolikheten betydligt större att en ung grabb eller tjej börjar med Int 10M, som är en vanligare och för utomstående mera begriplig sport. Det är lättare att hitta tävlingar/klubbar för Int 10M och dess vapen (som förvisso också är dyra) har en större marknad och därmed bättre andrahandsvärden. Transportproblematiken är inte heller lika uttalad då antalet klubbar för denna gren är mångdubbelt vanligare.


Nej, rätt mål för en ansträningen är den vanlige mannen på gatan - 25-60 år gammal, socialt stadgad, skytteintresserad men lite bekväm av sig och med smak för en udda och tekniskt avancerad sysselsättning. Där finns det kapital, möjlighet till ett bestående intresse och alla andra förutsättningar. Vi ska helt enkelt locka den typen av människor som redan dominerar sporten. Det är nämligen ingen slump att just dessa människor pysslar med just detta och därför så är naturligtvis denna kategori människor enklast att attrahera.


Principen är ju samma som om man skulle hitta fler folk till svenska kyrkans syjunta. Visst vore det kul om det kom in unga grabbar 15-25 år med utländskt påbrå i just den kretsen - men - känns det sannolikt? Nej - o det av vettiga anledningar. Vill man ha fler deltagre så måste man där vända sig till liksinnade, här kvinnor 50+ osv.

Nu när rätt målgrupp är selekterad så gäller det att attrahera och ska man attrahera någon till något så finns det bara en enda sak som gäller - låga trösklar!


Det ska vara enkelt, roligt, bekvämt och billigt att delta. Är det krångligt, tråkigt, obekvämt och dyrt så vill ingen delta. Inget konstigt alls. Säker man trösklarna i fråga om kostnader och tillgänglighet så ökar man antalet intresserade, en mycket enkel ekvation. Vi har ju redan sätt att det fungerar, men då bakvänt. När vi gjorde sporten krångligare och dyrare så tappade vi deltagare. Låt oss nu istället göra det omvända - o öka antalet deltagare istället.


Betänk alltså citatet ifrån Pirsig på föregånde inlägg - det är inte på bergets topp som tillväxt sker...

 
 
Ingen bild

_Axel_

25 juni 2015 15:54

Jag tycker du argumenterar emot dig själv här. Först säger du att FT är dyrt och byngligt att pula med, sen säger du att man kan sänka trösklarna så att fler skall komma in. Jag ser inte dom trösklarna själv faktiskt. För mig är trösklarna endast personliga iom att jag inte har bil. I övrigt finns inget som hindrar mig att ta ett luftgevär och åka till närmsta FT klubb (förutom tid kanske)!

Jag tror ungdomar är det bästa att lägga krutet på, organiserat genom friluftsdagar och sådant. Att dom inte fortsätter är inte det viktiga, för det kommer alltid nya. Och var och en som testat FT talar om det någon gång. Idag känner få till att FT ens finns. Ju mer man syns ju mer finns man! Tillslut så kommer artiklar i tidningar osv...

De flesta sportskyttar reser ganska lite skulle jag vilja påstå. Dom står och skjuter pistol eller lerduvor på hemmabanan. Någon enstaka yttre tävling per år kanske, men huvudsakligen är dom nöjesskyttar på hemmabanan. Om FT sporten hade fler klubbar så skulle den trenden finnas bland dem med.

 
Ingen bild

Silwer

26 juni 2015 10:42

lagar och regler och att det nu är internationellt med given licens är svårt att ändra, men är givetvis det som drar ner det hela.

Folk tror att de måste satsa väldigt så det är det enda man kan läsa om, det senaste det nyaste och ingen vågar komma med sitt gamla spett och kanske inte ens kan det.

Det är inte så kul längre helt enkelt, för tyvärr tror även jag at ev. deltagare inte är barn utan vuxna redan och intresserade av teknik, av att göra sig nåt eget med den udda lösning de valt, de3 betalar flera tusen extra mot en .22lr bar för att få det att fungera med sitt luftvapen.

Det som syns utåt tror jag är som ett plank på 2m uppslaget, stick här har du inte att göra!

Inte tat de verkligen skulle jaga iväg dig men tanken om det när allt även bland vad som synes är nybörjare bar går i Steyr-50X sikten-licenser och skyttepapper.

Ärligt vem vågar komma dit som utanför de som råkar känna nån ak
tiv?

Väldigt få är svaret.

internationell FT kanske inte är mer för oss helt enkelt, kanske ska vi isf bygga upp nåt annat, ok kanske inte internationellt brukligt men så oerhört få kommer ändå tävla utomlands.

Jag tror det iaf.

 
Ingen bild

Silwer

26 juni 2015 10:52

Nu kommer folk säga "skytteförbundet kräver...." men för fan de vet noll om luftskytte utom möjligen match.

Kör över dem bara, lägg egna regler och om de då vill utesluta er för ev. papperstrams så ok då får det bli så.

Jag tror nog det snabbt kommer ändas om det märks skillnad, inte olagligherter här utan bar en sån sak som en helt fri 10J klass eller fler, inte ett jävla papper då det just är licensfritt.

Folk är för jävla försiktiga och skygga med att säga som de vill ha det till sk. myndighetspersoner, när det egentligen är så att allt kan ändras om man vill och håller sig på absoluta lagens gränser.

Möjligen kanske även en fullfartsklass krävs då de ju fanns, visst jag är inget för det, mne andra är och har licens med då vi inte har effektbegränsade lv licenser.

Kom igen, var inte så ftyrkantiga i klubbarna.

Hur många är kul idag liksom? Piteå eller? 100 mil bort eller? mer ungefär.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards